Kultúra

2009.04.09. 08:29

Sorsodat valóban magad?

Nagykanizsa - A Magyar Plakát Házban május végéig látogatható az 1950-es és 60-as évek politikai plakátjait felvonultató, Sorsodat magad intézed című, országosan is egyedülálló kiállítás.

Kelemen Valéria

Kanizsa egyre több nívós képzőművészeti tárlatnak lehet méltó házigazdája, most éppen annak az országos figyelemre méltó kiállításnak, mely kronológiai sorrendben haladva - az 1940-es évek közepétől a hatvanas évek végéig -, félszáz politikai propagandaplakátot és harminc kulturális plakátgrafikát mutat be, sajátos képeskönyveként a korszak borús történelmének. 


A kulturális témák nagyobb szabadságot élveztek - Huszárik Zoltán filmje, a Szindbád plakáton
Fotó: Szakony Attila

- A második világháborút követő időszak a plakát óriási fellendülését hozta magával Magyarországon: a tömegkommunikációban a sajtó mellett jelentős szerepet játszottak a nagyméretű nyomtatványok - vélekedett a Magyar Plakát Házat vezető Kőfalvi Csilla, a kiállítás életrehozója, akitől hallhattuk: az első békeévekben újjáéledt a színvonalas magyar politikai plakát, a falragaszok a politikai, gazdasági, társadalmi kérdések médiumaivá váltak. A politika egyre növekvő befolyása következtében 1948-tól fokozatos változások jöttek: a szovjet kultúrpolitikai modellnek megfelelő vizuális nyelv lett egyeduralkodó. A Népművelési Minisztérium alá rendelt Képző- és Iparművészek Szövetsége aztán mind erőszakosabban közvetítette a plakátgrafikusok felé a hivatalos kultúrpolitika követelményeit.

A háború után az újjáépítés feladatai új munkaerő-tömegeket igényeltek, melynek toborzásában jelentős szerepet játszottak a vidékieket, a nőket és a fiatalokat megszólító plakátok. A kulturálisak nagyobb szabadságot élveztek, formailag elkülönültek. 


Antonioni Nagyítás című filmjének plakátja
Fotó: Szakony Attila

- 1955 után visszanyerte létjogosultságát az egyéni ötlet és fantázia, újra változatos művészi megoldások születtek. A pátoszt és a hatásvadász megoldásokat a személyesség, a groteszk és a lírai szubjektivitás váltotta fel - folytatta Kőfalvi Csilla, aki szerint a mozi az igényes szórakozás fontos formájává vált a korszak végére. A filmek valamiféle kitekintést engedtek a vasfüggöny mögötti világba, a hazaitól teljesen eltérő életmintákat felmutatva. A plakátok a filmek hatásos értelmezését nyújtották a grafika nyelvén, megismertetve a nézőközönséget a kortárs képzőművészet kifejezésmódjával. - Az 1960-as években a hiánygazdaság és a korlátozó kultúrpolitika sem szabhatott gátat a plakát fellendülésének. A kulturális élet, a politika is fontos szerepet szánt a plakátnak, s a tervezők viszonylagos autonómiára tettek szert. Becsempészték a kortárs képzőművészet elemeit: fotómontázst, absztrakt síkelemek kombinációját használva. 


Egy kis politika...
Fotó: Szakony Attila

A hatvanas években a magyarországi plakátgrafika prosperált, a reklámművészet alkotásainak többsége filmet, színházi előadást, képzőművészeti és plakátkiállítást hirdetett. A plakátzsűrik és a megrendelők a stílusos, merész, sokszor szürreális montázstechnikával létrehozott alkotásokat támogatták, így vált a plakátgrafika a hazai művészet egyik szabadcsapatává. Ekkor a magyarországi plakátművészet virágkorát élte, így ezen korszak plakátjaira úgy emlékezhetünk, mint a vizuális frissesség műveire.


A városkép szerves része
A Sorsodat magad tézed című tárlat az ötvenes-hatvanas évek legendás tervezőinek plakátjait reprezentálja, a teljesség igénye nélkül. Korszakunkban a plakát, mint a város összképét gazdagító, modern művészeti alkotás az emelkedő életszínvonal, az egyéni boldogulás, a külföld felé nyitás, a gazdasági fellendülés és a kulturális gazdagodás szimbóluma lett. A hajdan volt utcai falragaszok pedig a nagykanizsai Magyar Plakát Ház kiállítótermében ezúttal szigorú rendben, műalkotásként tűnnek fel.
     

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!