A Kárpátok tövében

2019.04.24. 12:00

Névadójának nyomdokaiban jártak a zalaegerszegi iskolások

A megyeszékhelyi Petőfi Sándor és Dózsa György Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola hetedikesei olvasóinknak is beszámolnak legutóbbi művelődéstörténeti kirándulásukról.

Névadónkról, Petőfi Sándorról minden évben az iskolanapok keretében emlékezünk meg.

Tavaly a 6.a osztályosok Pilvax-in-the-Petofi programja az egykori forradalmi helyszín, a Pilvax hangulatát idézte. A tanulók verseket olvastak fel magyarul és angolul, Kocsis Eszter drámapedagógus irányításával jeleneteket mutattak be Petőfi, Vasvári, Jókai megidézésével, megkóstolták a Kossuth kiflit és a Deák kenyeret is.

Ebben az évben a tanárnő rendhagyó irodalomórára várta a hetedikeset, ahol a XIX.századi költői lét jellemzőit elemeztük, Petőfi életének fontos életeseményeit idéztük meg. Elkészítettük többek között Szendrey Júlia és Petőfi esküvői meghívóját, valamint Facebook profilját. Virtuális kiállításon láthattuk az évfolyam digitális munkáit.

Selmecbányán Petőfi emlékét a főtéren látható dombormű is őrzi
az ismert szlovák író, Dobsinsky neve mellett

A projekt négynapos tanulmányi úttal folytatódott. A Határtalanul program keretében a Felvidéken jártunk, ahogy ezt névadónk tette a húszas éveinek elején. Élményeit két naplója, az Úti levelek és Úti jegyzetek őrzik, melyekből irodalomórákon olvashattunk részleteket.

A kirándulás alkalmával a legendák nyomában felkerestük a selmeci Evangélikus Líceumot, ahol koszorút helyeztünk el. Petőfi emlékét a főtéren látható dombormű is őrzi egy ismert szlovák író neve mellett.

„Három hetet töltöttem Iglón, melynek lakói és tájéka egyaránt gyönyörködtettek. A Kárpátok egészen oda látszanak, de ottlétem alatt tán sohasem álltak köd- vagy felhőtlenül; s e derű-borúban úgy tetszettek nekem, mintha volnának a természet oltára s a felhő és köd körülötte a tömjénfüst.” – írta Petőfi az Úti rajzokban.

Petőfivel ellentétben mi csak két napot töltöttünk a városban, majd továbbutaztunk Rozsnyóra, ahol szintén emléktábla őrzi Petőfi emlékét.

Ide járt egy évig Petőfi. A selmecbányai líceum előtt a zalaegerszegi diákok Fotók: Petőfi-iskola

Az utazást lehetővé tevő sikeres pályázatnak köszönhetően Szlovákiában, a Felvidéken a Petőfi-emlékhelyeken túl olyan városokat és településeket is felkerestünk, melyek közös irodalmunk és történelmünk nagyjait idézik meg. Ezért Késmárkra is betértünk a Szent Jakab-templomba, ahol Thököly Imre, „a kuruc király” végső nyughelyénél emlékeztünk. Utunk során nagy érdeklődéssel hallgattuk honismereti vezetőnk legendáit a kéméndi kurta szoknyás népviseletről, majd pedig a lőcsei fehér asszonyról, Korponayné Géczy Júliannáról.

A Jókai Mór híres regényének főszereplőjéről készített festményt a lőcsei városháza emeletén láthattuk. Megtudtuk, hogy Sajógömört egyik Mátyás királyról szóló mondánk helyszíneként tisztelik. A település főterén áll ugyanis az uralkodó kapás szobra, Holló Barnabás alkotása.

Kirándulásunk során megismerkedtünk a világörökség három csodájával: Selmecbánya és Lőcse mellett Szepes várát is bejártuk. A legnagyobb időutazásban Besztercebányán volt részünk, ahol egy szabadtéri II. világháborús kiállításon látható tankra is felmásztunk.

Az időjárás változásának köszönhetően a Tátrán átkelve nemcsak havas szirteket láthattunk, hanem Ótátrafüredről Tarajkára fogaskerekűvel felemelkedve hógolyóztunk és rövidebb gyalogos túrát tettünk.

A program zárásaként a harkácsi Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolába látogattunk, ahol a tanulók és pedagógusaik meséltek az iskola életéről, majd ajándékkal kedveskedtek. Partneriskolai kezdeményezésként csoportunk is bemutatkozott, majd magyar nyelvű könyveket adtunk át.

A zalaegerszegi Petőfi Sándor és Dózsa György Magyar–Angol Két Tanítási nyelvű Általános Iskola