Sport

2010.08.15. 12:00

Kicsiben ez is Forma-1 (fotókkal)

Az egerszegi Tarr Tamás nem nevezhető kezdőnek a hajómodellezők körében, hiszen már 1997-ben, Lengyelországban Európa-bajnoki aranyérmet szerzett. Folyamatosan a hazai élvonal tagjának számít, de nyugodtan állítható, a világon is.

Kerkai Attila

A múlt héten Orosházán rendezett rádiótávirányítású hajómodellezők világbajnokságán például az ötödik helyen zárt a 3,5 köbcentiméter hengerűrtaltalmű kategória versenyében a Zalaegerszegi Városi Modellező Klub sportolója.

A sikerek ugyan a pályán születnek, azonban rengeteg minden a műhelyben dől el... A megyeszékhelyi, Jákum utcai klubhelyiséget nevezhetjük akár boszorkánykonyhának is, igazából viszont nincsenek titkok. Sokkal inkább évekre, évtizedekre tehető tapasztalat és kifinomult technika, illetve munka áll a háttérben. Tarr Tamás például elárulta: több esztendő szükséges, mire egy modell és annak irányítója eljut addig, hogy összeálljon egy hajó és tényleg a világ legjobbjai közé kerüljön.


- Kétfajta versenyző van a modellezésen belül: van, aki versenyez és maga építi meg a hajót, illetve akad olyan sporttárs is, aki megépítetteti a modellt, majd azzal száll harcba - mondta a zalaiak kiválósága, amikor meglátogattuk a szentélyben. - Bevallom, én is készítettem már másnak modellt, azonban ne higgye bárki is, hogy ennyi elég is ahhoz, hogy kiálljon a partra és eredményesen irányítsa a hajót. Azt a példát szoktam erre felhozni: jómagam évtizedek óta vezetek közúton, talán még jó sofőrnek is számítok, viszont nem biztos, hogy egy Forma 1-es autóval el tudnék indulni... A hajók 65-70 kilométeres sebességgel futnak a pályán, amit kontrollálni kell, hiszen a modellek esetében ez nagyon nagy sebességnek számít. Harminc percig tart egy futam, ezalatt alaposan megnő az adrenalin-szint, de mi szeretjük is ezt... Jó reflexek és térlátás szükséges mindehhez, amiben tényleg el lehet fáradni.

Tarr Tamás például azt is elárulta: hetente kétszer-háromszor fut, hogy ezzel is kondicióban tartsa magát, ami szükséges a koncentrációhoz. Miután a modellezés is technikai sport, arra kíváncsiak voltunk: önmagát, vagy éppen a megépített hajót kívánja próbára tenni a versenyeken?

- Elsősorban magamat, mert a modell is én vagyok, csak éppen nem ülök bele... - kaptuk a választ. - Az embernek egynek kell lennie vele, még akkor is, ha a hajó a vízen fut, én pedig a parton állva irányítom. A gyakorlások azok, melyek csiszolják ezt a kapcsolatot, s tényleg évekig tart ez a folyamat, mire valóban úgy érzed, magad is ott ülsz a hajóban...


Technikai sportról lévén szó, a pénz óhatatlan is szóba kerül. Fejleszteni kell, kipróbálni számos beállítást, az alkatrész fogy, valami mindig eltörik.

- Szóval, mennyi is az annyi?

- Nehéz ezt pontosan megválaszolni - folytatta Tarr Tamás. - Mondjuk, az kiszámolható, hogy egy modell megépítése nagyjából ötszáz munkaórát vesz igégybe. Egy motor és minden apró alkatrész, ami valóban megvásárolható, körülbelül háromszázezer forintból jön össze. Azonban létezik egy eszmei érték, ami éppenséggel ebben az összefüggésben nehezen forintosítható.

Maradva egy világbajnokságnál, mégis kíváncsiak voltunk rá: mennyit költ mondjuk üzemanyagra a versenyző?

A 3,5 köbcentiméter hengerűrtaltalmú modell 1,6 liter üzemanyagot képes tárolni, ami speciális, metilalkoholból, ricinusból (illetve szintetikus olaj), továbbá nitrometánból áll, de persze van spéci keverék, ami a hajó sebességét 1-2 kilométer per órával megnövelheti. Tarr Tamás elárulta, egy liter üzemanyag nagyjából 2500 forintba kerül, amiből esetében az orosházi vb alatt  a futamokkal és a gyakorlásokkal együtt  a két kategóriában, vagyis a 3,5 kcm-es és a 15 kcm-es géposztályban összesen 15 litert emészett fel.

Ezek is érdekelhetik