2009.03.27. 07:04
A friss Kossuth-díjas Gáspár Sándort jó arányérzékkel tudják használni a rendezők
Nagykanizsa - "Mindig jó érzés, ha az ember elismerést kap, persze, amikor dolgozunk eszünkbe sem jut, hogy mi ezt valamiféle díjért tennénk. Ezért meglepetés a jutalom, pláne ha ilyen rangos, hisz egyebet sem csináltam, csak a dolgomat" - vallja Gáspár Sándor.
Az Új Színház a kortárs müncheni drámaíró, Marius von Mayenburg A csúnya című fekete komédiáját mutatta be a közönségnek a Hevesi Sándor Művelődési Központban.
A darab végén a meghasonlott lelkek sora (köztük a főhős) zombiként mászkál. Egyéniségüket vesztetten a mélybe vetik magukat.
A téma frissessége is segítette a színészeket a jellemábrázolásban. De különösen a főszereplő, a közelmúltban Kossuth-díjjal jutalmazott Gáspár Sándor nyújtott élményt, hiszen sem rondaságára, sem szépségére nem kapott maszkot, pusztán a színészi játékra támaszkodott.
Az Új Színház színművésze sokoldalú, stílus- és műfajgazdag művészi munkásságáért, klasszikus és kortárs művekben is maradandó élményt nyújtó, jellemábrázoló szerepformálásáért kapott Kossuth-díjat.
Gáspár Sándor komikus és drámai szerepekben felváltva játszik
Fotó: Szakony Attila
- A lánya találta meg az értesítőt...
- Igen, több hivatalos levél között lapult, felbontotta, sikoltva, ujjongva ugrott a nyakamba - így Gáspár Sándor. - Mindig jó érzés, ha az ember elismerést kap, persze, amikor dolgozunk eszünkbe sem jut, hogy mi ezt valamiféle díjért tennénk. Ezért meglepetés a jutalom, pláne ha ilyen rangos, hisz egyebet sem csináltam, csak a dolgomat.
- 1982-ben kezdődött, mostanra legendássá vált a Stílusgyakorlat, amit Dörner Györggyel és Bán Jánossal együtt játszik. Igazi sikerszéria.
- Ez az előadás 27 éve már, hogy a közönségnek is tetszik. Izgalmas, hogy az 1980-as évek elején még középiskolás vagy egyetemista néző most a gyerekeit hozza el. Többgenerációs előadássá alakult a 99-féleképpen bemutatott bagatell helyzet, mely összefoglalható öt mondatban. Az ötös buszon van egy agresszív és egy hosszú nyakú ember, aztán az egyik meglöki a másikat, mi pedig ezt számtalan stílusban adjuk elő.
- Alternatív színházak, újszerű darabokkal, külföldön is sikert aratnak. Ez a jövő útja?
- Ezeknek mindig volt létjogosultságuk, csak régen egyetemi színjátszásnak nevezték, s fontos jelentősége volt az én életemben is. A csapatok aztán feltöltötték a kőszínházakat, de az alternatív játék új, teljesen friss formai, tartalmi lehetőséget hordoz magában. Ez a kettő egymást gerjeszti, akkor van baj, ha aránytalanul felborul a rend.
- Komikus és drámai szerepekben felváltva játszik. Jól bírja a kettősséget.
- Az elmúlt évek filmjei és színdarabjai, elismerései is azt igazolják vissza, mindkettőre jó arányérzékkel tudnak használni a rendezők.
- Lánya, Gáspár Kata kacérkodik a színészettel, fia, Gergő zenél, a gyerekei művészeti pályaválasztása pusztán a véletlen műve?
- Egyikőjüket sem befolyásoltuk a döntésükben.
A fotóra kattintva tekintse meg képgalériánkat a nagykanizsai HSMK-ban bemutatott A csúnya című színdarabról
Fotó: Szakony Attila
A csúnya
Az abszurd egyfelvonásos mű főhőse, Lette (Gáspár Sándor) egy napon arra eszmél, hogy a környezetében a feleségét, Fannyt (Pokorny Lia) is beleértve mdenki borzasztóan csúnyának találja őt. A testi fogyatékosságáért még a szenzációs találmányának bemutatóját is másik kollégájára, Karlmannra (Almási Sándor) akarja bízni főnöke, Scheffler (Nagy Zoltán). Végül úgy dönt, plasztikai sebészhez fordul, hogy az változtassa át arcát. A fekete humor belakta a színpadot, hisz a beteg arcát egy bontott csirke szimbolizálta. A főnök, plasztikai sebésszé, míg a feleség ápolónővé vedlett át. A művészi műtét - azaz a szárnyas kíméletlen trancsírozása - minden reményt felülmúlt: a férfi gyönyörű, új arcának senki sem volt képes többé ellenállni!