Klímavédelem

2012.04.04. 10:59

Klímavédelem: mit tehetnek a nagy szolgáltató üzemek?

Mit tehet , és mit tervez a klímaváltozás lassítása érdekében két nagy megyeszékhelyi szolgáltató cég? Ez iránt érdeklődtünk a Zalavíz Zrt.-nél és a Zala Volán Zrt.-nél, hiszen a klímavédelem akkor lehet eredményes, ha a társadalom valamennyi, a magánemberek, a vállalkozások, köztük a gyártók és szolgáltatók szintjén is érvényesül.

Hajdu Péter

A Zalavíz Zrt. a megye északi felében látja el az ivóvíz- és csatornaszolgáltatási teendőket.

- A cégünkre, jellegéből adódóan nem kis társadalmi felelősség hárul, amit mi komolyan veszünk. Ez a szempont beépül a szabályozási, minőségbiztosítási rendszerünkbe, és naponta eleget teszünk neki. A másik oldal az energetikai felelősség. Jelentős mennyiségű energiát használunk fel naponta, ami a személyi kiadások után a költségeink legnagyobb részét adja - mondja Nagy András, a Zalavíz Zrt. vezérigazgatója.

- Mindkét részről, a felelősség és az anyagiak szempontjából is elemi érdeke a társaságunknak, hogy környezettudatosan végezze a munkát - folytatja a vezérigazgató.

A szolgáltató évről évre igyekszik csökkenteni a felhasznált energiát, így járulva hozzá az erőművi szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez. Az energiatakarékosságra törekvés az elmúlt években jelentős technológiai bővítés nélkül is sikerült mennyiségi szempontból, ám - teszi hozzá a vezérigazgató -, értékben nem mindig. Az árak elég gyorsan emelkedtek, kompenzálva vagy meghaladva a megtakarítások értékét. A nagy teljesítményű vízszivattyúk, forgatók, szűrőberendezések villamos energiával működnek, s az üzem technológiájában jelentős a földgázfelhasználás is.


- Különféle alternatív megoldásokban gondolkodunk. A földgázt például felhasználjuk gázmotorok meghajtásával elektromos energia előállítására, amit visszatáplálunk a villamos berendezéseink működtetésére. De szerepe van a szennyvíztisztító technológia működtetésében is, amihez állandó hőmérsékletet kell biztosítani, s így a biogáz előállításához is szükséges - így a vezérigazgató.

Nagy András elmondta továbbá: a Zalavíznél előállított biogázt a gázmotorokban való elégetéssel elektromos árammá is alakíthatják. Azonban részben saját technológiai fejlesztéssel tisztítják a gázt, s olyan tisztaságú biometánt nyernek, ami gázüzemű gépjárművek működtetésére is alkalmas. Ezt már hasznosítják a saját gépjárműparkjuk üzemeltetésében. Eddig 11 gázos autót működtetnek, jelentős mennyiségű gázolajat kiváltva.

- Megközelítően ezer köbméter biometánt termelünk naponta. Ez nálunk már nem jut a légkörbe, hanem a járművekben, szinte nulla károsanyag-kibocsátás mellett, hasznosul. További tervünk, hogy a megyeszékhely ökováros projektjének részeseként a helyi autóbuszközlekedés számára is biztosítsunk a biometánból üzemanyagot - mondta egyebek között Nagy András.

Hasonlóképpen, az energiaracionalizálást tekintik a Zala Volán Zrt.-nél is a követendő útnak.

- A legfontosabb kérdés, hogy milyen, és mekkora energiamegtakarítást tudunk elérni a felhasznált üzemanyag, földgáz és villamos energia szempontjából. Nem kell mindenben nagy dolgokra gondolni, sok esetben újszerű eszközöket, alkatrészeket építünk be a meglevő régi rendszerekbe. Például a gázkazánjainkat korszerű hőérzékelőkkel szereltük fel, vagy a külső telephelyi világítást alkonykapcsolókkal vezéreljük - kezdi a legnagyobb zalai közlekedési cég fejlesztési igazgatója, Horváth Tibor.

A Volánnál a legnagyobb mennyiségben használt, a legnagyobb értékű energiahordozó az üzemanyag, a gázolaj. Ennek értékét évente több milliárd forintban lehet meghatározni, a cég összes költségének az egyharmadát teszi ki. De a takarékosság ez esetben az anyagiakon túl a klímavédelem számára is fontos. Ennek érdekében üzemanyag normákon alapuló visszatérítési rendszert dolgoztak ki, ami az autóbusz vezetőket anyagilag is érdekeltté teszi a gázolajjal való takarékosságban.


- Technikailag pedig korszerű motorok beszerzésével kell megfelelnünk a környezetvédelmi követelményeknek. Csak a legkorszerűbb, Euro-V-ös motorral szerelt buszokat lehet forgalomba állítani, a Zala Volán 297 autóbusza között már nem létezik úgynevezett fekete motorú , azaz környezeti fokozat nélküli gépjármű. Ezenkívül az egyéb energiafelhasználásunk is 100 millió forintos nagyságrendet képvisel.

A Zrínyi úti műszaki bázison a saját vízkút mellett nemcsak az épületek tetőiről, hanem a hatalmas telephely 30 ezer négyzetméteres betonfelületéről is összegyűjtik a csapadékvizet egy kétemeletes ház méretű, földalatti ciszternában. Megfelelő tisztítás után azt használják az autómosóban. Ezenkívül az utóbbi időben Lentiben, Keszthelyen korszerűbbre cserélték a régi kazánokat, ezt idén Nagykanizsán is folytatják.

- Jelentős elektromos áram megtakarítására számítunk az egerszegi autóbuszállomás térvilágításának korszerűsítésével. A jelenlegi, 125 wattos higanygőz lámpákat 40 wattos LED-lámpákra cseréljük, amelyek ugyanolyan erősen világítanak. Korábban is használtunk a meleg víz előállításához napkollektorokat, most azonban a Zrínyi úti telephelyen, a műhelyek tetején összesen 290 négyzetméter felületű, elektromos áramot termelő napelemet helyezünk üzembe, amelyek évente 42500 kilowatt óra áramot termelnek, 14 százalékát a telephelyünk éves áramfelhasználásának. A számítások szerint ezzel egy év alatt 33 ezer kilogramm szén-dioxid kibocsátását előzzük meg - említett példákat Horváth Tibor.

A program támogatója:Az energiaracionalizálás volános példáihoz tartozik még, hogy 2011-től működtetnek egy szélgenerátort is, amely a telephelyi térvilágítás áramellátásába segít be. A megyeszékhely ökováros programjához csatlakozva, a Zala Volán megvásárolta az első gázüzemű autóbuszát. A szte nulla károsanyagkibocsátással működő busz a tervek szerint a Zalavíz töltőtelepén tankol majd, és júliusban áll be a helyi járatú forgalomba.


Az energiaracionalizálás volános példáihoz tartozik még, hogy 2011-től működtetnek egy szélgenerátort is, amely a telephelyi térvilágítás áramellátásába segít be. A megyeszékhely ökováros programjához csatlakozva, a Zala Volán megvásárolta az első gázüzemű autóbuszát. A szinte nulla károsanyagkibocsátással működő busz a tervek szerint a Zalavíz töltőtelepén tankol majd, és júliusban áll be a helyi járatú forgalomba.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!