2020.04.15. 17:30
Beszélgetés a Zalába költözött Takáts Eszter énekessel és Juhász Kristóf íróval
Takáts Eszter énekes és Juhász Kristóf író hetekkel ezelőtt látott vendégül bennünket a kis zalai faluban tavaly ősszel – házaspárként – meglelt közös életterükben, szép lassan csinosított házukban.
Takáts Eszter énekes és Juhász Kristóf író a szentkozmadombjai házuk nappalijában. Szeretnének részt venni a zalai művészeti életben és a falu mindennapjaiban is
Fotó: Arany Gábor
A késő estébe hajló randevút író-olvasó találkozó előzte meg Zalaegerszegen: Kristóf könyvét, a Boldog halottak napját! címűt mutatták be, a Takáts Eszter dalaival kísért beszélgetést Karáth Anita költő, középiskolai tanár vezette.
Szentkozmadombja majdnem a világ végén van, ahhoz képest, hogy mindkettejük szakmája, hivatása, művészete főváros centrikusságot feltételez. Az énekesnő rendelkezik zalai kötődésekkel, tizenévesen itt képződött zenésszé, több formációban énekelt, tizenéves korában került be itt a Free Time Band együttesbe, és a Canterina kórusba, a pécsi egyetemi évek alatt tagja volt a Pécsi Kamarakórusnak. Első lemeze a Rövidtáv című, másodikat a Gumizsuzsi zenekarral közösen adta ki, 2009-ben jelent meg a Ha egy nő szeret… 2011-ben jelent meg Keményvaj, majd a Karcos üdvözlet. Fellépett a Cseh Tamás-emlékesteken, 2012-ben indult a Nem a jutalomért… koncertsorozata magyarországi templomokban. A Takáts Eszter Beat Band 2013-ban alakult, ekkor jött ki a Hét, Remény, Szeretet című album, 2016 óta működik a Takáts Eszter és Zenekara. 2015-ben jött létre az Első puszi gyerekelőadás, amit Juhász Kristóffal közösen hoztak létre.
Az énekesnő dallamait, előadásmódját hasonlítják Koncz Zsuzsáéhoz és Suzanne Vegáéhoz, mégsem lehet igazán besorolni művészetét egyik zenei kategóriába sem; ő maga „mezítlábas városi folknak” nevezi, olvashatjuk róla az internetes lexikonban.
– Kamaszkoromban Nemes László festőművész itteni nyári táborába jártam, nagyon megmaradt bennem, arra meg mindig is vágytam, hogy családi házban éljek – mondja Eszter azon a márciusi estén, a kanapéra telepedve, miután szemügyre vettük a faluszéli utcában megbúvó otthont. A falusi lét keretei és az értelmiségi-művészlét attribútumai békésen megférnek némi keleti hangulattal fűszerezve.
– Kristóffal még Pécsett találkoztunk, de csak később dőlt el, hogy ebből már végleges dolog lesz. Tavaly májusban házasodtunk, akkor nyáron a Dombérozón már jelen voltunk, megalakult a Szépjuhászné formáció, amivel főleg Kristóf szövegeire alapozunk. Az összeköltözős próbák során alakult az elszánás, a kozmadombjai polgármester pedig segített házat keresni. Ezt a házat a nagy külső-belső terek miatt vettük meg, mert mindkettőnknek szüksége van a térre, közben lassacskán újítgatjuk.
Tervezik-e benépesíteni?
– Isten útjai kifürkészhetetlenek – mosolyog Kristóf.
„Juhász Kristóf A Boldog halottak napját! című könyvét nemcsak azért érdemes kézbe venni, mert a fekete borítóján egy ollóval kivágható és összeilleszthető kis koporsó is van. Ez a kis fricska sok mindent elárul a könyvről, mégpedig azt, hogy egyszerre merész, játékos és pimasz” – írta a Magyar Nemzet, az író egyik „munkahelye” a 19 novellát tartalmazó könyvről és szerzőjéről. Aki volt már díszletfestősegéd, színpadi ügyelő, vendéglátós, állatistápoló, favágó, és több zenekart is alapított, jelenleg újságíró, előadóművész. A közösségi médiában is nagyon aktívan szolgálja olvasóit, ott ezt tudhatjuk meg róla: „Grafikusként a Dörmögő Dömötörben, íróként a Kincskereső Kisködmönben mutatkozott be, tagja volt Bodó Viktor Szputnyik Társulatának, a K.V. Társulatnak, alapító tagja a Káosz Katonái Társulatnak. Írt musical-, opera- és kórusműlibrettót. Próza- és drámaíróként többször részesült az NKA alkotói támogatásában, az Örkény István drámaírói és a Móricz Zsigmond Irodalmi Ösztöndíj díjazottja is volt.
A Magyar Nemzeten kívül publikál az Előretolt Helyőrségben, az Irodalmi Jelenben és az egerszegi szerkesztésű Pannon Tükörben. Első kötete, a Hanggal és jelenléttel – Aki szabadon röpül – beszélgetések Zorkóczy Zenóbiával című riportkönyve a székely színésznő életútjáról számol be.” A beavatási fikció és szakrális fantasy műfajának megteremtőjeként jellemzi magát.
– Milyen itt a hely szelleme?
– Tegnap, amikor billentyűs barátunknak egy befőttesüvegbe tettem ebből a jó kis sárga agyagból, amivel ő otthon a kemencéjét tapasztja majd, szóval éreztem, jelen van minden, ami volt, ahogy a feltámadással kísérletező magyar paraszti néplélek ethosza is – Kristóf megfontoltan formálja a mondatokat.
– Itt látszik s jól átélhető minden napszak, évszak, időjárási változás. A kert végében rohangálnak az őzek, este csillagokat nézünk, a természet közelsége inspirál bennünket.
– A teremtett világban élünk, nincs köztünk húsz megatonna beton, a közvetlen hatás mély – folytatja a férfi, aki Szentendrén nőtt fel.
– Lakótelepen éltünk, de öt percre volt a Duna, az erdő, csak kicsivel többre a másik véglet, Budapest. Pesten, Egerben, Pécsett pedig kalandos albérletekben éltem.
A zalai életet többféle húzás provokálta, barátok, emlékek, tervek, a korábbi életszakaszokból való kiszakadási vágyak.
– Nem mondták az ismerősök, hogy a magyar falu kihalt, üres, mit keresnek itt?
– Dehogynem, de mi pont tenni szeretnénk, dolgozni, visszaadni valamit a közösségnek. Mindenféle jó dolgot tervezünk a saját önmegvalósításunkon túl – Eszter leszögezi, nem elbújni jöttek, hanem részesei lenni az itteni életnek. – Zalaegerszegen is mozgolódunk, a színház stúdiója segít, ott nagyon-nagyon jól érzem magam. Alakulnak az együttműködés keretei.
Juhász Kristófra íróként is számít a zalai művészeti élet.
– Csodaszarvas témáról és passióról beszélgetünk, de ezek még nagyon képlékeny tervek.
Nem érzik, hogy Budapest hiányozna a munkájukhoz, művészetük kiteljesítéséhez.
– A fővárosi pörgés külső, mi pedig belül is eléggé pörgünk, a kettő túl sok, én ott sokszor már nem hallottam a saját hangomat – magyarázza Eszter, hozzátéve, itt is a számítógép és a gitár társaságában alkot. – Pesten is csak kutyát sétáltattam leginkább.
– Mindegy, hogy Zalából vagy Pestről járjuk az országot, de ide sokkal jobb hazajönni. Csend van, hallom a saját világmegváltó gondolataimat.
A sűrű élet új módon valósul meg, most ide jönnek a barátok, alkotótársak.
– Nemcsak nagy nyári vacsorákat tervezünk, de a fesztiválok is lehetőségeket jelentenek számunkra – folytatja Eszter. – Nem az ismertség számít elsősorban, hanem a minőség, nem zajos, inkább akusztikus estekben gondolkodunk, de a képzőművészetben is több lehetőséget látunk. Zala is lehet kulturális központ.
A gyerekeknek szóló műsoraikról is szó esik, amelyeknek Kristóf korábbi bábos kísérletei adták az alapot, majd a dalokkal folytatódott. Az Első puszi című műsor egyöntetű sikereket arat a közönség és szakmai véleményalkotók körében. Készül a folytatás, a dalok már meg is vannak.
– Én nagyon szeretem az abszurdot, Lilike és Lalika kalandjai mögöttes tartalmai a szülőket is megtalálják, azt hiszem – így Kristóf.
– A kapcsolatukban milyen volt az első puszi?
– Tizenöt éve tart. Sok kis villanás volt – néznek egymásra, a felismerés pillanatáról bájosan vitatkoznak. – Lassan alakult ki az a hirtelen nagy villanás – adnak stílusosan abszurd választ.
Eszter mutatja a szobában fejlődő paradicsompalántákat, amik már készülődnek az udvari ágyásokba. Kristóf közben elmondja, ő félrehúzódó, névtelen szerzőként gondol magára, aki szerzetesi kámzsában rója a sorait.
– Eszter mindig kirángat engem ebből – mondja. Amit ő láthatóan jól visel.
– Azért humorizálok, hogy a magamba fordulást ellensúlyozzam, ebben az örkényi hagyomány folytatója vagyok – teszi hozzá, s ezzel rá is kanyarodunk régi mestereire. Akikkel élő kapcsolatot tart.
Remélem, később még tudunk erről beszélgetni… egy másik kozmadombjai estén.