2011.09.16. 09:10
Trükkös tachográf
Két jó helyre irányzott ütés jobb belátásra bírta az indexet, de csak pár pislantásig. Előkerült hát a csavarhúzó, az izzót kicserélte a sofőr, miközben körülötte jó hangulatú, kapatos fiatalok tébláboltak.
- A közlekedés biztonságát veszélyeztető hiányosság esetében munkatársaink csak javítást követően engedik tovább a járművet, de ha kell, kivonják a forgalomból, amire egyre gyakrabban kerül sor - tudtuk meg Tóth Andrástól. A megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőség igazgatója arról számolt be, hogy a közúti ellenőrök jelenléte mindennapossá vált a legnagyobb forgalmat lebonyolító zalai főutak mentén. A tapasztalataik alapján főleg a Kelet-Európából tranzitban közlekedő kamionoknál, autóbuszoknál lehet különös dolgokat találni.
- Törött féktárcsák, lekopott gumiabroncsok, rosszul működő világítóberendezések, ezek a leggyakoribb hibák - sorolta Bedő György, a forgalmi osztály vezetője. No és a manipulált menetíró-berendezés - tette hozzá.Szavaira szinte azonnal mutattak példát kollégái. Heller Gábor ellenőr egy román kamion műszerfalát szerelte ki, hogy a tachográfhoz hozzáférjen. Okkal gyanakodott, mert a sofőr igyekezett eltéríteni , amikor meglátta kezében a csavarhúzót. Az ellenőr sejtése hamar bizonyossággá vált: a menetírót a sofőr kapcsolóval tudta manipulálni, így akkor is pihenőidőt mutatott, amikor a szerelvény robogott - amint erről a próbaúton aztán az ellenőrök meg is bizonyosodtak.
A készüléket pár nappal korábban illesztették , azaz szerelték és hitelesítették, méghozzá szakszervizben, ami elgondolkodtató, ráadásul az előírásosan elhelyezett plombák német eredetűek. Mi történt? Talán sose derül ki, de ezért a trükkért akár 800 ezer forint bírság is kiróható. A teherautó pedig Lentibe, a szakszervizbe került.
Ennél kevesebbet, 300 ezer forintot érő volt a következő kamion hibája. A szintén román felségjelű gép tachográfján plomba se volt, de manipulációnak nem találták nyomát. S ez csak egy átlagos szerda délelőtt termése volt, miközben katasztrófavédelmi szakemberek, rendőrök részvételével zajlott a Tispol nemzetközi ellenőrzési akció is...
Ennél kevesebbet, 300 ezer forintot érő volt a következő kamion hibája. A szintén román felségjelű gép tachográfján plomba se volt, de manipulációnak nem találták nyomát. S ez csak egy átlagos szerda délelőtt termése volt, miközben katasztrófavédelmi szakemberek, rendőrök részvételével zajlott a Tispol nemzetközi ellenőrzési akció is...
Fuvarozói furfangok
- A menetírót a sofőr bármikor kiiktathatja. Ehhez rejtett kapcsolót építenek be, létezik távirányítós változat.
- Erős mágnessel bénítják, zavarják meg a tachográf jeladóját.
- A sofőr az ellenőrzés előtti napokat szabadságos vagy táppénzes papírral igazolja, hogy ne érjék túlvezetésen.
- A magyarországi útdíj elkerülésére D1-es személyautó díjat fizet a kamionos, autóbuszos, mert az automata kamera nem tud különbséget tenni a járműkategóriák között.