Hírek

2015.01.12. 12:13

Álomautóból rémálom: lopott, klónozott volt a BMW X 1-es

Keszthely - Nem végződött jól az elmúlt esztendő Németh József számára. December 9-án látogatást tett a rendőrségen, és amíg él, ezt nem felejti el.

Arany Gábor

A keszthelyi üzletember BMW X1-es autójával ment a fővárosba, a BRFK felderítési főosztályára, ahová hivatalos levélben invitálták, és két nejlonszatyorral távozott, azokba pakolhatta személyes holmijait.

– A procedúra lényege pár perc alatt lezajlott, mert az autót igazságügyi szakértő vizsgálta meg, aki néhány azonosító adat megtekintése után közölte, az alvázszámot átütötték – kezdi felidézni az eseményeket Németh József.

A Keszthelyen élő, ingatlanforgalmazással foglalkozó üzletember másfél évvel ezelőtt vásárolta meg álmai autóját, a BMW X1-est. Ötmillió forintot fizetett érte, az emiatt felvett hiteléből még 2,7 milliós rész hátravan.

– Hosszabb ideje kerestem, az interneten találtam rá, budapesti kereskedés árulta. A róla szóló történet szerint Németországból hozták be, idős házaspár használta, 53 ezer kilométert futott, 2010-ben gyártották. Ezt a szervizkönyvvel is alátámasztották, meg a memóriából lehívott adatok is ugyanezt mutatták. Ebből a küllemű típusból nem sok fut az országban. Meglátni és megszeretni, egy pillanat műve volt, nagyon megörültem neki, ezért talán nem voltam gyanakvóbb – mondja, amikor az idős házaspár meséjére kérdezek rá. – Minden rendben lévőnek tűnt, megvolt a külföldi forgalmi engedély, törzskönyv, igazolása annak, hogy kivonták a forgalomból abban az országban, ahonnan behozták. Megkötöttük az adásvételt, de én a szerződésből nem kaptam egy példányt se. Azt mondták, szükségesek a hivatalos eljáráshoz, ezt persze furcsállnom kellett volna, de akkor nem gyanakodtam. Utólag ez is érthetővé vált. A rendőrségen ugyanis elém tették azt az adásvételi papírt, ami szerint én 2013. július 18-án Hamburgban vettem az autót. Sose jártam ott, az aláírásom hamis volt, az eladó fiktív – és elém fordítja a bélyegzős, papírt.

Ennyit tarthatott meg a BMW-ből - mutatja Németh József

Németh József csalás áldozatává vált, s nem egyedül, mert több tucatnyi, akár száz károsultja is lehet az ügynek, aminek szinte véletlenül jutott nyomára a rendőrség. Az orgazdák ugyanis nem semmisítették meg az üzelmeikhez felhasznált papírokat és ebből derült ki a nagyszabású bűncselekmény sorozat. Ez alapján jutottak el Németh Józsefhez is. Ezek után érthetővé vált számára, hogy budapesti útja előtt miért érezte úgy, figyelik, miért bukkant fel a környezetében időről-időre egy szürke autó. Követték a rendőrök, azt figyelték, részese-e csalásnak vagy csak áldozata.

– Felháborító, hogy ez előfordulhat Magyarországon. Hivatalos eljáráson esett át az autó és nem derült ki, nincs rendben. A másfél év alatt az autómmal sokszor megállítottak rendőrök és ellenőriztek, soha nem volt gond. Ez után jön a szakértő és három perc alatt megmondja, hogy átütötték az alvázszámát. Vajon miért nem derült ki ez annak idején, amikor a forgalomba helyezését engedélyezték, amikor a jármű-honosítási eljárásban végzett szemle során ellenőrizték az azonosító adatait, és miért nincs szükség az eredet vizsgálatára, mert akkor vélhetőn észreveszik azt, amit a szakértő is – sorolja kérdéseit.

Közlekedésigazgatási szakembertől tudjuk, külföldről behozott jármű első forgalomba helyezésekor nincs eredetvizsgálat. Az okmányirodai eljárásban is csak abban az esetben ellenőrzik a kocsi származását, ha az nem EGT-s (az EU plusz néhány társult állam) országból érkezik, vagy ha onnan, de a jármű eredeti okmányai nem állnak rendelkezésre hiánytalanul, vagy az eredetit kibocsátó hatóság által kiadott hitelesített másolatban. Az ellenőrzésre ilyenkor adatbázis alapján kerül sor. Ha ott azonosítható a jármű és nem szerepel a körözöttek között, akkor zöld utat kap az eljárásban.

Ilyen autót "vásárolt Hamburgban"

Nos, a BMW X 1-est nagy valószínűséggel klónozták. Azaz olyan létező, azonos típusú gépkocsi adataival ruházták fel, amelyikkel a hatóságoknak semmi gondjuk nem volt. Ezért rutinellenőrzésekkor ez nem is derülhetett ki. Legfeljebb az első itthoni eladáskor jöttek volna rá, amikor az eredetvizsgálat már kötelező. A jármű-honosítási eljárásban végzett szemle során ugyanis csak a jármű elsődleges azonosító adatait ellenőrzik, tüzetesebb ellenőrzésre nem kerül sor. Még műszaki vizsgára sem, ha érvényes a jármű eredeti forgalmija.

Németh József úgy érzi, jóhiszeműen járt el és a hatóságok is felelősek abban, ami történt, ezért még kártérítési peren is gondolkodik. Ennek kimenetele kétséges különösen, ha a törvényes elírásoknak megfelelően zajlott a fogalomba helyezés. Perelhetné a kereskedőt, de nem tudja papírral igazolni, hogy tőle vette a járművet, amitől végleg elbúcsúzhat, amennyiben lopásból származik, mert ilyenkor az eredeti tulajdonosnak adják ki az autót. Ha azonban nem deríthető ki a tulajdonos, vagy nem tarthat rá igényt, mert közben kártalanították, esetleg épp biztosítási csalásban használták fel a BMW-t, akkor lehet esélye rá, hogy újra beleülhet az autójába, de ennek szerény a valószínűsége. Ráadásul ez utóbbi esetben a későbbiekben nem is nagyon tud majd megszabadulni tőle, mert szinte eladhatatlanná válik a jármű a zavaros előélete emiatt.

A hazai autópiacra ömlenek be a külföldről behozott autók. A jelenlegi szabályozás fogyatékosságára hamar ráéreztek a bűnözők. Az X1-eshez hasonló történet kivédésére tökéletes megoldás talán nem is létezik. Arra azonban érdemes figyelni, hogy valóban létező tulajdonossal, vagy megbízható, leinformálható kereskedővel kössünk üzletet. Bár nem kötelező forgalomba helyezéshez, mégse sajnáljuk a pénzt az eredetvizsgálatra vagy épp a szakértő díjára. Ha ettől ódzkodik az eladó, esetleg azzal riogat, elszalaszthatjuk a kiváló lehetőséget, fordítsunk hátat, ne legyen az álomból rémálom!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!