Egyéb

2011.11.04. 11:29

Jóképű öszvér (képgalériával frissítve)

Igazi öszvérautóra leltünk Gulyás Béla garázsában: a férfi két karosszériából rakta össze Skoda Octavia Superét, amiben egy kisbusz motorja duruzsol, miközben a sofőr és utasa Peugeot-ülésekben foglalhat helyet.

Horváth-Balogh Attila

- Tavaly vettem egy romos Octaviát, abból az alvázat meghagytam, s erre építettem egy másik, jobb állapotú karosszériát, amit Budakesziről, egy ismerősömtől hoztam el. Idehaza aztán barátaimmal és segítőimmel, Sándor Attilával és Kantó Lászlóval új küszöböket csináltunk, s ahol kellett, kilakatoltuk a kasztnit - magyarázta az Octavia-építés rögös útját Gulyás Béla. - A futóművet elöl-hátul leültettük , más lengéscsillapítókat szereltünk be, a kerékfelniket a Volkswagentől vettük, a motort pedig egyszerűen kidobtuk, és egy régi Skoda mikrobusz, az 1203-as motorját építettük be a helyére. Ez a négyhengeres erőforrás 55 lóerős, de télen a műhelyben megpróbálunk még 5-10 lóerőt adni rá azzal, hogy kapni fog egy 1.7-es Lada Niva karburátort. Amúgy a műszerfal egy részét, egészen pontosan az órákat is az orosz márkától kölcsönöztem, mert mindenképpen szerettem volna fordulatszámmérőt a kocsiba, de ez csak a Skoda 120 GLS-ben volt, s kapni ilyet manapság már nem lehet. Különlegesség még, hogy az indítózás nem kulccsal történik, hanem nyomógombbal. Az ülések Peugeot 306-osból valók, eredetileg kagylóüléseket szerettem volna bele, de azok sajnos túlságosan drágák.

Az 1950-es években a Skoda még orrmotoros autókat gyártott. A márkánál akkoriban váltották fel nevek a számokat a típusjelzéseknél: a 440-es Octavia, a 445-ös Octavia Super, a 450-es pedig Felicia lett a keresztségben. 1960-ban került a szalonokba az Octavia Touring Sport, mely később kétszer is megnyerte a Monte Carlo Rallyt. Rá egy évre jelent meg ugyanennek a kombi verzió-ja. 1965-ben ráncfelvarráson, négy év múlva pedig modellfrissítésen esett át a típus, melynek gyártása 1971-ben szűnt meg. Eztán hosszú szünet következett az orrmotorosok gyártásában, mert Skodáék áttértek a farmotorra.

Gulyás Béla egyébként az autójával a Kanizsa Autó- és Motorsport Egyesület legutóbbi szlalomversenyén tartotta a főpróbát, ahol rendesen meghajtotta a gépet. A rendszámtábla tanúsága szerint gazdája beceneve után Zizzenőre keresztelt járgány építője számára is meglepően jól viselkedett a versenykörülmények között: szépen meg lehetett rúgatni , s a kanyarokban is megfelelően tapadt az aszfalthoz. Csak megállni volt nehéz vele: a saját dobfékek ugyanis gyengének bizonyultak, ezért aztán azóta kicserélték őket Skoda 100-ból vett tárcsafékekre.

Gulyás Béla pedig már dolgozik egy újabb régi Skoda helyreállításán, maradék üres óráira pedig van egy régi, púpos Trabantja is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!