Egy kanizsai bringás története

2020.08.23. 07:00

Bánáti Lajos 1956-ban a magyar zászlóval vonult a munkások előtt: drágán megfizetett érte

Idén tavasszal fogtam a kanizsai kerékpározás hőskorának mementót állító könyv megírásához. A leendő kötet egyre vastagabb, újabb és újabb fejezetet kell nyitnom a porfelhők dél-zalai lovagjai történetének elmeséléséhez.

Dr. Papp Attila

1954. május 1-jén Nagykanizsán, a Vár úti vasúti átjáróban (balról jobbra) Bánáti Lajos, Anger István, Sebesy Sándor, Stamberger István és Pálfi Öcsi

Az 1937-es születésű Bánáti Lajos nagy reménység volt, azonban 1956-os szerepvállalása miatt kettétört sportkarrierje. A 83 éves Lajos bácsi még ma is jó egészségnek örvend: hiába, az élet bizony megedzette…

– A Teleki utcában jártam elemi iskolába, ott, ahol most a Bogdán János cigány közösségi ház áll. Máig emlékszem, hogy az osztályterem ablaka az akkor még makadámút Teleki utcára nézett, mi meg odasereglettünk az ablakhoz, és bámultuk a Kaposvár irányába vonuló német katonákat. Lovas szekereken vitték az utánpótlást, a katonák pedig gyalogosan meneteltek a kordék mellett, 1944 kora őszét írtuk. Apám 28 hónapig volt a keleti fronton: Ukrajnában szolgált őrvezetőként. Mikor hazajött, kaptunk az államtól egy lakást a Zrínyi utca 47-ben, oda költöztünk át 1945 elején. A ház pincéjében bújtunk el, mikor elérte a front Nagykanizsát. Húsvét előtt történt, 1945 kora tavaszán: mikor az orosz–bolgár erők elérték Kanizsa határát a sánci városrész környékén, apám megtiltotta, hogy feljöjjünk, de persze mi a bátyámmal csak kiszöktünk az egyik hajnalban leskelődni. Ahogy kivilágosodott, egyre közelebb hallottam a fegyverropogást, majd egyszer csak a Batthyány utca–Zrínyi utca kereszteződésében megjelent két orosz katona prémes sapkában, hosszú katonai köpenybe burkolózva. Egy géppuskát húztak maguk után, amelynek két kis kereke volt, és egy öles páncéllemez védte a mögüle tüzelőt.

1954. május 1-jén Nagykanizsán, a Vár úti vasúti átjáróban (balról jobbra) Bánáti Lajos, Anger István, Sebesy Sándor, Stamberger István és Pálfi Öcsi
Tatabányán 1956 nyarának elején a „gépgyáras” tornászcsapat (balról jobbra): Bánáti Lajos, Ágaston Ferenc, Bálits Károly, Németh János, Csutorás Béla és Tompek Ferenc
Fotó: ZH-Archívum

A katonák, idézte fel Bánáti Lajos, egy pillanat alatt megfordították a fegyvert, majd végiggéppuskázták az egész Zrínyi utcát, lefelé, a Nagyposta irányába. A sorozat után halálos csend ült a környékre, majd többtucatnyi bolgár katona jelent meg, és hurrázva indultak rohamra a Csengery utcai kereszteződés irányába.

– Mi a házunk melletti telken egy fal takarásából leselkedtünk, mikor fülön csípett minket az apám, és visszazavart a pincébe.

A németek ekkor már a Vár utca végén jártak: a Principális-csatornánál építettek ki egy nem túl erős védvonalat, illetve Kiskanizsa házai közé vették be magukat. Nagy harc volt a Principális hídjánál, az oroszok válogatás nélkül lőttek mindenre, még a kiskanizsai templomtornyot is találat érte: az oda betelepült német megfigyelőket lőtte telibe a Vár utcára telepített szovjet tüzérség, emlékezett vissza Bánáti Lajos.

– 1947-ben apám vett egy vasvázas, Luxus típusú kerékpárt, azzal járt dolgozni. A bátyám meg én pedig, amikor csak tehettük, felpattantunk rá, és hajtottuk: így tanultam meg biciklizni. 1952-ben kezdték építeni a 7-es utat a Balaton irányába. Volt egy jó barátom, az Anger Pista, aki akkortájt már az „olajosok” kerékpár szakosztályában kerekezett. Vele tekertem állandóan ezen a készülő úton, edzés gyanánt. Emlékszem, Kanizsa határában, Galambok környékén és a somogyi határszélen még nem készültek el a főút hídjai, így itt a vállunkra vettük a kerékpárt és gyalog keltünk át a csatornák árkai felett. A szakosztály edzője, Dávidovits Ferenc úgy figyelt fel rám, hogy elkísértem a Pistát az edzéseikre: mikor a versenykerékpárokkal tekerő olajosok nekilódultak, én az egyszerű, vasvázas, váltó nélküli Luxus bicajommal simán tartottam velük a tempót. Sőt, egyszer 15 forinttal a zsebünkben indultunk el a Balaton irányába: eltekertünk Fonyódig, majd a „Zala” komppal áthajóztunk a badacsonyi kikötőbe. Onnan először fel a Badacsony tetejére, a kereszthez, és csak utána indultunk haza. A keszthelyi piacon vettünk egy kiló szilvát, azzal jóllaktunk. Végül úgy elfáradtunk, hogy visszafelé Zalasárszegen bekéretőztünk egy portára vízért. Mikor a háziak meglátták, hogy nézünk ki, baracklekváros kenyeret is kentek a friss kútvíz mellé. Tizenöt éves múltam ekkor… Mikor ezekről tudomást szerzett a Feri bácsi, felvett a csapatba, és kaptam egy versenybiciklit: 1953 tavaszát írtunk, ekkor szerszámkészítőnek tanultam az ipari iskolában, és egy év múlva már a Gépgyárban dolgoztam.

Ezekben az időkben kéthetente jártak területi versenyekre, Kaposvárra, Pécsre és Szekszárdra, Bánáti Lajos ez utóbbi várost és versenyeit szerette a legjobban.

– Ilyenkor kikértek bennünket egy órával előbb a Gépgyárból: kitekertünk a vasútállomásra, és indultunk Pécsre. Este fél nyolc tájékán értünk a Mecsek fővárosába, összerendeződtünk a peronon, és irány a majd 70 kilométerre lévő Szekszárdra, bicajjal. Átlag 30 km/h sebességgel tekerünk, mert olyan meredek partok vannak arrafelé, a mecseknádasdi szerpentin például 5 kilométeres. Reggel felkeltünk, és indult a területi verseny. Vagy a Balaton, vagy pedig Pécs irányába tekertünk: mi, ifjúságiak 40 kilométeres, a nagyok 60 kilométeres kört csináltak. Egyszer úgy 15 kilométert tettem meg a rajtvonaltól az élbolyban, mikor elestem a makadámúton. Persze a bicaj használhatatlan lett: visszatoltam a kerékpárt Szekszárdra, majd a rajtbíró felesége, aki egy fodrászüzletben dolgozott, csipesszel szedegette ki az oldalamból a makadámköveket: a mai napig megvan a nyoma…

1955. január, Pécs, a 6-os út elején, Szekszárdra indulás előtt. Elöl balról Bánáti Lajos és ifj. Dávidovits Ferenc

Kanizsa is rendezett versenyeket: 1953-ig, amíg el nem készült a 7-es főút, addig Letenye irányába tekertek a versenyzők, majd pedig a Balaton felé. Az ifjúságiaknak Komárváros után, Zala és Somogy megye határánál volt a forduló, a felnőttek Balatonkeresztúrig, később pedig Fenyvesig vagy Fonyódig tekertek, majd vissza. Szintén a városban rendezett az olajos szakosztály háztömb körüli versenyeket is, ezek a belváros utcáin zajlottak.

– A legemlékezetesebb tekerésem balul végződött: váltáskor kiszakadt a bowden, majd beakadt a küllők közé, miközben az akkor még makadám Kisfaludy utcán tekertem, és hatalmasat estem – mesélte Bánáti Lajos, hozzátéve: nem csak kerekezett, tornázott is. – A 2012 nyarán elhunyt Bálits Karcsival a kanizsai „gépgyáras” akrobatikus MHSZ („Munkára, harcra kész”) tornászcsapat tagjai voltunk. Bálits Károly barátom autóvillamossági szerelő volt a gyárban, később a vívás lett az élete. Neki köszönhető, hogy Kanizsán vívócsarnok épült, amit aztán róla is neveztek el. Az én életem viszont nem várt fordulatot vett 1956 októberében. (Folytatjuk.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!