Gazdaság

2011.02.22. 06:39

A túlélésért küzdenek: sorra csődölnek be a láncon kívüli benzinkutak

Működő magán benzinkút meglévő ügyfélkörrel és teljes felszereléssel jutányos áron eladó - az ilyen és ehhez hasonló hirdetések mostanra mindennapossá váltak.

Horváth Viktória

- Nagyjából húsz százalékkal esett vissza a forgalmunk a korábbi évekhez képest - mondta el Molnár Tibor, az egyik zalaegerszegi, egyik nagy lánchoz sem tartozó benzinkút résztulajdonosa. - Ez azt eredményezte, hogy nemrégiben 5-6 dolgozótól is meg kellett válnom. Nem tudnám megjósolni, mi vár ránk, de bezárni nem szeretnék, bármi is lesz. Nálunk hiába 8-10 forinttal olcsóbb a benzin, mint a nagy kutaknál, még így is nehéz talpon maradni.

A magas árak miatt visszaszoruló fogyasztás révén egyre több benzinkutat számolnak fel, de mivel hasonló arányban szaporodtak az új cégek is, sejthető, hogy a becsődölt töltőállomásokat veszik át új tulajdonosok. Tehát a kutak nem szűnnek meg, ám a látszat mögött több bedőlt vállalkozás is áll.

- Rettenetesen nehéz a helyzetünk, alig tudjuk kigazdálkodni a magas bérleti díjakat - csatlakozott az előtte szóló véleményéhez Lőcsei Norbert, aki szintén a megyeszékhelyen üzemeltet önálló benzinkutat. - Az árakat nem tudjuk lejjebb vinni, így a szolgáltatások bővítésével próbáljuk csalogatni a vevőket. De nemcsak ezek a körülmények nehezítik a helyzetünket.


A fuvarosok visszaigényelhetnek több mint hat forintot literenként a benzin árából, ám a kutak csak több millió forintos beruházással tudnak csatlakozni ehhez a rendszerhez, folytatta a tulajdonos, így érthető módon a nagy cégeknek kedveznek ismét. Ráadásul a válságadó is rosszul érintette a kisebb cégeket, kevesen tudják kifizetni a hatalmas összegeket.

- Egyedül a vevőközpontúság az, ami miatt reménykedhetünk, hogy inkább minket választanak, s így van esélyünk a túlélésre - zárta mondandóját.

Országos szinten közel 10 százalékkal csökkent tavaly az üzemanyag-fogyasztás az azt megelőző évhez képest a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint. Várható, hogy hamarosan nem lesz már, aki átvegye ezeket a feladott kutakat, így egyre több elárvult töltőállomást lehet majd látni, hiszen nagyon nehéz azt az évi 1 millió literes forgalmat produkálni, amely mellett kifizetődőnek számít a vállalkozás.

- Bevezettünk egy üzemanyagkártya rendszert, mely voltaképpen halasztott fizetést jelent a kamionosoknak - tájékoztatott Gáspár Ágnes, a Becsehelynél működő töltőállomás vezetője. - Így viszont csak a személyautósok maradtak a készpénzes vásárlóink. Nekünk viszont szinte azonnal kell fizetnünk az üzemanyagért, noha mi később kapjuk meg a fuvarozó vásárlóktól az ellenértékét. Sok kúttal az is a baj, kietlen helyen van, távol a főutaktól, kevesebben jönnek, pedig a rezsi, a járulékok és az alkalmazottak bére ettől még nem lesz kevesebb.



AKÁR 400 FORINTRA IS FELKÚSZHAT
Soha nem volt még ilyen drága az üzemanyag, mint 2011-ben, a szakemberek azt jósolják, ez még csak a kezdet, akár 400 forintig is felkúszhat a benzin literenkénti ára. Ennek köszönhetően az utóbbi hónapokban az eladott mennyiség jelentősen csökkent, amely nehéz helyzetbe hozta a kisebb kutakat. E hónap közepéig országos viszonylatban öt kiskereskedelmi vállalkozás volt kénytelen becsukni kapuit, míg tavaly ugyanebben az időszakban három cég fejezte be tevékenységét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!