2013.05.29. 16:54
A készségeket és képességeket mérték az iskolákban
Szerdán tartották az országos kompetencia-, azaz készségmérést az iskolák 6., 8. és 10. évfolyamos diákjai számára. A tanórák helyett Zalában is tanulói kérdőíveket és feladatlapokat töltöttek ki az érintett évfolyamok diákjai.
A kompetenciamérés azon a többszörösen bizonyított tudományos tényen alapul, hogy a tanulók teljesítménye szoros összefüggésben van családjuk szociális, kulturális és gazdasági helyzetével. Ennek megfelelően az eltérő tanulói összetételű iskolák pedagógiai teljesítményét nem tükrözik kellően a mért teljesítményátlagok, a kompetenciamérés révén viszont elemezni lehet a tanulók szociokulturális hátterének és tanulmányi teljesítményének összefüggéseit. Így azon iskolák értékes pedagógiai munkája is nyilvánvalóvá válik, amelyek nem a legjobb körülmények között élő, legtehetségesebb tanulókkal dolgoznak.
- Mivel az úgynevezett családi háttérindex nálunk magas, azaz jól szocializált gyerekek jönnek hozzánk kiemelkedő szülői iskolázottsággal, minden évben előkelő helyeket foglalunk el azokon az iskolai ranglistákon, melyek éppen a kompetenciamérés eredményein alapulnak - hallottuk a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium igazgatójától, Balogh Lászlótól.
A 10. A osztályos Plöchl Ádám szerint nem ütközött nagy nehézségbe megbirkózni a feladatokkal.
- Kétszer 45 percig szövegértéses, majd ugyanennyi idei matematika feladatokkal foglalkoztunk és ki kellett töltenünk egy, a családi hátterünket firtató kérdőívet is - mondta. - Ebben olyan kérdések szerepeltek, mint például hogy mikor olvastunk utoljára könyvet a szabadidőnkben, vagy hogy hány testvérrel élünk egy lakásban és mi édesanyánk legmagasabb iskolai végzettsége. A szövegértéssel kapcsolatos és a matematikai feladatok pedig nem voltak különösen nehezebbek, de sajnos, a matematikára kevés idő jutott.
(Fotó: Horváth-Balogh Attila)
Nem csak az elit iskolákban, hanem a kis falusi intézményekben is elvégezték a mérést szerdán. Mint azt Kósa Istvánnétól, a Suli Harmónia Alapítvány elnökétől megtudtuk, náluk összesen 21, 6. és 8. osztályos gyermek végezte el a felmérést, s habár nem volt kötelező, de megíratták a negyedikesekkel is, mert jól mérhető vele, hogy a gyerekek mennyit fejlődtek egy év alatt.
- Azt gondoljuk, bár tétje, vagy klasszikus tantárgyi értékelése nincs a dolognak, tehát érdemjegyeket nem kapnak a gyerekek, mégis csak egyfajta kapaszkodót jelent a pedagógusnak a nebulók fejlődését illetően - mondta el az elnök.