Külföld

2010.05.27. 15:36

Édes választási kampány: százezer lekváros fánkot osztottak szét Csehországban

Százezer lekváros fánkot osztott szét csütörtökön délután Csehország-szerte a Cseh Szociáldemokrata Párt (CSSD) a választási kampány befejezésével.

MTI

A mintegy 7,5 millió cseh választópolgár pénteken és szombaton járulhat az urnákhoz. A választási helységek pénteken délután kettőtől este tízig, szombaton pedig reggel nyolctól délután kettőig lesznek nyitva.
   
A polgári demokraták és a kommunisták prágai nagygyűléseken mozgósították utoljára híveiket. A több ezer ember részvételével lezajlott rendezvényeken sem hiányzott az olcsó sör, kolbász, virsli, de a választási kortesgulyás sem.
   
Sajtóértesülések szerint a választási győzelemre legesélyesebbnek tartott párt, a CSSD kampánya mintegy 250 millió koronába került.
   
Nem sokkal adta alább a Polgári Demokratikus Párt (ODS) sem, amelynek kampányköltségei szintén meghaladják a 200 millió koronát. "A pártközpont költségei nagyjából 160 millió koronát tesznek ki. Ehhez járulnak az egyes régiók saját kiadásai, s mindez együttesen meghaladja a 200 millió koronát" - mondta újságíróknak Ivan Langer, a párt választási menedzsere.
   
A többi mérvadó párt kiadása a két nagy párt kiadásainak csak a töredéke. A Kereszténydemokrata Unió-Csehszlovák Néppárt (KDU-CSL) 40 millió, a jobbközép TOP 09 párt 30 millió, Cseh- és Morvaország Kommunista Pártja (KSCM) 30 millió koronás kiadásokról beszél hivatalosan, míg a Zöldek Pártja (SZ) azt állítja, hogy a kampányban meg kellett, hogy elégedjen 8 millió koronával, mert egyszerűen nincs több pénzük a kasszában.
   
A választásokon részt vevő pártok kampányköltségei összesítve meghaladják a félmilliárd koronát. A hatályos szabályok szerint a választási költségekkel a voksolás után legkésőbb egy hónappal kell elszámolni.
   
Minden párt panaszkodott, hogy az idei kampány rendkívül hosszú volt. Ez bizonyos értelemben annak is következménye, hogy a tavaly októberre tervezett idő előtti választások az utolsó pillanatban meghiúsultak, holott a kampány már a teljében volt. Azt követően csökkentett intenzitással, de a kampány hónapokon át folytatódott, mígnem beindult az új kampány.
   
"A kampány az ismert események miatt rendkívül hosszú volt. Ami a hangnemet, illetve a költségeket illeti, nem látok lényeges különbséget 2006-hoz képest" - állítja Jaroslav Tvrdík, a szociáldemokraták választási menedzsere.
   
A cseh sajtó ugyanakkor elsősorban azt kifogásolja, hogy mindkét nagy párt rendkívül intenzív negatív kampányt folytatott a másik ellen, s ez a konfrontatív hangnem a társadalom hangulatát is befolyásolta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!