Kultúra

2011.02.05. 18:25

Színházavató Szombathelyen Tragédia-előadással

Kézreálló, elegáns épület, hívogató portállal, finom oszlopokkal. Jók a burkolatok, az anyagok, a színek. A szomszédvári, szombathelyi - a város szülöttének, Weöres Sándornak a nevét viselő - teátrumában járunk.

Arany Horváth Zsuzsa

 

A nyitó darabról nem maradhattunk le.

Függöny fel, oldalt nyírfák vékony törzsei, középen hatalmas tenyér, benne Ádám és Éva alszik, fölöttük ornamentikus madárstilizáció, elöl ugyanazon stílben az a bizonyos két fa, kétdimenziósan. Később egyesülnek, így ráncolt arcot formáznak. A színpadkép tehát vizuálisan tömött, gondolkodtat. Ez a látvány aztán a majd három óra alatt alig változik.

Jordán önnön művészi múltjában kutakodott, hiszen a Merlinben 99-ben egészen hasonlatos felfogásban már színpadra tette a Tragédiát. Vajon ami akkor működött, érvényes-e ma is? Ezt kutató kísérlet tanúi vagyunk? Kérdés, hogy az ötlet, amely tehát 12 éves múltra tekint vissza, meddig tartható életben.

Mozi a színházban? Jó, legyen. Darab ideig ámulunk is a résmentes kapcsolódásokon. Azon, hogy a szereplő pont akkor lép a színpad közepén álló zöldes vászon mögé, amikor ott ő, ugyanabban a nagyságban megjelenik, igaz, rajzfilmes effektekkel megbolondítva. Ügyes, bólintunk. A gond azonban kettős. Elvonja a figyelmet a valódi játéktól, ráadásul úgy a bizánci szín táján egészen egyszerűen unalmassá válik. De sajnos mentség nincs, a rendező saját csapdájába szorult, hiszen nem hagyhatja abba. Mindazonáltal elismeréssel adózom a prágai-párizsi szín átmenetének, jóllehet a megoldás csupán az ügyes trükkök birodalmába tartozik: Kepler-Ádám végig ott alszik a jobb oldali járás előtt, miközben Danton-Ádámként dörögve inti a franciákat, óriást veszejtenek el. A londoni szín aztán már egy az egyben mozi, csak a folyóba veszni jönnek le a vászonról a kapitalizmus rabszolgái. Az Ór-jelenetben már nem is beszél, csak áll Lucifer és Ádám, szövegüket - tán a XXI. század gyermekeinek movie-élményeire appellálva - a vászonra feliratozzák.Madách visszanézvén az emberiség történelmébe, visszaforgatta az időt. Igaz, előre is, s milyen jól. Látta, hogy kihűl a Nap, látta, hogy fogy az élelem, a víz, s a tudomány racionalizmusa nem sokat segít az érzelmes emberen. Ma már tényleg a bőrünkön érezzük ezt.

A Madách-kori nyelvezettel eredményes küzdelmet folytatnak a színészek, noha Szabó Győző hangszíne különösen nagy figyelmet igényel a nézőktől. Luciferként Mertz Tibor oldja meg maradéktalanul a feladatot, már ami a versezetet illeti. Alakja időtlen jelmezbe, fekete kabátba, bőrkesztyűbe, lakkcsizmába bújtatva kalauzolja keresztül saját történelmén Ádámját, egyesítve minden korok intrikusát. A cinizmus itt jóval kevesebb a megszokottnál, zalai szem és emlék nehezen szabadul az 1983-as Gábor Miklós-féle értelmiségi és a 2004-es Kamarás Iván-féle robbanékony Lucifertől. Évának mint iskolázott női hangnak könnyű dolga van, ráadásul szövege nélkülözi a bonyolult ontológiai eszmefuttatásokat.

A Madách-kori nyelvezettel eredményes küzdelmet folytatnak a színészek, noha Szabó Győző hangszíne különösen nagy figyelmet igényel a nézőktől. Luciferként Mertz Tibor oldja meg maradéktalanul a feladatot, már ami a versezetet illeti. Alakja időtlen jelmezbe, fekete kabátba, bőrkesztyűbe, lakkcsizmába bújtatva kalauzolja keresztül saját történelmén Ádámját, egyesítve minden korok intrikusát. A cinizmus itt jóval kevesebb a megszokottnál, zalai szem és emlék nehezen szabadul az 1983-as Gábor Miklós-féle értelmiségi és a 2004-es Kamarás Iván-féle robbanékony Lucifertől. Évának mint iskolázott női hangnak könnyű dolga van, ráadásul szövege nélkülözi a bonyolult ontológiai eszmefuttatásokat.

Mindezzel együtt ismét felmerül a szövegértéssel kapcsolatos szempont: könnyű azoknak, akik, más nemzet fiai lévén, újrafordíthatják, tehát nyelvileg aktualizálhatják a klasszikus nagy műveket. Ahogy mi könnyű kézzel nyúlhatunk például Shakespeare szövegeihez, s máris közelebb hozzuk magunkhoz, úgy esetleg a külföldi színpadon elevenebb nyelven szólalhat meg Madách Ádámja. Idehaza - bár akadnak kísérletek - nem nagyon lenne illendő e leporlást megcselekedni.

Olvasható a Weöres Sándor Színház hitvallásában, az előadás célja a rendezői szándékok szerint az, hogy megkönnyítse a közönség dolgát, és közel hozza e nagyívű alkotást a videoklipeken, számítógépes játékokon felnőtt fiatalokhoz - a 21. század türelmetlen polgáraihoz . Ebben az összefüggésben korrekt munka. A kép teljes, aki nem tudja végigolvasni, nézze.

Mindezzel együtt ismét felmerül a szövegértéssel kapcsolatos szempont: könnyű azoknak, akik, más nemzet fiai lévén, újrafordíthatják, tehát nyelvileg aktualizálhatják a klasszikus nagy műveket. Ahogy mi könnyű kézzel nyúlhatunk például Shakespeare szövegeihez, s máris közelebb hozzuk magunkhoz, úgy esetleg a külföldi színpadon elevenebb nyelven szólalhat meg Madách Ádámja. Idehaza - bár akadnak kísérletek - nem nagyon lenne illendő e leporlást megcselekedni.

Olvasható a Weöres Sándor Színház hitvallásában, az előadás célja a rendezői szándékok szerint az, hogy megkönnyítse a közönség dolgát, és közel hozza e nagyívű alkotást a videoklipeken, számítógépes játékokon felnőtt fiatalokhoz - a 21. század türelmetlen polgáraihoz . Ebben az összefüggésben korrekt munka. A kép teljes, aki nem tudja végigolvasni, nézze.

Mindezzel együtt ismét felmerül a szövegértéssel kapcsolatos szempont: könnyű azoknak, akik, más nemzet fiai lévén, újrafordíthatják, tehát nyelvileg aktualizálhatják a klasszikus nagy műveket. Ahogy mi könnyű kézzel nyúlhatunk például Shakespeare szövegeihez, s máris közelebb hozzuk magunkhoz, úgy esetleg a külföldi színpadon elevenebb nyelven szólalhat meg Madách Ádámja. Idehaza - bár akadnak kísérletek - nem nagyon lenne illendő e leporlást megcselekedni.

Olvasható a Weöres Sándor Színház hitvallásában, az előadás célja a rendezői szándékok szerint az, hogy megkönnyítse a közönség dolgát, és közel hozza e nagyívű alkotást a videoklipeken, számítógépes játékokon felnőtt fiatalokhoz - a 21. század türelmetlen polgáraihoz . Ebben az összefüggésben korrekt munka. A kép teljes, aki nem tudja végigolvasni, nézze.

Olvasható a Weöres Sándor Színház hitvallásában, az előadás célja a rendezői szándékok szerint az, hogy megkönnyítse a közönség dolgát, és közel hozza e nagyívű alkotást a videoklipeken, számítógépes játékokon felnőtt fiatalokhoz - a 21. század türelmetlen polgáraihoz . Ebben az összefüggésben korrekt munka. A kép teljes, aki nem tudja végigolvasni, nézze.

Olvasható a Weöres Sándor Színház hitvallásában, az előadás célja a rendezői szándékok szerint az, hogy megkönnyítse a közönség dolgát, és közel hozza e nagyívű alkotást a videoklipeken, számítógépes játékokon felnőtt fiatalokhoz - a 21. század türelmetlen polgáraihoz . Ebben az összefüggésben korrekt munka. A kép teljes, aki nem tudja végigolvasni, nézze.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!