Egyéb

2011.08.26. 09:22

Xenont - csak gyárilag?

Erősebb a fénye, és a napsütéshez közelebbi színhőmérséklete miatt a xenon fényszóró a hagyományos, wolfram-szálas halogénnél kellemesebben, ráadásul szélesebb sávban világít, ezért éjszakai vezetésnél közlekedésbiztonsági szempontból is sokat segíthet a gázkisüléses világítórendszer.

Arany Gábor

Bár néhány tízezer forintból és pár óra alatt is átszerelhető egy autó xenonossá, de fölösleges belevágni. Műszaki vizsgán ugyanis könnyedén szúrják ki, s noha a rendőrök leginkább csak a gyárilag xenonlámpa nélkül forgalmazott idősebb példányoknál szokták megállapítani az utólagos átépítést, a közlekedési hatóság közúti ellenőrei már a szintszabályzó meglétét is vizsgálják. Ha bekapcsoláskor nem liftezik le-fel a fénycsóva, akkor biztosan nincs meg az utólag csak több százezer forintért beépíthető, az első futómű alsó és felső lengőkarja közé kerülő, szenzorokat, vezérlő elektronikát és a hozzá passzoló fényszórót tartalmazó rendszer.

Közútra tehát nem érdemes utólag xenont venni, az utángyártottak csaknem kivétel nélkül alkalamtlanok közúti használatra. Terepezésre, zárt pályára viszont ajánlhatók, nem csak az erősebb fény, és a hosszabb élettartama miatt.

 

 

Lóerő rovatunk további hírei itt!

 

 

 

Ezek is érdekelhetik