Gazdaság

2016.05.31. 13:17

Nehéz ügy a fizetési garancia

Zalaegerszeg – A közúti fuvarozók régóta panaszkodnak anyagi kiszolgáltatottságukra. Egy új kormányrendelet tervezet garanciát ígér a fuvardíjak kifizetésére.

Hajdu Péter

Az új Közúti Árutovábbítási Szerződésekről szóló jogszabálytervezetben többek között bevezetik a kötelező, 30 napos fizetési határidőt, és nem fizetés esetén rögzítik benn az inkasszó lehetőségét is.

A fuvarozók szakmai szervezete, a NIT Hungary közreműködésével elkészült tervezet kitér arra is, hogy a várakozásra kényszerített fuvarozó önköltséget számíthat fel az állásidőre.

Ezekről, a munkát a fizetési garancia kikényszerítése révén biztonságosabbá tevő intézkedésekről próbáltuk megkérdezni néhány zalai fuvarozó vállalkozó véleményét. A zalaháshágyi Büki József, a közúti árufuvarozással és szállítmányozással foglalkozó Büki Transsped Kft. vezetője kissé pesszimista a jogszabályi garanciákat illetően.

– Ezelőtt tizenegy évvel az egyik nagy állami mezőgazdasági cégnek majdnem sikerült padlóra vinni bennünket.Egy-két hónapig fizettek, aztán semmi, összesen 11 millió forint be nem folyt fuvardíjat voltunk kénytelenek leírni, és ennek az összegnek, noha nem folyt be, de a számlát kibocsátottam, az áfáját be kellett fizetnünk. Éppenhogy túléltük. Tápokat, alapanyagokat szállítottunk Bábolnára. Jelenleg is van 30 millió forint kintlevőségünk, aminek már lejárt a fizetési határideje. Ugyanis úgy kezdődik minden, hogy az állam sem szeret fizetni. Aki olyan cégnek dolgozik alvállalkozóként, akinek az állam nem fizet, például nagy állami beruházásokon, útépítéseken, az pórul jár, mert neki sem tudnak fizetni. Tudja ez úgy működik, hogy a fuvaroztató cég azt mondja például, a fizetési határidő 60 banki nap. Ha ezt én elfogadom, enyém a munka, és akkor bízhatok abban, hogy 75-80 napra fizetnek. Ha nem fogadom el, nincs munka – mondja a cégvezető a mai hazai gyakorlatról.

– Már korábban bevezették, hogy 40 eurót kérhetek, ha késedelmesen fizetnek. Mihelyt ezt érvényesítem és a késésért kérem ezt a pénzt, megtehetem ugyan, de azzal számolhatok, hogy azonnal elvesztettem a munkámat – testte hozzá.

– A fuvarozásban állandó problémának számít, hogy sok esetben szinte könyörögni kell az elvégzett munkáért járó pénzért. Ezért jó dolognak tartjuk, hogy kormányrendelet szintjén is intézkedés születik a fizetési fegyelem betartásáért. A kormányrendelet tervezetében intézkednek másról is, például arról, hogy az indokolatlanul hosszú állásidőért fizessen a megrendelő. Ez is egy élő probléma, mert vannak olyan megrendelők, akik szinte raktárnak tekintik a fuvarozó céget, illetve a szállító járművet. Mi várjuk a rendelet megjelenését, mert a fuvarozók élő problémáin próbál segíteni – mondta érdeklődésünkre a Szmodics és Társa Bt. vezetője, Szmodics Zoltán.

Ezek is érdekelhetik