Lóerő

2009.09.04. 07:51

"Biciklivel" repülnek az égen (képgalériával)

Zalaegerszeg - Elnézést kérek minden érintettől, de a háti motoros siklóernyős akkor is olyan, mint egy pingvin. Szárazföldi esetlensége miatt, és mert mozgása igazi közegébe, a levegőbe kerülve rögtön kecsessé válik. Akik átéltek ilyet belülről azt mondják: maga a repülés fenséges élmény.

Mórocz Zsolt


A képre kattintva további fotókat tekinthet meg a siklóernyőzés lenyűgöző világáról galériánkban!
Fotó: Pezzetta Umberto

Két zalaegerszegi fiatalember, Ujvári Zoltán és Szabó Balázs számára a repülés mindennapos tevékenység. Mint mesélik: ha jó az idő, munka után irány az andráshidai reptér, ahol húsz perc alatt összeszerelik a készségeket, s már a levegőbe emelkednek. Az elmúlt hetekben kegyes volt velük a természet, alig volt kora este, hogy ne tudtak volna hódolni hobbijuknak.

- A horvát tengerparton, a Rab-szigeten láttam először hátimotorost repülni - mesélte az indíttatásról Ujvári Zoltán. - Érdeklődni kezdtem, s először sárkányoztam egy kicsit, de amint lehetett váltottam: 40 óra önálló repülésnél tartok, ami első hallásra talán nem tűnik soknak nem egész egy év alatt, pedig végigcsinálni nem volt kevés.


A képre kattintva további fotókat tekinthet meg képgalériánkban!
Fotó: Pezzetta Umberto

Nem a gyorsaság és a magasság a lényeg

Egy helyi történettel világítják meg, miért jobb a siklóernyő a sárkánynál: nemrégiben egy műkedvelő pilóta-kolléga bandukolt haza a reptérről, épp amikor ők felszállni készültek. Mint mesélte, kihagyott két hetet, ez idő alatt a hangárban minden gépet az övé elé toltak, s mire a magáét ki tudná hozni, lemenne a nap.

- Nekünk nem kell hangár, a felszerelés benn a furgonban - fogalmazott Balázs. - Olyat is meg tudtunk csinálni, hogy a Balatonnál kedvet kaptunk a repüléshez, megálltunk egy kis reptéren és fél óra múlva a levegőben voltunk. Akár, mint a biciklizés.

Persze csak bizonyos szempontból, az indulás például ránézésre is kifejezett sportteljesítmény. A pilóta először is gondosan széthajtogatja az ernyőt, beüzemeli és melegíti kicsit a motort, aztán beöltözik, hátára kapja a 35 kilós cuccot, majd indít, s ezzel a teherrel kifutja azt a pár tíz métert, amely alatt a 80-85 kilogrammos tolóerőt produkáló, óránként nagyjából 6 liter üzemanyagot fogyasztó motor és a propeller felemeli.


A képre kattintva további fotókat tekinthet meg képgalériánkban!
Fotó: Pezzetta Umberto

- Nekem van egy kis gondom a térdemmel, ezért csináltattam ezt a háromkerekű kocsit, a trájkot, én ebben ülök - tudatta Zoli. Az ernyősök egyébként 35-50 kilométer/órás sebességet tudnak odafenn, emelkedni pedig képesek az ellenőrzött légtér alsó határát jelentő három kilométerig. Ám kiderül: a repülés e verziójában nem a gyorsaság és a magasság a lényeg.

- Csendben, pár méterre siklani a föld felett, az az igazi élmény - mondják szinte egyszerre. Majd Zoli teszi hozzá: - A múltkor 35 őzet számoltam össze egy közeli tisztáson. Szinte meg lehetett volna simogatni őket...


Tekintse meg a siklóernyőzésről készült képgalériánkat ide kattintva!

Barangoljon LÓERŐ rovatunk cikkei között! Klikk IDE!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!