Hírek

2007.02.06. 03:29

Értékelő füzetet kapnak a kisdiákok

Zalaegerszeg (se) - Ezekben a hetekben kapták kézhez a tanulók a félévi értesítőt. Az alsó tagozatos kisdiákok teljesítményét nem érdemjegyekkel, hanem szöveges értékeléssel fejezik ki.

Sinkovics Eta

Salamon Edit, az iskola igazgatóhelyettese elmondta, három éve vezették be az általános iskolák alsó tagozatán a szöveges értékelést, s mivel felmenő rendszerben indult a reform, a mostani harmadikosok teljesítményét már elsőtől e szerint értékelik. A folyamat kiterjed majd egészen a negyedik első félévéig, s végül is negyedik év végén kerül először érdemjegy e generáció bizonyítványába.

- Minden évfolyam számára értékelő füzetet készítettünk, úgynevezett mondatbankkal. Saját magunk dolgoztuk ki és gyűjtöttük össze azokat a mondatokat, amelyekkel kifejezhetjük a gyermekek félévi teljesítményét. Nálunk az ellenőrzőbe is kerül egy rövid értékelés, és mintegy mellékletként adjuk ki a félévi értékelő füzetet - magyarázta az igazgatóhelyettes. Ám mint szavaiból kiderült, azért nem hagytak fel teljes egészében az év közbeni osztályzattal sem, hiszen ezt lehetővé teszi a törvény. A gyerekek teljesítményét százalékban mérik, ezt átváltják osztályzatra, amit a naplóba is beírnak. S amíg elsőben negyedévenként kézzel írt szöveges értékelést kapnak a kisdiákok, addig a későbbi évfolyamokon már csak a mintamondatok aláhúzásával jelzik a teljesítményüket. Például matematikából a számfogalom ezres számkörben való tudását a biztos, a bizonytalan, illetve a kialakulatlan megjelölésével illetik. Egy-egy megfogalmazás kimondatlanul is értékjegyet hordoz. A törvény négy besorolást tartalmaz, ez kerül az ellenőrző könyvbe. Eszerint kiválóan, jól vagy megfelelően teljesített a diák, illetve felzárkóztatásra szorul. Valójában ezekkel támasztják alá a megfelelő szöveges részeket.

Amíg tehát náluk barátkoztatják a diákokat az érdemjegyekkel is, addig a Dózsa-iskolában kizárólag szöveges értékelést kapnak a gyerekek. Mátainé Varga Ágota, az alsósok osztályfőnöki munkaközösségének vezetője arról tájékoztatott, hogy az értékelési szövegminták kialakításában az Oktatási Minisztérium segédanyagát és az interneten található mintákat egyaránt felhasználták.

- Ezekből a mintamondatokból a gyerekekre legjellemzőbb megfogalmazásokat húztuk alá a félévi értékeléskor. Akikre egyik példamondat sem illett, azoknál kiegészítettük egyénre szóló véleménnyel. Úgy tapasztaltuk, a szülők elfogadták a szöveges értékelési formát. Sokunk szerint egyszerűbb volt az érdemjegy, ez a forma viszont alkalmat ad az árnyaltabb fogalmazásra, ami adott esetben ösztönző is lehet. Minden tantárgynál megvan a fokozatosság, például magyarból: hibátlanul olvas, kevés hibával, illetve sok hibával - ezek jelentésével a gyerekek is tisztában vannak - vélte a tanárnő.

Ezek is érdekelhetik