Eleinte csak feketében gyártották

2018.10.14. 07:00

A világ első népautója, a T Ford

110 évvel ezelőtt, 1908. október 8-án a Ford Motor Company szerelőcsarnokból kigördült az első Ford T-modell.

Arany Gábor

Ford T-modell egyik példánya megfordult a veterán autók zalai találkozóján is. Képünkön az orosházai Sütő János, aki egy 1917-ben gyártott autót varázsolt teljesen új állapotúvá Fotó: Arany Gábor/Zalai Hírlap

Ez tekinthető a világ első nép­autójának, 15 milliónál több készült belőle. A Tin Lizzy, azaz Bádog Böske néven becézett T-modell Henry Ford legnépszerűbb autója volt, 1927-ig gyártották. Ezzel a modellel beteljesült Henry Ford álma, hogy kerekekre tegye Amerikát.

A T-Modell koncepciója – olcsó, megbízható, bármilyen úton is vezethető, könnyen javítható automobil – magyar tervezők közreműködésével valósult meg 1907-ben. Galamb József Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét.

Ford T-modell egyik példánya megfordult a veterán autók zalai találkozóján is. Képünkön az orosházai Sütő János, aki egy 1917-ben gyártott autót varázsolt teljesen új állapotúvá Fotó: Arany Gábor/Zalai Hírlap

Henry Ford 1913-ban vezette be a futószalagot a termelésben, amivel forradalmasította az autógyártás folyamatát. Ez lehetővé tette, hogy az autó olcsóbbá váljon, és szinte bárki megvásárolhassa. Az eleinte nyitott autón 1910-től lett alapfelszereltség az első szélvédő, a sebességmérő, 1911-től már nem fából, hanem elsősorban fémből készült a karosszéria. A kocsi számtalan változatban készült, s eredetileg csak feketében lehetett kapni, mert ezzel is a gyártási költségeken spóroltak. Később választható lett a kék, sárga, szürke is…

A T-modell orrában 2,9 literes, soros, négyhengeres motor dolgozott. Mind a négy henger közös öntvényben, a motor­blokkban volt, mint manapság, ez újdonságnak számított. Teljesítménye 20 LE (15 kW) volt, a végsebessége 64–72 km/h. A világújdonságnak számító oldalszelepelt vezérlésnek és a levehető hengerfejnek köszönhetően a motor javítása és karbantartása lényegesen könnyebb lett. A hivatalos adatok szerint a T-modell fogyasztása 11–18 liter/100 km körül alakult. Az alacsony sűrítés következtében az erőforrás nem csak benzinnel, hanem petróleummal és etilalkohollal is képes volt működni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!