Hírek

2015.03.09. 16:10

Tavasszal kezdik a foltozást

Zala megye - Elmúlt a tél, az utak újra kátyúsak. A városi és állami utak fenntartói rövidesen elkezdik - van, ahol már el is kezdték - a javításokat.

Szabó Judit

A hamarosan véget érő téli szezonban a csapadékos időjárás, valamint az olvadási-fagyási ciklusok eredményeként folyamatosan alakultak ki kisebb-nagyobb burkolathibák a zalai utakon.

– A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében és fenntartásában lévő zalai úthálózaton a téli időszakban is dolgoztunk, ha ezt az időjárás engedte – mondta Pécsi Norbert, a társaság kommunikációs osztályvezetője.

– A tél során a balesetveszélyes ütőkátyúk és egyéb burkolathibák ideiglenes megszüntetését hideg aszfalttal végeztük el az 1649 kilométeres zalai közúthálózaton, jóllehet ez a módszer nem olyan tartós, így a tavaszi időszakban is bőven marad feladat.

Pécsi Norbert elmondta: először a forgalmas főutakon végzik el a burkolatjavítási munkákat, speciális keverék felhasználásával, ezt követően a főbb összekötő utak, végül a bekötő utak kátyúzására kerül majd sor.

– Amint az időjárás kedvezőbb fordulatot vesz, azaz a hőmérséklet emelkedik, meg fogjuk kezdeni a kátyúk végleges javítását melegaszfalttal, a makadám burkolatú útjainkon pedig finn aszfalt elnevezésű hidegaszfalttal dolgozunk – részletezte a szóvivő. – Burkolatjavításra a tavaszi időszakban 1200 tonna hidegaszfaltot, kézi bedolgozású melegaszfaltból 600 tonnát, illetve gépi bedolgozású melegaszfaltból erre az évre 2700 tonnányi mennyiséget tervezünk felhasználni a zalai utakon.

A tél és a fagy persze nem tesz különbséget az állam, illetve az önkormányzat által fenntartott szakaszokon.

Kanizsán a VIA Kanizsa Városüzemeltető Zrt. kezelésében közel 140 kilométernyi burkolt útszakasz található.

– A téli időszakban kizárólag a balesetveszélyes kátyúk javítását végeztettük el hideg aszfalttal, mivel a meleg aszfaltot keverő telepek nem üzemelnek a technológia sajátossága miatt – hangsúlyozta Gáspár András, a VIA vezérigazgatója. – A téli aszfaltkeveréket a szakirodalom sem tartja alkalmasnak tartós és végleges javításra, így nem meglepő, hogy az abban az időszakban helyreállított kátyúkat tavasztól ismételten javítani szükséges. A melegaszfaltos kátyúzási munkákat akkor tudjuk megkezdeni, amikor a hőmérséklet tartósan 0 Celsius fok felett várható, erre április elejétől számítunk.

Érdekes, de a vezérigazgató szerint a kátyúsodás szempontjából az enyhe tél sokkal rosszabb a kemény hidegnél.

– Az enyhe tél nagyobb károkat okoz, mint egy tartós fagy, annak ellenére, hogy tartós fagy esetén a burkolat elveszti rugalmasságát, rideggé válik és a forgalom hatására törik. A csapadék megtalálja az utat a hajszálrepedésekbe, majd megfagyva feszíti szét a burkolatot. Amikor enyhe a tél, akkor a fagypont alatti és feletti hőmérséklet gyakori váltakozásával a csapadék újra és újra megfagy, és egyre mélyebbre hatolva a burkolatba egyre nagyobb kárt okoz. Az elmúlt tél útkezelői szempontból enyhe volt, így a város útjain nagy számban jelentek meg a kátyúk. Ezekre a munkákra az elmúlt időszakban éves szinten 15-30 millió forintot fordítottunk, annak megfelelően, hogy az időjárás mennyire volt kedvező, vagy káros az útburkolatokra. Felmérésünk szerint ez évben erre a célra 20 millió forintot meghaladó összeget kell fordítanunk. A városi aszfaltburkolatú útfelületeken túl, jelentős karbantartási feladataink vannak a „zártkerti" zúzalékos, törmelékes, mart aszfaltos vagy földutakon is. Ezeket a munkákat olyan szinten tudjuk elvégeztetni, hogy az ne veszélyeztesse az aszfaltos utakra szánt pénzügyi keretet.

 

Zalaegerszegen egy hete megkezdték a hidegaszfaltos kátyúzásokat. Vas István, a polgármesteri hivatal közútkezelő szakreferense elmondta, hogy az önkormányzat fenntartásában lévő utakon nem változtak a neuralgikus pontok: a felújításra váró szakaszokon, egyebek mellett az Andráshida, a Juhász Gyula, az Ady, a Szent László utcában alakultak ki kátyúk. Egyelőre a balesetveszélyes ütőkátyúkat javítják ki, a többit majd melegaszfalttal, ha beindulnak a keverőüzemek.

A javításokat a Zala-Depo Kft. végzi, s a városi cég látja el az útellenőri feladatokat is. Elég sok hibát felderítenek, részint az utak burkolatával, részint a forgalomtechnikai eszközökkel kapcsolatban.

A polgármesteri hivatalba az idei télen nem érkezett kártérítési igény kátyú okozta baleset miatt, ugyanakkor sok panasz jött arról, hogy a zúzalékos utak nehezen járhatóvá váltak. Hamarosan földgyaluval hozzák rendbe ezeket a szakaszokat, hogy a vízelvezetéssel ne legyen gond, például a Toposházi és a Ciklámen utcában, s a Csilla-dűlőn. A zárkertekben egyébként januárban és februárban gallyazást is végeztek, hogy az útra hajló ágak ne akadályozzák a közlekedést. Vas István azonban felhívta a figyelmet arra, hogy ez az ingatlantulajdonosok kötelessége lenne.

Mint megtudtuk, a zalaegerszegi költségvetési nehézségek az útfenntartást is érintik, erre a területre is kevesebb pénz jut, mint tavaly. Lesznek azonban teljes szélességű aszfaltozások több út- és járdaszakaszon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!