2017.12.14. 10:00
Mi zajlik az öltözőkben? Kulissza titkok, egyenesen az öltöztetőktől!
A Hevesi Színház Evita musicalje látványában is elvarázsol. Nem csak a színészek ének teljesítménye, hanem a sok szép ruha is lenyűgözi az embert.
A második felvonásban emeltnyi magas szoknyában jelenik meg Eva Perón, ami bravúros megoldás. De, hogy vette fel ezt a szoknyát az Evitát játszó Debrei Zsuzsanna, vagy Foki Veronika, lévén, hogy a két művésznő felváltva játssza a szerepet. A rejtélyt is megoldandó, az öltöztető nőkkel folytatjuk a színházi háttérmunkát bemutató írásainkat.
- Az előadás előtt legalább egy órával már a helyünkön vagyunk – mondja Jámborné Némethy Mária az öltöztető tár vezetője. – Mindig akad olyan javítani való, amit azonnal el kell végezni. Bármikor elrepedhet egy nadrág, leeshet egy gomb, elszakadhat egy szalag. Varrógépünk is van, ha nem lehetséges a kézi javítás ezzel oldjuk meg a problémát – teszi hozzá. Szavait alátámasztandó szinte beviharzik a kis szobába Bot Gábor, aki Chet alakítja a darabban, s egy ruhát nyom Kerkainé Szőke Erzsébet kezébe.
- Varrd meg Erzsi kérlek ezt a szakadást – kéri, s már megy is tovább.
- Azért kérte közvetlenül Erzsit, mert felosztjuk, hogy hármunk közül ki, kit öltöztet. Évekkel ezelőtt még tíz öltöztetőnő dolgozott a színházban, most hármunknak kell mindent megoldani – világosít fel a tárvezető.
- Én a fiukért felelek – mondja Erzsi, miközben varrja a ruhát. Kerkainé Szőke Erzsébet két éve dolgozik öltözetőként a színházban. – Az Evitában nagyon sok szereplő lép színpadra, csak ingből több mint harmincat használnak egy-egy előadás alatt. Aztán itt vannak az egyenruhák, a férfi statiszták ruhái, lábbelii…
- Evitát, vagyis Eva Perónt én öltöztetem, ebben a darabban ő kizárólag az én felelősségem – kapcsolódik a beszélgetésbe a harmadik kolléganő, Mester Ferencné Judit, aki 2002 óta öltöztető a Hevesiben. – Mivel kettős szereposztásban alakítják Evát, a ruhákból is két teljes kollekció készült. Természetesen mindenki mindenhol segít, ha kell, de azért fontos pontosan elosztani a munkát, mert amikor az előadás zajlik, sokszor szinte az egész folyosó tele van öltöző emberekkel. Most táncosok is fellépnek, meg sok statiszta is szerepel az előadásban.
Mester Edit színművésznő nyit be az öltöztető tárba, ős is javít valamit. Jámborné Marika azonnal meg is kéri, hogy fotózhassuk az öltözetését, mivel a darab elején királynőt alakít, s neki olyan bonyolult ruhája van, hogy ketten is segítik feladni.
- Persze, gyertek csak – mondja, s már megy is a dolgára.
Az Evita jelmezeit a Jászai-díjas Kemenesi Tünde álmodta meg. Az öltöztetők a premier előtt egy héttel kapcsolódtak a próbákba, ismerték meg a ruhákat. Ekkor alakultak ki a pontos feladat elosztások, helyükre kerültek a ruhák, s a jelmezes próbák során megtanulták, miként lehet a legkönnyebben belebújni a legbonyolultabb holmiba, lábbelibe is. Ilyenkor dől el, hogy melyik színész tudja maga is levetni például a csizmáját, vagy kell-e segíteni lehúzni a lábáról.
- Miután vége a darabnak minden ruhát összeszedünk, s amit kell, az átadjuk Balogh Istvánné mosónőnek. Minden előadás kimosott, frissen vasalt, vagy tisztított ruhákkal kezdődik – említi Mária.
Fél hét van, elhagyjuk az öltöztető tárt, s elindulunk öltöztetni. Ezen az estén Foki Veronika játssza Evát. A művésznő a tükör előtt ül, a sminkjét igazítja. Van még egy kis időnk, ezalatt Mesterné Judit megmutatja Eva ruhatárát, s az emeltnyi szoknyáját. Ami a nézőtérről elegáns öltözetnek látszik, az valójában egy kör alakú vas állvány, ami a hatalmas szoknyát tartja, s hátul egy vas lépcső vezet fel a szoknya derekáig. Eva ezen megy fel, s áll a szoknya elé. Mindez lentről úgy látszik, mintha ezt is ő viselné.
Közben Mester Edit művésznőre is ráadják a nehéz hatású királynői ruhát. Mária és Judit végzi az összefűzéseket, a kapcsok beakasztását, s a gallér, no meg a kesztyű feladását. Miután mindez megvan, irány a fodrászat, ahol a parókát igazítják a művésznő fejére.
A folyosó már tele van szereplőkkel, kisgyermekektől a fiatal táncosokig, s az idősebb statisztákig sokan sürgölődnek a folyosón. Juan Perón, azaz Urházy Gábor elegánsan sétál a folyosón, s az egyik statisztával, az ilyen munkát először vállaló Kisházi Gáborral beszélget. Kisházi Gábort nagyon sokan ismerik Egerszegen, hiszen nyugdíjba vonulásáig a megyei rendőr-főkapitányság szóvivőjeként dolgozott.
- Valamikor tanultam énekelni, megkértek a barátim, hogy próbáljam meg a szereplést. Ilyen feladat ugyan nem volt a bakancslistámon, de belevágtam. Nem bántam meg, mert ez nagyon érdekes világ. Nekem is többször kell öltöznöm, ez megy egyedül is, mert nem bonyolult a ruhám, legfeljebb a csokornyakkendőt igazítják meg a lányok – mondja Kisházi Gábor.
Erzsi még segít a Magaldit alakító Hertelendy Attilának is megigazítani a csokornyakkendőjét, György János is kéri a gallér bekapcsolását. Színpadra szólítják a szereplőket, kezdődik az előadás.
- Azt feltétlenül kérném megemlíteni, hogy mi hárman barátnők is vagyunk, s nagyon szeretjük a munkánkat. Érezzük, mi is kellünk a sikerhez – kéri Mesterné Judit.
-A színészekkel nagyon jó a viszonyunk, mindenki szívélyes hozzánk. A legnagyobb művészek a legközvetlenebbek. Hát hogyne tennénk meg értük mindent, amivel csak segíteni tudjuk a fellépésüket. A bemutató előadásig egy kicsit feszültebb a légkör, ezt követően mindenki megnyugszik – köszön el Jámborné Némethy Mária, mert a továbbiakban már kizárólag az előadásra kell koncentrálniuk. Ráadásul többször nem is az öltözőben, hanem a színpad mellett kell villámgyorsan átöltözni a szereplőknek, a ruhákat ott kell kézre-, vagy feladniuk. A néző mindebből semmit sem vehet észre – az ő illúzióját nem zavarhatja meg semmi…
Mi zajlik az öltözőkben? A színház öltöztetőnőivel találkoztunk