A fény búcsúja előtt

2018.06.07. 11:00

A könyvhét keretében mutatták be Turbuly Lilla kötetét Egerszegen

A 89. ünnepi könyvhét egyik zalai kezdőrendezvényét kedden este a megyei könyvtár szervezésében tartották a Mimosa Lounge kávéházban.

Arany Horváth Zsuzsa

szerző és barátai: Mihály Péter, Kátai Kinga, Gyenes Imre, Turbuly Lilla, Madák Zsuzsanna és Sztarenki Pál az Alkonykapcsoló című kötet bemutatója előtt Fotó: Pezzetta Umberto/Zalai Hírlap

A zalai indulású író, költő, színikritikus Turbuly Lilla Alkonykapcsoló című új verseskötete került terítékre, a szerzővel Gyenes Imre könyvtáros beszélgetett, a versekből Kátai Kinga, Madák Zsuzsanna, Sztarenki Pál és Mihály Péter olvasott fel. Mielőtt a Hevesi Sándor Színház művészei – a szerző meglepetésére is – sorra kerültek volna, az eredetileg jogi pályát választó Turbuly Lilla elmondta, hosszú ideje író emberként él, de a verstermés szerényebb, mint a prózai és a munkáját jelentő kritikusi. (A szerző bábjátékokat, meseregényeket és darabokat is ír, e műveiért már több díjat is kapott.)

szerző és barátai: Mihály Péter, Kátai Kinga, Gyenes Imre, Turbuly Lilla, Madák Zsuzsanna
és Sztarenki Pál az Alkonykapcsoló című kötet bemutatója előtt Fotó: Pezzetta Umberto/Zalai Hírlap

A vendég beszélgetőtársa, Gyenes Imre felidézte, 10 éve jelent meg a Szélrosta című kötet, amely 42 költeményt tartalmazott, a mostani 56-ot.

– Ötvenhármat terveztem, utalva a koromra, de még háromnak megkegyelmeztem –reagált a szerző.

Az Alkonykapcsoló első olvasásra a hétköznapi élet mindenki által érzékelt jelenségeinek etűdjeit gyűjti össze, a különbség mégis nagy: Turbuly Lilla kicsit másképp, kicsit aprólékosabban figyeli világunkat, s noha következtetéseket nem von le, pár percre beláthatunk a nézőpont mögé, az olvasás után muszáj megállni, rácsodálkozni arra.

A bemutatón is kiderült, látszólagos semmiségek sűrűsödnek mondandóvá úgy, hogy a finom megfigyelés tág horizontot nyit: „Van az a hosszú pillanat, csak azt akartam, / hogy most az egyszer várd ki itt velem, / mikor a nappal és az est közötti harcban / épp döntetlenre áll a küzdelem.”

Ez az a perc, amikor az alkonykapcsoló beindítja a közvilágítást. A metafora már városi, a gyümölcsfák, kertek, udvarok, mezők iránti vonzalom még zalai és falusi, utóbbi a szó legjobb értelmében.

– Kettős életűnek is vagyok mondható, hiszen a munka miatt a budapesti értelmiség köreiben fordulok meg, miközben idehaza jót beszélgetek a falumbeliekkel – adott magyarázatot az író-olvasó találkozó után lapunk kérdésére válaszolva Turbuly Lilla. – Ez a kettősség teszi lehetővé, hogy kívülről is szemlélhessem mindazt, ami körülvesz, ebben az értelemben szerencsés az élethelyzet, ámbár előfordul, hogy nem érkezem meg oda, ahol vagyok. Hazajövök, de mire lelkileg felvenném a lassabb ritmust, már egy fővárosi színház nézőterén ülök, mert szólít a munka.

A kötet címlapját Lackner Zsuzsa képzőművész tervezte

Színházi kritikusként jellemző rá az idegrendszeri és érzékszervi készenlét, persze szereti, ha úgy nézhet darabot, hogy nem kell írnia róla.

– Másként figyel az ember, ezért is vagyok bajban, ha később mégis írnom kell.

Kérdés, vajon az író, a saját műve bemutatóját meg­élő szerző és a kritikus nem vész-e össze legbelül.

– Aki maga is ír, sokkal jobban megérti az alkotói folyamatokat, ismerek korábban elég vérmes hangon szóló kritikust, aki a saját műve színre vitele közben értékelte át a nézőpontjait.

Persze nemcsak a színházi ítész lát másképp.

– Az Alkonykapcsoló Elfekvő napok című fejezete verseit idősotthoni látogatásaim inspirálták, az egyik alföldi folyóirat mégis a gyerekvers rovatban jelentette meg.

Lássuk: „…Maci a családja. / Maci a Barátja. / Soha el nem engedi. / Ritkán látogatják, / egyszer egy asszony mégis. /A macis bácsi szeme alatt kék folt. / Bántottak? Mit csináltál?…”

– A jelenségben tetten érni vélem az irodalomelméleti dilemmát, kell-e tudnunk az író életeseményeiről, hogy megértsük a motivációit, vagy ellenkezőleg, nem szabad életrajzzal foglalkozni, csak a művet kell átélnünk, elemeznünk…

– A műnek meg kell állnia a maga lábán, az a fontos, hogy az olvasónak is jelentsen valamit anélkül, hogy a szerző életét ismerné. Más kérdés, hogy ha az olvasó érdeklődik, s a szerző is fogékony erre, akkor sok mindent megtudhatunk az író emberről. Ha valaki például a naplóit az utókorra hagyja, akkor számolhat azzal, hogy kinyitják. Mindenki maga dönti el, hogy mennyire nyílik meg.

Az Alkonykapcsolóban olvasható Vadon című vers például ez ügyben is beszédes: férfihangon szól arról, amit Turbuly Lilla átélt egy szarvaskoponya és az elhagyott falusi házak láttán.

Ez okból ajánlom a Szappan, szivacs című verset: „szappan szivacs lavór víz / jobb váll bal váll könyök kéz / lavór szappan szivacs víz / fordít lemos töröl kész”.

A színészek ezt kétszer mondták el, mintha kisgyereket, mintha idős, magatehetetlen embert látnánk magunk előtt. Erős pillanata volt az irodalmi estnek. Ezért érdemes verset olvasni. Pláne írni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában