Kultúra

2011.01.12. 18:00

Tömeges átverés? Sok a nyelviskolai panasz

Tömegével érkeznek panaszok a Nyelviskolák Szakmai Egyesületéhez, ezért jogsegélyszolgálatot indítottak, hogy segítséget adjanak a kiszolgáltatott diákoknak.

Horváth Viktória


A sok panasz persze nem arra utal, hogy több nyelviskolával is gond lenne, nyugtatta meg híradásában az egyesület a jelenlegi diákokat, hiszen néhányról van csupán szó. Ám ez a pár intézmény tömegesen csapja be a hallgatóit, ezért a tanulóknak már a szerződéskötéskor figyelniük kell; a csaló nyelviskolák megtévesztő eljárásainak több közös vonása van, s bíróságon is nehéz érvényesíteni később az igazukat.

– Nálunk még nem fordult elő olyan vitás helyzet, amelyben a tanulót kár érte volna – mondta Szabó Józsefné, a zalaegerszegi Katedra Nyelviskola vezetője. A Katedra jelenleg nem tagja a szakmai egyesületnek, de hallottak a tanulók tömeges becsapásáról.

– Úgy tudom, azokkal a nyelviskolákkal estek meg, melyek nem rendelkeznek ügyfélszolgálattal, ahol panaszt tehetne a diák, s nem felelnek meg a felnőtt-képzési eljárás pontos szabályainak sem, ugyanis akkor ez nem fordulhatott volna elő.

A módszer mindig hasonló: telefonon keresik meg akciós és kihagyhatatlan ajánlattal a gyanútlan embereket, akikhez ellátogatnak és aláíratnak velük egy szerződést, amit rendesen át sem tudnak olvasni. Ám valószínűleg mégis az a legrosszabb, hogy nem lehet visszalépni, s ez ott is van a szerződésben – persze apró betűvel.

Volt már olyan eset, hogy csak a legszélsőségesebbet említsük, amikor a tanfolyam kezdése előtt meghalt diák feleségén kérték számon férje havi befizetéseit, miközben egyetlen órán sem tudott részt venni a szerződést ugyan aláírt elhunyt.

Gyakran több százezer forintos tanfolyamról van szó, s havonta küldi a csekket a nyelviskola: egyszerre ne tűnjön nagynak az összeg. Ez is a megtévesztés része.

– Országosan toborozzák az embereket ezek a nyelviskolák, s bár szélsőséges esetekről van szó, természetesen rossz fényt vet a többi, akkreditált iskolára is, amelyek természetesen panaszkezelési szabályzattal is rendelkeznek, aminek minden esetben meg kell felelniük – figyelmeztette Szabó Józsefné. Javasolja, mindig alaposan nézzék meg az ügyfelek, mit írnak alá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!