2007.02.06. 03:29
Értékelő füzetet kapnak a kisdiákok
Zalaegerszeg (se) - Ezekben a hetekben kapták kézhez a tanulók a félévi értesítőt. Az alsó tagozatos kisdiákok teljesítményét nem érdemjegyekkel, hanem szöveges értékeléssel fejezik ki.
Salamon Edit, az iskola igazgatóhelyettese elmondta, három éve vezették be az általános iskolák alsó tagozatán a szöveges értékelést, s mivel felmenő rendszerben indult a reform, a mostani harmadikosok teljesítményét már elsőtől e szerint értékelik. A folyamat kiterjed majd egészen a negyedik első félévéig, s végül is negyedik év végén kerül először érdemjegy e generáció bizonyítványába.
- Minden évfolyam számára értékelő füzetet készítettünk, úgynevezett mondatbankkal. Saját magunk dolgoztuk ki és gyűjtöttük össze azokat a mondatokat, amelyekkel kifejezhetjük a gyermekek félévi teljesítményét. Nálunk az ellenőrzőbe is kerül egy rövid értékelés, és mintegy mellékletként adjuk ki a félévi értékelő füzetet - magyarázta az igazgatóhelyettes. Ám mint szavaiból kiderült, azért nem hagytak fel teljes egészében az év közbeni osztályzattal sem, hiszen ezt lehetővé teszi a törvény. A gyerekek teljesítményét százalékban mérik, ezt átváltják osztályzatra, amit a naplóba is beírnak. S amíg elsőben negyedévenként kézzel írt szöveges értékelést kapnak a kisdiákok, addig a későbbi évfolyamokon már csak a mintamondatok aláhúzásával jelzik a teljesítményüket. Például matematikából a számfogalom ezres számkörben való tudását a biztos, a bizonytalan, illetve a kialakulatlan megjelölésével illetik. Egy-egy megfogalmazás kimondatlanul is értékjegyet hordoz. A törvény négy besorolást tartalmaz, ez kerül az ellenőrző könyvbe. Eszerint kiválóan, jól vagy megfelelően teljesített a diák, illetve felzárkóztatásra szorul. Valójában ezekkel támasztják alá a megfelelő szöveges részeket.
Amíg tehát náluk barátkoztatják a diákokat az érdemjegyekkel is, addig a Dózsa-iskolában kizárólag szöveges értékelést kapnak a gyerekek. Mátainé Varga Ágota, az alsósok osztályfőnöki munkaközösségének vezetője arról tájékoztatott, hogy az értékelési szövegminták kialakításában az Oktatási Minisztérium segédanyagát és az interneten található mintákat egyaránt felhasználták.
- Ezekből a mintamondatokból a gyerekekre legjellemzőbb megfogalmazásokat húztuk alá a félévi értékeléskor. Akikre egyik példamondat sem illett, azoknál kiegészítettük egyénre szóló véleménnyel. Úgy tapasztaltuk, a szülők elfogadták a szöveges értékelési formát. Sokunk szerint egyszerűbb volt az érdemjegy, ez a forma viszont alkalmat ad az árnyaltabb fogalmazásra, ami adott esetben ösztönző is lehet. Minden tantárgynál megvan a fokozatosság, például magyarból: hibátlanul olvas, kevés hibával, illetve sok hibával - ezek jelentésével a gyerekek is tisztában vannak - vélte a tanárnő.