Változások történtek

2021.01.11. 07:00

Biztonságosabban vásárolhatunk online január 1-től

Január elsejétől megváltozott az online bankkártyás fizetések folyamata, ami minden magyarországi kártyatulajdonost érint. Az új eljárással sokkal biztonságosabban rendelhetünk, vagy fizethetjük számláinkat az interneten.

Jóna István

A mobiltelefonunkra SMS-kódot kapunk ezentúl, ha interneten vásárolunk

Fotó: Pezzetta Umberto

Az elmúlt években rohamosan nőtt az online vásárlások száma, többen nemcsak a számláikat fizetik interneten, de például az élelmiszerboltokból is rendszeresen rendelnek. Az eddig megszokott online vásárlásokban az idei év változásokat hozott, bevezették ugyanis a többlépcsős hitelesítést. Az új szabályok a pénzintézeteket és ügyfeleiket, valamint az online kereskedőket érintik. Hogy mi változott – vásárlói oldalról -, arról kérdeztük Joós Attilát, a Webmark Europe Kft. ügyvezetőjét.

A mobiltelefonunkra SMS-kódot kapunk ezentúl, ha interneten vásárolunk
Fotó: Pezzetta Umberto

Az Európai Unió határain belül működő kereskedőknél, szolgáltatóknál az internetes bankkártyás vásárlások január 1-jétől, biztonsági okokból csak kétlépcsős azonosítást követően mennek végbe. Így sokkal biztonságosabban vásárolhatunk.

– A webáruházak termékbemutató felületén tulajdonképpen semmi sem változott, egészen addig minden ugyanúgy történik, amíg nem kell a fizetés előtt hitelesítenünk vásárlóként magunkat. A lényeges különbség, hogy a bankok egy telefonszámot is bevezettek a hitelesítéshez, amire SMS-üzenetben azonosító kódot küldenek minden vásárláshoz – ezt nevezik tranzakciónkénti hitelesítésnek. Bankonként ez eltér, de általában 5 hibás kód beírása pár órás kitiltást von maga után. Mivel az SMS-ben érkező kód véletlenszerű, nem tudják könnyedén idegenek felhasználni, ehhez a telefonunkra is szükség van – vázolta a változásokat Joós Attila.

Nem kell megijedni az új rendszertől: némi odafigyeléssel hamar elsajátítható. Aki úgy tervezi, hogy nem használja internetes vásárláshoz a bankkártyáját, annak is javasolja a szakember: essen túl a beállításokon, hogy ha a jövőben mégis szüksége lesz rá, akkor ne érje kellemetlenség.

A bankok kétféle módot alkalmaznak az internetes vásárlások biztonságos jóváhagyására. Az egyik a mobilbank, vagy mobilapplikáció, a másik pedig egy, a telefonunkra érkező SMS-kód, amely minden vásárlásnál más. Utóbbinál, ha a fizetés kezdetekor nem érkezik hamarosan SMS, akkor kezdhetünk gyanakodni, hogy ellopták az adatainkat, vagy rossz telefonszámot adtunk meg.

Az online fizetést használó weboldalak nem éreznek az év eleji változásból semmit, hiszen a folyamat már akkor kezdődik, amikor az ő terméküket a banki oldalon fizeti a vásárló.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!