Hírek

2009.03.30. 07:00

Olcsó, de kissé zűrös

Zalaegerszeg - A mopedautók története tipikusan magyar. Pontatlanul megfogalmazott jogszabályok eltérő értelmezése bosszankodó emberek sokaságát teremtette az elmúlt esztendők során.

MTI

Négy kereke van és karosszériája, motor hajtja, mi az? Nos, amikor először láttam, apró személyautónak néztem, csak nem volt rajta rendszám. Tévedtem, ezek a dízelmotorjuk miatt messziről meghallható jószágok segédmotor-kerékpárok. Eleinte csak a tulajdonosaik vélekedtek így, de ezzel a nézettel ma már nincsenek egyedül, bár a mopedautó-kor hajnalán többször gyűlt meg a bajuk a rendőrséggel. Az utazásaik gyakran szabálysértési feljelentéssel zárultak.

- Engem még nem büntettek meg, de eleinte furcsán néztek rám - árulja el mosolyogva a fiatal nő, amikor négykerekű masinája után érdeklődöm. - Olcsóbb fenntartani, mintha buszbérletet vennék. Városban legfeljebb három litert fogyaszt 100 kilométerenként, így aztán nekem havonta elég egyszer tankolnom, akkor alig költök kétezer forintot - magyarázza. - Szinte lehetetlen megbírságolni, mert nincs rajta rendszám, így megtehetném akár azt is, hogy ingyen parkolok vele, de mindig veszek jegyet - említ még egy előnyös tulajdonságot. - Sokan megállítanak, kérdezik, hol lehet venni. Én kéz alatt jutottam hozzá, négyszázezer forintért. Drága, de ha takarékoskodni kell az utazáson, ennél jobb választás most nincs - dicséri és elárulja, úgy tudja, akár utast is szállíthat vele.

Még egy előnyét említik ennek a szerkezetnek a kedvelői, mégpedig azt, hogy a jogosítvány bevonása esetén is használható. Jelesül, ha valakit például személygépkocsik vezetésétől tiltanak el, akkor ez nem vonatkozik erre. Márpedig a B-s jogosítvánnyal automatikusan lehet segédmotor-kerékpárt vezetni, és az eltiltás ezt nem érinti.

Nos, mindezek terén a rendőrség korábban más nézeten volt és feljelentették a mopedautósokat. Eleinte a közlekedési hatóság (NKH) állásfoglalása alapján ezt a négykerekűt személyautónak tekintették, és a hatósági jelzés, illetve a jogosítvány hiánya miatt indítottak eljárást. A szabálysértési hatóság elmarasztalása ellen bírósághoz fordultak az érintettek.

A zalai gyakorlattal dr. Mesterházy István, a megyei bíróság büntetőkollégium vezetője ismertetett meg. Szavaiból kiderült, a legelső ítélet még a rendőrségnek adott igazat és elmarasztalta a mopedautóst, mert ekkor is a szakértői véleményre alapozódott a döntés, amely nem minősítette segédmotor-kerékpárnak a mopedautót. Ez még 2007-ben történt, de azóta egységessé vált a zalai gyakorlat.

Ennek alapja egyebek mellet a KRESZ azon előírása, hogy segédmotoros kerékpár az olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 m3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg. Ezek a paraméterek igazak a mopedautókra. Ezért ha a segédmotor-kerékpárra érvényes előírások teljesülnek, akkor a vezető ellen ncs helye a szabálysértési eljárásnak, szólt a magyarázat. 


Fotó: Arany Gábor

A közlekedési hatóság e járműre vonatkozó szűkebb értelmezése tehát jogszabályba ütközik, ráadásul ellentmond az uniós jognak is. Erre az állampolgári jogok biztosa is felhívta a figyelmet, amikor tavaly novemberben az ügyben vizsgálódott. Megállapította, a külföldi típusjóváhagyással rendelkező mopedautót egyszerűen ez alapján kell besorolni. Ha ezt valamely más tagállam hatósága már megadta, akkor azt a magyarországi jogalkalmazás során is el kell fogadni. Tehát ha segédmotor-kerékpárnak minősítették már a járművet, akkor ez hazánkra is vonatkozik. Ezért a közlekedési hatóság álláspontja ellentétes a jogszabályokkal. Ezek után azt lehetne gondolni, hogy kikristályosodott az egységes álláspont. Nem így történt.

Visszahivatkoznak ugyanis egy 1990-es KÖHÉM-rendeletre, amely felhatalmazza a hatóságot a közúti közlekedésben részt vevő járművek fajtájának, vezetői engedély kategóriájának, esetlegesen a szükséges korlátozásoknak vagy külön feltételeknek a meghatározására. Majd ez alapján a hatósági tájékoztató a mopedautóra megalkotja a könnyű személygépkocsi nevet. Végül leszögezi, ezek a járművek csak személyautóként helyezhetők üzembe. Ezért ezekkel ne jelentkezzenek a négykerekű segédmotor-kerékpárokra meghirdetett forgalomba helyezés előtti vizsgálatra, olvasható az intelem.

Ez az érvelés hihetetlennek tűnt az ombudsmani állásfoglalás és a bírósági döntések ismeretében, ezért minap a nemzeti közlekedési hatósághoz fordultunk, hogy most, 2009 tavaszán milyen szabály vonatkozik ezen járművekre.

Nos, megengedve, hogy nem értjük a választ, a hatóság gyakorlatilag megismételte azt az állásfoglalást, amelyet az ombudsman kifogásolt. Azaz hivatkoznak olyan szempontokra, amelyeket sem a belső, sem az uniós jog nem ismer. Ilyen különösen a mopedautók közúti forgalomban való részvételének jellegzetességei: vezető plusz egy utas, zárt vezetőfülke plusz raktér, áttételes kormánymű, pedálrendszer, hátrameneti fokozat, ablaktörlő, világító- és jelzőberendezések,

A helyzet furcsa értelmezése azt mutatja, hogy a közlekedési hatóság nem hagyja magát. Az NKH - mint jogalkalmazó és nem jogalkotó - a hivatkozott rendelet biztosította mérlegelési jogkörével élve, szakmai indokok alapján az említett járművet csak személygépkocsiként tudja meghatározni, valamint csak a B kategóriájú vezetési engedélyt tudja hozzárendelni. Majd így folytatja: a járművek esetében a rendőrhatóság az ellenőrzések során saját hatáskörben intézkedik. Ebben a közlekedési hatóság nem rendelkezik hatáskörrel.

Tehát, a rendőrség már nem büntet, de a közlekedési hatóság még ragaszkodik az igazához.

Az illetékes minisztérium hasonló nézetet vall. Indokként az alábbit közölték érdeklődésünkre: A mopedautó-tulajdonosok a személygépkocsikra vonatkozó szabályozást alkalmazva használhatják járművüket. Ez azonban számukra nagyobb biztonságot és egyértelműbb szabályozást is jelent, mintha segédmotoros kerékpárként kellene közlekedniük járművükkel. Arra nem tértek ki, hogy ezt a következtetést miből szűrték le.

Végezetül, mivel a bírói gyakorlat szerint az unióból hazánkba került járművek nálunk is a segédmotor-kerékpárok kategóriájába tartoznak, ezért utas nem szállítható velük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!