2011.07.16. 08:02
Tomboló vihar, széltépázta vitorlák, sérült hajók
A péntekre virradó éjszaka megfeszített munkát jelentett a vízimentőknek a Balatonon. A csütörtökön délelőtt Balatonfüredről elrajtolt Kékszalag vitorlásverseny résztvevői közül kerültek többen bajba, a legnagyobb veszélyzóna a Keszthelyi-öbölben volt.
A mentők kikötőjében ért partot a Tihanyból indult Buza Gergely 3 társával.
- Badacsonynál értünk a viharba, de sikerült még eljutni Keszthely vonaláig, ahol éjfél után kerültük a bóját, aztán onnan már a partközelbe kényszerültünk, hajnali négykor tudtunk itt kikötni – idézte vissza a veszélyes kalandot. . A hajónk biztonságos, nem pánikoltunk. Mivel műszaki probléma nem merült fel, ki tudtunk jönni – tette hozzá Valernovics Zoltán, megemlítve, hogy tavaly is versenyeztek, s akkor a 6. helyen végeztek.
A viharjelzés csütörtökön egész nap érvényben volt, a szél az esti órákban támadt fel, s fokozódott nagy lökésekkel viharossá. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának közlése szerint éjszaka a vitorlásverseny résztvevői közül 68 hajóról 233 főt vittek partra. A vízirendészet és a rendezők motoros hajói is folyamatosan mentettek.
– Tájékozódásunk szerint senki sincs már bajban, de most is legalább 30 hajó van a vízen, melyek zátonyra, vagy nádasba futottak, személyzetük azonban már biztonságban van – mondta a nap folyamán érdeklődésünkre Tar Mihály, a szakszolgálat szóvivője. Az életmentésre koncentrálunk, 7 saját hajóval dolgozunk, valamint a keszthelyi vízimentők egy hajója és két önkéntes, együttműködő vitorlás egyesületi hajó vesz részt a mentési munkákban. Egy vízimentőnk szenvedett könnyebb kézsérülést. Komoly anyagi káraink keletkeztek: egy hajónk motorja totálkáros lett, de a Rupert sürgősségi mentőhajó is rongálódott. Balatongyörökön a hajókikötői mólónál tegnap reggel több vitorlás is vesztegelt személyzetével, néhányan pedig a környékben horgonyoztak. A balatonkenesei Molnár Ferenc és Fehér György további két társával az éjszaka manőverezett a kikötőbe.
– Elsődlegesen a biztonságra koncentráltuk, s csak ezután a versenyeredményre – mondták.
Helyes szemléletüket nevében viseli a hajójuk is, amit Sebaj névre kereszteltek. A legnagyobb gondot a szél tartóssága jelentette.
– Egy rövid vihar nem kényszerített volna le bennünket a pályáról – jegyezte meg Molnár Ferenc. – Megpróbáltuk a várakozó álláspontot, de sajnos hiába. Kicsi hajóval indultunk, ez is hozzájárult a kényszerkikötéshez.
Régóta rendszeresen nevezek a Kékszalagra, emlékszem olyanra is, amikor a szélcsend volt az ellenségünk. A nem sérült hajókkal dél körül kicsi vitorlával és hajómotoros segédlettel már többen célba vették az előző napi indulási helyet.
– Mi hajnali fél háromkor vetettünk horgonyt itt partközelben, ahogy kivilágosodott, feltettük motort, s kikötöttünk – mondta a Vöröskeresztes Vízimentők vonyarcvashegyi telephelyén Csikor Balázs, füredi hajós.
– Elszakadt az orrvitorlánk, több kötelünk – tette hozzá társa, Egry Csaba.
A vezényelt szolgálat megháromszorozódott, látva a bajt, az egyesület több tagja jött segíteni.
– Legalább 40 főt mentettünk – mondta Héricz László hajóvezető, aki Joó Zoltánt váltotta, tőle pedig délután Molnár Attila vette át a kormányos szerepét az egyesület hajóján. Velük volt felváltva a vízi szolgálatban Blaskovics Zoltán, Molnár Máté, Balázs Dániel, többen a parton segédkeztek az önerővel érkező hajók kikötésében.
A vízimentők és a vízirendészet hatékony figyelmeztetésének köszönhetően fürdőzők, csónakázók, szörfözők, horgászok, strandeszközt használók nem kerültek veszélybe, mindenki időben elhagyta a vizet. Csak a profi sportolók adtak munkát a mentőknek, aki egyébként felkészültségükkel nem voltak annyira védtelenek, ez is hozzájárult ahhoz, hogy tragikus esetről nem érkezett hír.
A gyenesdiási Yacht Egyesület kikötőjében is volt némi éjszakai forgalom.
– Tegnap este is itt voltam, amikor kezdődött a nagy vihar, szépen sorban jöttek be az itt telephelyező hajók, szerencsére nem maradt kint senki – így Sümegi Ferenc egyesületi elnök. – Néhányan a tagjaink közül neveztek a Kékszalagra, róluk egyelőre nincs információnk, de a versenyről annyit tudunk, hogy baj nem történt.
Az éjszakai ügyeletestől három hajó kért kikötési engedélyt.
– Éjjel kettőkor 35 csomónyi szélerősséget mértünk, ami óránkénti 70 kilométeres sebességnek felel meg – mondta a Héliosz személyzetének egyik tagjaként Járai Gábor. – A start után Füredről Siófok felé szinte araszoltunk a 11 csomóval, erre igazán nem számítottunk. Hiába engedtük le a vitorlát, maga a hajótest felülete is elég volt ahhoz, hogy sodródjunk. Fel kellett tenni a motort, hogy ki tudjunk jönni, s ezzel kiírtuk most magunkat a versenyből.
A budapesti vitorlázó csapat kapitánya, Juhász Albin bevallotta, hogy túl nagy tapasztalata egyelőre nincs, mindössze két esztendeje vitorlázik. – Ekkora és ilyen veszélyes viharba még nem kerültem, de a fő gond az volt, hogy éjszaka ért el bennünket. – Tapasztalatot ilyenkor lehet szerezni, s ez most egy jó megnyugvás tette hozzá a további két útitárs, Perjés Géza és Sántha György.
Az idei 43. Kékszalag versenyre csaknem 600 hajó nevezett. Ezúttal nem csak a nagy távolság végigvitorlázása állította nagy erőpróba elé a résztvevőket. Mindennek ellenére a rendezőség közlése szerint az indulás napjának első 23 órájában a versenyzők egyharmada már célba ért. Későbbi információk szerint tegnap 160 hajó személyzete bejelentette a verseny feladását.
Emberi próbatétel
Az idén immár 43. Kékszalag verseny hagyományai a vitorlássport elterjedésével alakultak ki. A közel 160 kilométeres táv Balatonfüred–Kenese– Siófok–Tihany– Keszthely–Balatonfüred között Európában a leghosszabb, amiben hajósok mérik össze tudásukat, s olykor nemcsak egymással, hanem a természet erőivel is. Ezt teljesíteni a partok érintése nélkül jelentős kihívás, a hajósoktól nagy felkészültséget, fizikai erőnlétet kíván és csapatmunkát a hajószemélyzettől.
Szerintem (jegyzet)
Sok embert tett próbára az idei szezon nagy balatoni vihara. E próbatételnek szerintem 3 főszereplő csoportja volt, s mindegyiknek nagy része volt abban, hogy nem követelt áldozatot az extrém időjárás. Elsőként a „civileket” említem, akik fegyelmezetten viselkedtek, senki se próbálta felelőtlenül kihívni maga ellen a sorsot. Gondoskodtak a saját biztonságukról, nem okozva aggodalmat hozzátartozóiknak, gondot a mentőknek. A mentők már a következő elismerésre méltó csapat. Az ő munkájuk van abban is, hogy a nyaralóvendégek elhiszik, hogy a bajt megelőzni könnyebb, mint kijönni belőle. És ott vannak a viharral dacoló vitorlázók, közülük többeknek kell még tanulni
OLDALTÖRÉS: Több száz embert mentettek ki a Balatonból
Több száz embert mentettek ki a Balatonból
Több száz embert mentettek ki a Balatonból
Több száz embert mentettek ki a Balatonból
A többi hajót és legénységét - több száz embert - a csütörtökön este és éjszaka a Balaton nyugati medencéjében tomboló vihar miatt ki kellett menteni - tette hozzá. Jó néhány hajót nem kellett vontatni, hanem csak bekísérni valamelyik kikötőbe.
Életveszélyes helyzet nem alakult ki, egy vízimentő keze sérült meg könnyebben, a hajókban keletkezett anyagi károk viszont jelentősek - hangsúlyozta a főtitkár, aki rámutatott arra is, hogy a mentés pénteken is nagy erőkkel zajlik még. Az esti, éjszakai vihar Badacsony, Szigliget, Balatonmáriafürdő, Fonyód térségében érte a verseny résztvevőit.
Szoják Balázs szerint a verseny elhalasztása "több szempontból nem jött számításba". Mindenki a saját szakmai tudása és felelőssége alapján versenyzett, a vihar a Balatonon nem nevezhető "extrémnek", és az előrejelzés szerint készülni lehetett rá - tette hozzá.
Ismertetése szerint a 48 órás Kékszalag tókerülő versenyt nem fújták le, tart még pénteken is - 10-15 hajó van versenyben -, s a hivatalos zárás szombaton 8 órakor lesz.
Horváth László alezredes, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője a sajtótájékoztatón elmondta: csütörtökön délután 4 órától fokozatosan és erőteljesen nőtt a szél, s este már viharos erejű volt a tó nyugati medencéjében. Közlése szerint a legerősebb szelet Balatonmáriafürdőnél mérték; 21 óra 38 perckor óránként 79,2 kilométeres sebességűt. A szél átlagos ereje 55-65 kilométeres volt, ami még viharosnak mondható - tette hozzá.
A vízirendészet 10 hajóval mentette a bajba jutottakat egész éjszaka, sőt még pénteken nappal is zajlik a megfeneklett, nádasokba sodródott, oldalra dőlt hajók mentése - mondta a kapitány. Horváth László úgy fogalmazott, hogy "rengeteg embert és sok hajót szedtünk ki a vízből".
A jelenleg még mentendő hajókat és embereket a fonyódi kikötőbe igyekeznek "bevinni", ám a mentést nehezíti, hogy Fonyód térségében pénteken délben is még 65 kilométeres szelet mértek. A kapitány rámutatott arra is, hogy nem csupán a Kékszalag résztvevőit kellett menteni, hanem sok más hajó is kint volt este a vízen, s azok közül is jó néhány bajba került. Mint mondta: ilyenkor sok a vízen a "nézőhajó" is.
Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője elmondta: sok hajót és kétszáznál több embert menekítettek biztonságos helyre. Egy munkatársuk megsérült, a sodródó kötél "megégette" a kezét, de csak könnyebb sérülése van - mondta. Sajnálatos tényként közölte, hogy a Rupert nevezetű gyorsmentő hajójukban több százezer forintos kár keletkezett, egy hajójuk motorja pedig teljesen "lerobbant".
Bagyó Sándor tapasztalata szerint "sok olyan hajós volt a vízen, akiknek a hajós mesterségbeli tudásuk igen hiányos".
Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő versenyén elsőként ismét Litkey Farkas ért célba, a Budapest Bank Lisa nevű hajóval 21 óra és 23 perc alatt teljesítette a mintegy 145 km-es távot. Ezzel Litkey és csapata 10. alkalommal győzött a Kékszalagon. Másodikként ért célba Rauschenberger Miklós a Vodafone-Budacash (Principessa) nevű hajójával (21 óra 49 perc), harmadikként futott be Király Zsolt, a Sponsor Wanteddel (22 ó 27 p). Negyedik lett a Soponyai Géza vezette Infiniti Mediacontact Avatar (22 ó 43 p), ötödik helyre került Pomucz Tamás a Capella nevű vitorlással (22 ó 51 p), hatodik pedig Cittel Lajos lett a Siroccóval (23 ó 10 p).
OLDALTÖRÉS: Helikoptert is bevetnek a vízen maradt hajók felkutatására
Helikoptert is bevetnek a vízen maradt hajók felkutatására
Helikoptert is bevetnek a vízen maradt hajók felkutatására
Helikoptert is bevetnek a vízen maradt hajók felkutatására
A balatoni Kékszalag vitorlásversenyen elinduló 588 hajó jelentős része már befutott a célba, de a péntekre virradó éjszakai mentések után vízen maradt hajók megkeresése és kivontatása pénteken is feladatot ad a balatoni vízirendőröknek. A munkába rendőrségi helikopter is bekapcsolódik - tájékoztatta a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata pénteken az MTI-t.
A csütörtök estére felerősödő szél miatt péntek hajnalig mentettek a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai. A főként a tó nyugati medencéjét érintő kedvezőtlen időjárás miatt - a Balatonmáriafürdőnél mért legerősebb széllökés 79,2 kilométer/órás volt - a 43. Kékszalag vitorlásverseny résztvevői közül 13 esetben 57 embert kellett partra vinniük a vízirendőröknek. Tíz mentőegységgel vettek részt a mentésekben, senki nem sérült meg - közölte a sajtószolgálat.
A mentési munkákban dolgozó vízirendőrök, vízimentők és rendezői motorosok elsődleges feladatnak az életmentést tekintették - összesen csaknem háromszáz embert mentettek ki -, az értékmentés csak ezután következhet.
Mentik a Kékszalag vitorlásversenyzőit a Balatonon
Még mindig tart a Kékszalag verseny vitorlás-hajóinak a mentése, melyet az erős szél továbbra is nehezít. Van, aki a viharos időjárás ellenére sem hagyta abba a versenyt. Becslések szerint mindegy 30-40 vitorlás futott zátonyra, borult fel, merült el, vagy sodródott nádasba csütörtök este óta.
A verseny rendezői és a mentésben résztvevő szervezetek képviselői tartottak sajtótájékoztatón péntek reggel, Balatonfüreden a vitorlásversenyre lecsapott vihar és mentések kapcsán.
A hagyományok miatt nem szakították félbe a versenyt, mondták a szervezők, akik szerint a versenyzők tudatában vannak, annak, amit vállaltak. Az esti órákban, a széllel és esővel, nyugatról érkező markáns hidegfront miatt a vízi rendőrök és vízi mentők a viharos szélben bajba jutott vitorlásversenyzőket a Balatonon csütörtök este óta mentik: a tóban még péntek reggel is több tucatnyi zátonyra futott, felborult vagy nádasban rekedt vitorlás van.
Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elmondta, bár nagy hatékonysággal tudták bevetni a Rupert gyorsasági mentőhajót, jelentős anyagi károk keletkeztek a hajóban, egy másik mentőhajó motorja pedig totálkáros lett.
Több mentést kérő versenyző nem tudta megmondani sem a hajójakoordinátáit, sem azt, hogy merre jár, így nagyon nehéz volt őket megtalálni a sötétben: ráadásul a hajók fénye, a parti fényekkel is keveredtek - mondta Horváth László, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője.
A pillanatnyi (folyamatosan frissülő) adatok szerint az 589 hajóból már 320 hajó beérkezett a célba. A legerősebb szelet Balatonmáriafürdőn mérték éjfél körül, 79, 2 kilométert rögzített a mérőrendszer.
További információk a naplo-online.hu-n, kattintson ide!
Több hajó elsüllyedt a viharban, de senki nem sérült meg
Személyi sérülés nem történt, ugyanakkor a csütörtökről péntekre virradó éjjel érkezett hidegfront erős, viharos szele megtépázta a Balatonon zajló 43. Kékszalag Telekom Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnyét.
A viadal hivatalos honlapján olvasható közlemény szerint először este a Szigligeti-öblöt, majd éjszaka a Balaton teljes területét érte el a viharos szél, amelynek következtében több vitorlás elsüllyedt, némelyik még a reggeli órákban is horgonyon vesztegelt.
"A verseny mellé rendelt mentőmotorosok, a vízirendőrség és a mentőszolgálat áldozatos munkájának, illetve a hajósok kitartásának és nem egyszer ötletességének köszönhetően személyi sérülés nem történt, annak ellenére, hogy több vitorlás hajó jelenleg víz alatt van, és számos a nyílt vízen horgonyon, elhagyatva várja a mentést" - áll a közleményben.
A 43. Kékszalag versenyzői közül sokan még a vízen vannak, s közelednek a balatonfüredi cél felé, amelyen csütörtök este elsőként az immár tizedszer győztes Litkey Farkas haladt át a Budapest Bank Lisával 12 óra 23 perces idővel.
Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő viadalán csütörtök reggel 9 órakor 588 hajó vágott neki a légvonalban 145 km-es távnak. A versenyzők Balatonfüredről először Balatonkenesére, onnan Siófokra, majd a tihanyi szoroson át Keszthelyre vitorláztak - a mezőny nagy része még most is úton van -, a befutó pedig ismét Balatonfüred előtt volt.
A 43. Kékszalag szombat reggel 9 óráig tart, a még a vízen lévő vitorlásoknak így 48 óra alatt kell teljesíteniük a távot.
68 hajóról 233 főt mentett le a VMSZ
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata még pénteken reggel is folyamatosan mentette a Kékszalag vitorlásversenynek azokat a résztvevőit, aki a csütörtökön este érkezett vihar következtében bajba került - tájékoztatott Tarr Mihály, a VMSZ szóvivője.
A péntek reggel hét órai, még nem végleges adatok szerint csak a VMSZ 68 hajóról 233 főt mentett le. Ezeken túl a vízirendészet és a rendezők motoros hajói is mentettek folyamatosan. A VMSZ információi szerint még ekkor is legalább 30 olyan hajó van, mely zátonyra, illetve nádasba futott, vagy elmerült.
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata egyelőre csak az életmentéssel foglalkozik, majd ezek befejeztével lesznek végleges adatok. Az eszközök mentése, hajók kiemelése, biztonságos helyre vontatása majd csak ezt követően kezdődik.
- A mentések közben egy vízimentő is megsérült, szerencsére csak könnyebben. A mentés közben komoly anyagi károkat szenvedtek az eszközeink is. Egy mentőhajónk motorja totálkáros lett, de a "Rupert" sürgősségi mentőhajóban is keletkeztek károk. Ezek felmérése folyamatban. A VMSZ egyébként hét saját hajóval, valamint a keszthelyi vízimentők egy hajójával és két - önkéntes, együttműködő - vitorlás egyesületi hajóval vett részt a mentési munkákban - tájékoztatott Tarr Mihály.
További információk a naplo-online.hu-n, kattintson ide!
Folyamatosan kell menteni a Kékszalag vitorlásversenyzőit a Balatonon
Eddig hét esetben 34 embert mentettek ki a balatoni Kékszalag bajnokság vitorlásversenyzői közül az éjszaka megérkező erős szél miatt, s a vízi rendőrök közel teljes készültségben tejesítenek szolgálatot - tájékoztatta Horváth László, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője az MTI-t pénteken hajnalban.
A kapitány beszámolója szerint a csütörtök reggel indult, 48 órás tókerülő versenyt az első nap délutánjától érte el a fokozódó szél, amely éjszakára óránként 60-80 kilométerre erősödött, kihívást jelentve a rutinos vitorlázóknak is. A várható időjárásról kellő tájékoztatást kapott a versenyen elindult 588 hajó több mint 3500 főnyi legénysége. Nagyon erős vihar és zápor jelenleg nincs a térségben, mégis folyamatosan mentést kérnek a versenyzők.
A legkönnyebben felboruló hajótípusnak számító Liberák zömmel már célba értek. Borulás eddig egy esetben történt, ahol a legénység nem kívánt partra kerülni a hajója nélkül, így egyelőre győzködik őket a vízirendőrök. A Balaton 27 fokos, és a szél is kellően meleg, így kihűlés nem veszélyezteti a vízbe kerülteket. A bajba jutott hajók legénységeinek többnyire el kell magyarázni, hogy ne sodródjanak, hanem vessenek egy vagy több horgonyt, minél jobban világítsák ki magukat, így várjanak a szél csendesedésére, hacsak nem érzik magukat valamiért életveszélyben. Több mentést kérő versenyző nem képes megmondani sem a hajója GPS korordinátáit, sem azt, hogy merre jár, így nagyon nehéz megtalálni őket a sötétben, ahol a hajók fénye keveredik a parti fényekkel.
A vízi rendészet tíz hajója a teljes sötétedés óta értékmentést nem vállal, kizárólag életmentésre koncentrál. Többen sérelmezik, hogy nem partra vontatják őket, hanem csak a személyeket szállítják a legközelebbi kikötőbe, miközben a hajójukat ott kell hagyniuk a víz közepén lehorgonyozva, és kivilágítva.
"Anyagi kár biztos lesz, de reméljük emberéletet nem követel az erősen szeles időjárás" - mondta Horváth László, akinek emlékezete szerint hasonló helyzet utoljára egy évtizede történt egy Fehérszalag vitorlásversenyen, ahol szintén éjszaka csapott le az erős szél a mezőnyre.
Az MTI információi szerint a vízi mentők is folyamatosan mentenek. Ők hét hajóval vannak vízen és őket is felborult vitorlásokhoz hívják ki.
Litkey Farkas nyert - Lapozzon a részletekért!
OLDALTÖRÉS: Litkey Farkas nyert a Lisával
Litkey Farkas nyert a Lisával
A Litkey Farkas kormányozta Budapest Bank Lisa nyerte a 43. Kékszalag Telekom Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásversenyt. A tavaly negyedik Litkey tizedszer bizonyult a leggyorsabbnak Európa legnagyobb hagyománnyal rendelkező és leghosszabb tókerülő viadalán.
A szervezők tájékoztatása szerint csütörtök reggel 588 hajó vágott neki a légvonalban 145 km-es távnak. A versenyzők Balatonfüredről először Balatonkenesére, onnan Siófokra, majd a tihanyi szoroson át Keszthelyre vitorláztak - a mezőny nagy része még most is úton van -, a befutó pedig ismét Balatonfüred előtt volt.
A 43. Kékszalag szombat reggel 9 óráig tart, a még a vízen lévő vitorlásoknak így 48 óra alatt kell teljesíteniük a távot.
A kiírás szerint idén - páratlan évben - a hagyományos építésű hajók vehettek részt Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő viadalán, Litkey azzal a Lisával vágott neki a távnak, amellyel korábban már négyszer nyert.
A Kékszalag 1955-ös, 10 óra 40 perces csúcsa idén sem dőlt meg, a győztes hajó 12 óra 23 perc alatt ért célba.
A viadal honlapjának beszámolója szerint csütörtökön késő este viharos széllel megérkezett a hidegfront a Balatonra, s több hajó bajba került Szigliget környékén. A vitorlásokról emberek kerültek a vízbe, a mentési központ nagy erőkkel dolgozik.