2023.05.19. 13:15
Csat(t)lakozz a biztonságért, flashmobot tartottak az adys diákok
A rendőrség CSAT(T)LAKOZZ! elnevezéssel országos kampányt indított, hogy felhívja a figyelmet a biztonsági öv és a gyermekülés helyes használatára, megkérdőjelezhetetlen fontosságára.
A gyerekek CSAT(T)LAKOZZ! feliratot és a kampányplakátokat mutatták fel az autósoknak
Fotó: Arany Gábor
Az akció jegyében tartottak flashmobot csütörtökön kora délután az egerszegi Ady-iskola 3.b osztályos diákjai az intézményük közelében a rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési bizottsága szervezésében. A gyerekek a CSAT(T)LAKOZZ! feliratot és a kampányplakátokat mutatták fel az autósoknak.
A biztonsági öv használati arányát nemrég mérték fel az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság megbízásából és a helyzet aggasztó. Hazánkban az övhasználat aránya jelentősen elmarad a fejlettebb közlekedési kultúrával bíró európai országoktól. A felmérés alapján az első ülésen ülők 88 százaléka, a hátul utazók 57 százaléka használja a biztonsági övet. Ráadásul gyermekek közül 10-ből átlagosan 4 megfelelő védelem nélkül utazik a gépjárműben.
Magyarországon 1976 óta óta kötelező a biztonsági öv használata a gépjárművek elő ülésein, 1994 óta pedig a hátul utazóknak is kötelező övet csatolni lakott területen kívül és belül is egyaránt. A tapasztalat azt mutatja, hogy ezzel a többség tisztában van, mégsem használják ezeket a passzív biztonsági eszközöket.
A 2021-es statisztikai adatok azt is kimutatták, ha a gépjárműben utazók közül tizedével többen kötötték volna be magukat, akkor 65 emberrel kevesebb hal meg közlekedési balesetben. A biztonsági öv balesetkori életmentő szerepét számtalan tanulmány és a statisztika igazolja, jelentősen növeli a túlélés esélyét, a sérülések elkerülhetők vele, de mindenképpen kevésbé súlyosak.
Az első negyedévben már két alkalommal tartott a rendőrség országos akciót a passzív biztonsági eszközök – a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisak – használatának ellenőrzésére. Ezek során 34 ezernél több esetben tapasztalták a biztonsági öv használatának elmulasztását, zömmel a sofőrök, 27 ezren nem kötötték be magukat. A gyermekbiztonsági ülést közel 530 esetben nem használták, valamint 110 motoros bukósisak nélkül közlekedett.
A közlekedési balesetek adatainak elemzése azt is mutatja, hogy a 15-19 éves középiskolások körében következnek be halálos sérülések és elsősorban a fiúk érintettek. Egyéves kor alatt pedig majdnem annyi gyermek veszti életét, mint az 1-14 éves kor közöttiek összesen. Ennek egyik magyarázata, hogy sok szülő a hátsó ülésen utazik a gyermekével, gyakran a kezében tartja, vagy nem rögzítik a biztonsági ülést, a babahordozókat, hanem csak beteszik a hátsó ülésre. Ha pedig az első ülésre, akkor a légzsák okoz végzetes sérüléseket a balesetkor.