Lóerő

2011.05.26. 16:06

Nyári melegben hűvösön: légkondi az autóban

A jó idő beköszöntével mind nagyobb szerep jut a járműben a klímának vagy szabatos nevén légkondicionálónak. Amit egyáltalán nem mindegy, hogyan használunk, az pedig végképp nem, hogyan tartunk karban.

Horváth-Balogh Attila

Ifjabb Szekszárdi József nagykanizsai autószerelő mester segít eligazodni a vele kapcsolatos tudnivalók erdejében. Mint azt elmondta: a legfontosabb a rendszer és vele együtt az utastér évenkénti tisztítása, fertőtlenítése egy speciális ködösítő-párásító berendezéssel. A legkisebb helyekre is eljutó, ultrahanggal szétporlasztott folyadék hatóanyagai révén elpusztítja a különböző megbetegedéseket, allergiás reakciókat okozó mikrobákat, gombákat, amelyek nemcsak a kárpiton, hanem a klímaberendezés járataiban is megtelepedhetnek. Emellett szintén évente ki kell cserélni a pollenszűrőt is.


– Vannak persze más teendőink is, ha azt akarjuk, hogy megbízható módon működjön a klímánk – tette hozzá ifjabb Szekszárdi József. – A hűtőközeget 4 évente cserélni kell, az olajjal együtt, aminek a kompresszor kenése a feladata. Mindkét esetben speciális berendezéssel végezzük el a leszívást és az újratöltést. Van, aki ha szükséges, újra nem, csak utántölti a hűtőközeget. Én ennek nem vagyok a híve. Ugyanis akaratlanul is becsaphatjuk az autótulajdonost, hiszen nem lehet pontosan megállapítani, mennyi van a rendszerben. Jobb, ha az egészet lecseréljük, ez tiszta lappal indulást jelent.

A kanizsai autószerelő hozzátette: a sokat emlegetett hűtőközeg az R134A jelű klímagáz, amelyet még 2017-ig engednek autókban használni, aztán egy, az ózonréteget kevésbé károsító anyagot vezetnek majd be helyette.


Az is kiderült, aki autóját nem légkondival veszi, annak igencsak meg kell gondolnia, érdemes-e utólag beszereltetni? Ez ugyanis hozzávetőleg a duplájába kerül annak a felárnak, amit újautó-vásárláskor kérnek a vevőtől. Azaz akár 400 ezer forint is lehet...

Végül még egy fontos tudnivaló: az sem mindegy, hogyan használjuk a légkondicionáló berendezést. A szakember szerint rövidebb, pár száz méteres, vagy néhány kilométeres szakaszokon nem érdemes bekapcsolni, hiszen kis fordulatszámnál erősen terheli a motort, növeli annak fogyasztását, s nem utolsósorban maga is jelentős mértékben apasztja az akkumulátor töltöttségét. Kikapcsolása pedig még a megállás, leállítás előtt történjen, hogy a szellőzőjáratokban megrekedt pára felszáradjon, s ne lehessen különböző mikroorganizmusok tenyészőhelye. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!