Frissen Zalából

2021.04.26. 17:30

Kissné Gaál Zsuzsannát arra kérik a gyerekek, segítsen, hogy ne álmodjanak rosszat

Anya lábához kucorodni vagy a meleg paplan alatt álmosan pislogni, az izgalmas, félelmetes részeknél felriadni, egymást cukkolva ijesztgetni, körben ülni a tűznél, nagyapót hallgatni.

Mozsár Eszter

Kissné Gaál Zsuzsanna a foglalkozáson méri fel, kinek melyik módszer jó

Fotó: Katona Tibor

Jó volna, ha sokunknak ilyen idilli emléke villanna fel mesélős estékről és beszélgetős esős vasárnap délutánokról. Sokszor azonban a valóság felülírja az álmokat. Ám jó hír, hogy mesét olvasni, mondani sohasem késő. Van, amikor az egymásba szőtt varázs-mondatok nyitják meg lelkünkben azt a láthatatlan ajtót, amin keresztül betérhetnek életünk hősei, megmentői.

Kissné Gaál Zsuzsanna a foglalkozáson méri fel, kinek melyik módszer jó
Fotó: Katona Tibor

Hol volt, hol nem volt. Kezdődhetne stílszerűen így a riport, amit egy óvodabelsőre emlékeztető irodában vettünk fel Kissné Gaál Zsuzsanna meseterapeutánál. A százéves Teddy macit és társát a fotó kedvéért ültetjük a parányi, gyerekeknek méretezett székbe, házigazdánk eközben a foglalkozásoknál használt hangszereket, zenélő eszközöket mutatja. Semmi perc alatt felfedezzük a letakart fa babaházat, önkéntelenül rendezgetnénk, de szólít a kötelesség, az interjúra koncentrálunk a játékok, mesekönyvek, társasok között.

- Tanítóképzőt végeztem huszonkét évvel ezelőtt, időközben fejlesztőpedagógus, nevelési tanácsadó lettem. Boldizsár Ildikó egyik egerszegi látogatása után pedig örökre elköteleztem magam a mesékkel – kezdi a beszélgetést a meseterapeuta, aki okleves pedagógia szakos bölcsész és tanár. – Nagyon izgalmas a mesék rendteremtő ereje, hogy miként vezeti vissza a helyes útra az embert. Életünk ebből az ősrégi szimbolikus rendszerből táplálkozik, amit nem mindig veszünk észre. A terápia jól alkalmazható a kórházakban, a nevelési tanácsadás területén, iskolákban, börtönökben és a pszichoterápiában, az utóbbihoz pszichoterapeuta végzettség is szükséges. Hozzám többségében gyermekek, de örömömre egyre gyakrabban felnőttek is érkeznek. Boldizsár Ildikó Ovidiushoz visszanyúlva nevezte el módszerét (Metamorphoses, azaz Átváltozás), ezt alkalmazom én is.

Sok mindent elárul, ki hogyan rendezi be a babaházat

- A gyermeki lélek nagyon összetett, ám nyitott, őszinte. Hogyan képzeljük el a velük való foglalkozás?

- Amikor belép ide egy gyermek, elfogadom olyannak, amilyen, amit hozott magával. A mese egy eszköz, amivel észrevétlenül segítünk. Ő hoz egy saját történetet, ehhez én egy odaillő mesével kapcsolódom. Amikor a két történet találkozik, ott kezdi a mese rendezni az összekuszált szálakat, a meg nem értett vagy ki nem mondott dolgokat. Olyan gyógyító folyamatokat indít el, ami helyreállítjaaz egyensúlyt. Mostanában meglepően nyitottak a kicsik, azonnal elkezdik a mondandójukat, szinte felkészültek arra, mi történik majd velük. Tudják, hogy játékosan fogunk beszélgetni. Arra kérnek, segítsek, hogy ne álmodjanak rosszakat vagy elmúljon a félelmük. Szinte felnőtt módjára, zavarba ejtően konkrétan fogalmazzák meg, mi foglalkoztatja őket. Amikor nem szavakkal mondják el, akkor a spontán játék során derül ki, mi a gond. Komplex módon, rajzolással, játékkal összekötve mesélünk. A szülőkkel először mindig problémafeltáró beszélgetéssel indítunk, utána kezdjük a komolyabb foglalkozást. Már az első beszélgetés után változás tapasztalható, sőt néha a szülők felismerik, hogy nekik is jönniük kellene. A gyerekek legtöbbször félelemről, szorongásról, egyfajta egyensúlyvesztésről számolnak be. A mai világban gyakori probléma, hogy nem tudnak kapcsolódni a másikhoz, a többi fiatalhoz, a körülöttük lévőkhöz, a csoporthoz, osztályhoz. Megszokják azt, hogy a családban megvan a helyük, ám nem tanulták meg a másokkal való kommunikációt. Ilyenkor lesznek visszahúzódók vagy éppen agresszívebbek. Úgy veszem észre, hozzám – talán a személyiségem miatt – inkább a csendesebbek jönnek.

- Mitől varázslatos egy mese? Miért vonódunk bele olyan könnyedén?

- Én népmesékkel dolgozom, az jön a kollektív tudattalanból, az hozza a világ rendjét. A népmesék megmutatják, hogyan viselkedjünk helyesen a világban. Sajnos kevés olyan mese van, amit a gyerekek ismernek. Itt látszik, hogy a családok már kevésbé mesélnek vagy olvasnak nekik, illetve a rajzfilmek közül sem feltétlenül a népmesét választják. A kiskakas gyémánt félkrajcárját általában ismerik, az például nagyon jó a veszteségélmények feldolgozására. Ha nem találunk közös ismert mesét, akkor én hozok egyet. Ezekhez a történetekhez idő, türelem kell, hallgatás és odafigyelés. Azért nehéz ez számukra, mert túl sok információ és inger éri őket a mai világban. Egyik feladatom, hogy kíváncsivá tegyem a gyermekeket. Ők szerencsére hamar és ösztönösen rákapcsolódnak a misztikus történetekre. Tényleg varázsereje van, ugyanis idősebbeknél, akár középiskolásoknál, ha bevittem egy történetet, akkor odafigyeltek és hallgatták. Igaz, csak addig voltak csöndben, amíg tartott a történet, de rövid időre legalább tátott szájjal és nyitott szemmel figyeltek.

Zsuzsanna végül felhívja a figyelmemet, régen a mesék világa inkább a felnőtteké volt, szájról szájra jártak a legendák, mondák. Később, az utóbbi száz évben korlátozódott csupán a legkisebbekre. Régebben a generációk kevésbé különültek el. Akkor mindenkinek volt helye képletesen a családi vagy nemzetségi tűznél, egymástól tanultak, egymás példáját látták. Modernizált 21. századunk inkább az elmagányosodásról szól, pedig jó lenne újra visszatalálni egymáshoz. S ahogy kezdtem, stílszerűen ugyanúgy fejezném be: itt a vége, fuss el véle. De nincs vége, legközelebb arról mesélünk, a felnőtteknek milyen gyógyírt jelent az olvasás, a népmesék varázsa, a bennük fellelhető kódok és minták.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!