Lóerő

2013.01.03. 15:31

A finneknél a szöges gumi dívik

Sokan túl vannak már a szokásos sítúrájukon, ám a szezon még hetekig tart. Érdemes felidézni, mi mindenre kell figyelni, ha autóval indulunk el, és nemcsak télen.

Arany Gábor

Az útra mindenképpen vigyük magunkkal érvényes biztosításunkat igazoló zöldkártyánkat. Ezzel tanúsíthatjuk az európai országokban, hogy rendelkezünk olyan felelősségbiztosítással, amely a külföldön okozott károkat is megtéríti a károsult részére. A zöldkártyát a biztosítók a felelősségbiztosítási fedezet fennállásának utolsó napjáig (biztosítási díjjal fedezett időszak vége plusz 30 nap) állítják ki, ez a zöldkártya érvényessége - legkevesebb 15 napra állítják ki, díjtalanul. Az érvényes felelősségbiztosítást igazoló zöldkártyára a rendszámegyezményben részt vevő országokban nincs szükség (az Európai Unióban), itt a magyar forgalmi rendszám és az ovális mezőben elhelyezett, H országjel igazolja, ennek ellenére javasolt a zöldkártyát mindig a gépjárműben tartani, mivel ezen a biztosítási szerződés összes fontos adata szerepel, és sok bonyodalmat és kellemetlenség kerülhető el vele. Különösen, hogy vannak olyan országok, amelyekbe nem léphetünk be zöldkártya nélkül, ezen országok listája a MABISZ honlapján megtalálható.

Ha ezt elintéztük, figyeljünk rá, hogy több országban büntetnek, ha nincs téli gumi. Az unió jelentős részében nem kötelező általános jelleggel a téli gumiabroncs használata, még a hegyvidékes országokban sem. De: Ausztriában a téli gumi használata jeges, havas vagy hókásás utakon november 1-je és április 15. között kötelező, az abroncs minimális profilmélysége személyautónál 4 mm. Télen, hegyi utakra ajánlatos hóláncot is vinni, egyes szakaszokon kötelező a használata.

Szlovéniában november 15. és március 15. között minden gépkocsinak kötelező a téli gumi minden keréken, vagy mind a négy keréken nyári gumiabroncs plusz hólánc a csomagtartóban. (Az időjárástól függően a "téli" időszak korábban is kezdődhet és tovább is tarthat!) Ha belegondolunk, igen csekély esélye van annak, hogy ezen országok bármelyikében télen elkerüljük a havat.

Szlovákiában jeges, havas, hókásás utakon kötelező a minimum 3 mm-es profilmélységű téli gumi használata személyautóval. Németországban téli útviszonyok esetén a téli mellett a négyévszakos gumiabroncsok használata is megengedett. De például Finnországban télen kevés a téli gumi - ott ugyanis szöges gumiabroncsokra van szükség! Függetlenül attól, hogy éppen esett a hó, avagy sem! A skandináv térséget leszámítva máshol a szöges gumik használata kifejezetten tilalmazott.

A többi országban hazánkhoz hasonlóan - a téli gumik használata ajánlás. Kivétel Románia, ahol 2011 novembere óta súlyos szankciókra számíthat az, aki havas vagy jeges úttesten téli gumiabroncsok nélkül vezeti járművét, ajánlatos hóláncot is magunkkal vinni. A bírság összege keleti szomszédunknál 140-1800 euróig is terjedhet (a járműtípustól függően), de a forgalmi engedély is veszélybe kerülhet. Itt egyébként kötelező a tűzoltó készülék személyautóknál is!

 

Teendőink baleset után

Ha külföldön balesetet szenved a magyar autós, hasonlóan kell eljárnia, mint belföldön: a kék-sárga baleseti bejelentőt kell kitölteni. A nyomtatvány a magyar verzió ismeretében könnyedén kitölthető. Ne sajnáljuk az időt a dokumentum ellenőrzésére, mert ha ártatlanul felelősséget vállalunk a balesetben, azt később nehéz orvosolni. Figyeljünk rá: minden dokumentumból egy példány maradjon nálunk. A baleseti bejelentőlap mellett szükség lehet a jegyzőkönyvre, az orvosi leletre és számlára is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!