Hírek

2007.10.02. 02:29

Vissza a vágányra - Feltehetően emberi mulasztás miatt siklott ki a vagon

Zalaegerszeg - Kisiklott egy vasúti teherkocsi tegnap hajnali 4 óra előtt pár perccel Nagykapornak állomáson, Kisbucsa és Alsónemesapáti között. Személyi sérülés nem történt. A reggeli órákban vonatpótló buszok szállították az utasokat a Nagykapornak-Búcsúszentlászló vonalon.

Zalai Hírlap

Hozzáértésből jelesre vizsgázott a MÁV helyszínre küldött szakembergárdája, annak ellenére ugyanis, hogy az üres teherkocsi a pályáról leugorva és elfordulva két vágányt is elzárt a forgalom elől, délelőtt 10 órára már sikerült a helyére emelni a vagont, így nem sokkal később megindulhatott a közlekedés a szakaszon. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának munkatársa, Sigulinszki Tibor tájékoztatása szerint a baleset miatt összesen 6 hajnali és reggeli vonatról kellett autóbuszra átszállítani az utasokat a két állomás között, a Corvinus Intercity pedig csak a helyreállítás után haladhatott tovább, mintegy 40 perc késéssel. Később már csak rövidebb csúszások fordultak elő, míg végül minden szerelvényt visszahelyeztek eredeti menetrendjébe.

A déli óráktól kezdve nem okozott további fennakadásokat, késéseket a hajnali baleset.

Reggel 9 óra körül a helyszínen még tucatnyi szakember dolgozott a kocsi sínre állításán. Stangl Imre balesetvizsgálat-vezető érdeklődésünkre elmondta: viszonylag egyszerű a feladat, a gondot inkább az okozza, hogy a kocsi mindkét vágányt elzárta, ezért a közlekedést a szakaszon a műszaki mentés idejére szüneteltetni kell. Hozzátette: tolatás közben siklott ki a vagon, a balesetet feltehetően nem műszaki hiba, hanem emberi mulasztás okozta.

A szakemberek gigászi erejű emelőkkel támasztották alá a megbillent szerelvényt, majd egy fémgerendán csúsztatták oldalra azt, hidraulikával működtetett speciális karok segítségével. Hamar egyértelművé tették a laikus számára, hogy összeszokott csapatot alkotnak: a mentés irányítójának határozott utasításait gyors, rutinszerű reagálások követték. Miután a levegőbe emelt kerekeket sikerült újra irányba állítani, lassan és pontosan leeresztették a kocsit a sínre.

- Az így felszabadult vágányt mindjárt vissza is adjuk a forgalomnak, a kocsit pedig bevontatjuk az állomásra, ahol vizsgálatnak kell alávetni azt - mondta az egyik szakember. Bár a kisiklott vagon nem okozott különösebb károkat a pályán, néhány helyen letörte a rögzítő csavarokat, illetve sínről leugrott acélkerekei hosszú nyomot hagytak maguk után a vágányok közötti talpfákon.

Azt is megtudtuk: legközelebb Székesfehérváron található olyan műszaki mentésre alkalmas szerelvény, mely daruval is rendelkezik, így ha szükség van rá (ennél súlyosabb esetnél), azzal is kerekeire lehet állítani a kisiklott kocsit. Hasonló helyzetekben a MÁV a helyi katasztrófavédelmi szerv segítségét is kérheti és eszközparkját igénybe veheti, most azonban bőven elég volt a kézi beavatkozás. A pályát mindenesetre e módszerrel is hamar felszabadították a szakemberek.

Ezek is érdekelhetik