Hírek

2008.10.27. 03:29

Sztrádán Rijekáig

<b>Letenye</b> - A magyar és a horvát közlekedési miniszter avatta fel szerdán délután a magyar M7-es és a horvát A4-es autópályákat összekö-tő, a Mura határfolyón átívelő új Zrínyi-hidat.

Szalabán Attila

Kétszázharmincezer munkaóra sikerét ünnepelte szerdán a térség horvát és magyar lakossága. Ennyi időbe került ugyanis az új Mura-híd felépítése, melyet dr. Szabó Pál magyar közlekedési miniszter, valamint a horvát kormány képviseletében Bozidar Kalmeta, a hajózási, közlekedési tárca vezetője avatott fel.

- A híd a közösen végzett munka, a horvát-magyar barátság szimbóluma lehet - mutatott rá Bozidar Kalmeta. - A megépítésével bizonyítottuk, hogy tudunk együtt dolgozni, az együttműködés példája ez a beruházás.

A horvát miniszter jelezte: a híd magyar oldalán, közös helyen végzik a magyar és a horvát szervek a vám- és határellenőrzéssel kapcsolatos feladataikat, s ezzel lényegesen felgyorsul a határátlépés folyamata.

Rámutatott: amennyiben Horvátország is az Európai Unió, illetve a schengeni övezet tagja lesz, még erre sem lesz szükség, le lehet bontani a Strabag Rt. által most készített, könnyűszerkezetes új határállomást is. Emlékeztetett a projekt gazdasági fontosságára is, mint mondta, ezentúl Budapest és Rijeka mindössze 5 órás autóútra lesz egymástól.

- Önökkel együtt ma részese lehetek az álom beteljesülésének - fogalmazott avatóbeszédében dr. Szabó Pál. -A magyar és a horvát kormány ambiciózus elkötelezettsége, hogy infrastruktúrával megteremtse az esélyt, amitől a polgárai, felejtve a határokat, egy szebb és jobb minőségű életet tudnak élni.

A magyar közlekedési tárcavezető párhuzamot vont az államok autópálya-építései között. Hangsúlyozta: Magyarország és Horvátország nagyjából egyforma, 1100 kilométeres sztrádahálózattal rendelkezik, hasonlóval, mint Lengyelország, ám utóbbi területe jóval nagyobb. Ellenben Csehország, Szlovákia és Szlovénia is 500-550 kilométer körüli hosszúságú autópályát épített - ez is mutatja a horvát és a magyar kormány elkötelezettségét.

A beszédek után a két miniszter átvágta a két ország nemzeti színeiből készült szalagokat, hivatalosan is átadva az új hidat és a határátkelőhelyet az autósoknak.

Ezután az ünnepség résztvevői a sormási István fogadóhoz autóztak, ahol nagyszabású fogadásra invitálták őket. A Letenyéről érkező horvát és magyar gépjárműveket egy helybeli polgár, Póczai Zoltán jókora, Mélyrepülésben szárnyalunk Gyurcsánnyal. Vajon meddig? feliratú táblával fogadta - ám tüntetését a fogadás elkezdésekor be is fejezte.



Fotók: Szakony Attila

Még több fotó itt! 

A hidat és az új határátkelőhelyet tegnaptól használhatják a járművezetők, a forgalom délelőtt indult meg a két ország között.A Zrínyi-híd 216 méter hosszú, s tulajdonképpen két 15 méter szélességű hídból áll, a köztük lévő távolság 80 centiméter. Építése során 1300 tonna acélt, 5 ezer köbméter betont és vasbetont, 600 tonnányi vasalást használtak fel. A kivitelező Hidroelektra niskogradnja cég munkásai 25 ezer köbméter földet mozgattak meg, valamt 15 ezer köbméter követ, 3500 méter előkészített betonpillért építettek be.

Ezek is érdekelhetik