A pihenés létszükséglet

2018.12.25. 18:00

Ha nem alszunk, kiszáradunk

Felborítja az emberi szervezet vízháztartását az alváshiány – állapították meg amerikai kutatók. A szakértői javaslat szerint egy álmatlan éjszaka után ne kávéval, hanem vízzel tartsuk magunkat ébren.

A fejlett országok lakói többségének komoly problémát jelent a krónikus alváshiány: rengeteg tanulmány támasztja alá, hogy a modern ember jelentősen kevesebbet alszik a természetesnél. Ennek oka elsősorban a munka, másrészt pedig a szabadidős szokások változása – mutat rá cikkében a csalad.hu.

A cikkből az is kiderül, hogy a felnőtt lakosság csupán csekély hányada teljesíti az ideálisnak tartott 7-8 óra alvást. Ebben nagy szerepet játszik, hogy elalvás előtt túl sok időt töltenek az emberek monitor előtt (asztali számítógép, laptop, okostelefon), a kibocsátott mesterséges fény pedig kitolja az elalvás idejét. Emellett a mindennapi stressz, a munkahelyi gondok is könnyen a pihenés rovására mennek – pontosan úgy, mint a dehidratáltság.

A csalad.hu idézi a pennsylvaniai Penn State University legfrissebb kutatását, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy

az adott napi nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitel is rontja az alvás mennyiségét és minőségét.

A folyamat mögött – hasonlóan mint a monitorok esetében – itt is az emberi szervezet hormontermelésének felborulása áll. Éjszaka, alvás közben nem iszunk annyit, mint nappal, ami természetes, ez pedig jelentős részben egy antidiuretikus hormon (ADH) termelése, illetve annak éppen aktuális mennyisége miatt van.

A kutatók mintegy 20 ezer amerikai és kínai polgárt vizsgáltak meg: alvási szokásaikat jegyezték fel, és emellett vizeletvizsgálatokat végeztek náluk. Azt állapították meg, hogy

aki mindössze hat órát aludt, sokkal sűrűbb vizeletet produkált, mint az, aki nyolc órán keresztül pihent.

Az ADH hormon nem folyamatosan ugyanolyan mennyiségben termelődik a szervezetben, így befolyásolja a vese működését, ezért nem kell annyiszor innunk és mosdóba járnunk alvási időben. Azonban meg lehet zavarni ennek működését a rendszertelenséggel, és a kevés alvással.

Ha nappal alacsony a folyadékbevitel, éjszaka sokkal nehezebben képes a szervezet elvégezni a feladatát, romlik a pihenés minősége. Aki pedig hat óra alvás után (vagy annál hamarabb) ébred, még azelőtt kel fel, hogy beindult volna ezen hormon üzemszerű termelése.

Ami pedig negatív irányba befolyásolja a szervezet vízháztartását

- tolmácsolja a brit Independent című lap összefoglalóját a csalad.hu.

Asher Rosinger vezető kutató, az egyetem munkatársa a jelenséget úgy magyarázta, hogy aki túlságosan keveset alszik, átugorja azt az „időablakot”, amikor a legtöbb ADH felszabadul a szervezetében. Éppen ezért a kutatók azt javasolják, hogy aki keveset alszik, másnap figyeljen oda a folyadékbevitelre, vagyis igyon jó sokat. És elsősorban vizet, ne pedig koffeintartalmú italokat, mondjuk kávét és kólát. Ezek ugyanis tovább tudják növelni a dehidratáltságot, ami pedig levertséget, álmosságot, zavartságot okozhat, ami csak tetézi a kimerültséget.

Borítókép: illusztráció. Forrás: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik