Egyéb

2010.08.27. 05:39

Kipufogó: mostoha sorsú alkatrész

A kipufogórendszer talán a járművek legmostohább sorsú része. Mivel az autó alján foglal helyet, nem látszik, így tulajdonosa általában elhanyagolja.

zaol.hu

A napjainkban már nem is oly egyszerű felépítésű rendszer alapvető feladata, hogy elvezesse a jármű motorjából az égésterméket.

- Ennek mindig úgy kell történnie, hogy semmilyen körülmények között ne zavarja vagy veszélyeztesse az autó utasait, illetve a úton gyalogosan közlekedőket sem - magyarázta Horváth Zsolt, nagykanizsai autószerelő. - Különösen lehúzott ablakoknál fontos, hogy a menet közben jelentkező légörvények ne tudják visszatekerni a kiáramló gázokat. Ez tehát a kipufogórendszer legfontosabb feladata. Van persze más is: a belsőégésű robbanómotor hangjának csillapítása. Azaz rajta múlik, hogy a motor halkan duruzsoljon . Aki hagyott már el kipufogót, tudja, milyen kellemetlen hanggal jár. További szerepe a motor fojtása, amire - s ezt kevesen tudják - szükség van ahhoz, hogy az erőforrás megfelelően működhessen. Ennek éppen akkorának kell lennie, amekkorát a konstruktőrök a motorhoz kikísérleteztek, hiszen az az optimális működéshez igazodik. Mindezeken kívül van még kifejezetten nemes célokat szolgáló funkciója is, a kipufogógáz utókezelése. Vagyis, hogy elméletileg hegyi levegő bukjon ki a cső végén. Bár ezt a bizonyos utókezelést igazából a katalizátor végzi, elengedhetetlen hozzá a kipufogórendszer összehangolt működése.


Horváth Zsolt a rendszer alkotóelemei közt még a lambda-szondát, más néven oxigén-szenzort említette. Ez a kipufogógáz oxigéntartalmát figyelve adja a jelet a motorirányító rendszernek (már amelyikben van ilyen), hogy dúsítson vagy szegényítsen. S hogy milyen hibákkal találkozhatunk a kipufogóknál?

- Az alapvető problémák egyike, amikor a rendszer tömítetlenné válik - mondta a szakember. - Ez bizony a legkörültekintőbb üzemeltetés során is bekövetkezik egyszer. Könnyen észrevesszük: ilyenkor kifúj a rendszer, ami megnövekedett hanggal, zörgéssel, többletfogyasztással, esetleg kellemetlen szagokkal jár, mert szétég a dob vagy a cső. Különösen a benzinmotoros katalizátoros autóknál fordul elő gyakran, hiszen a jó katalizátor működése során vízgőzt is termel, tehát belülről rágja a kipufogórendszert. A tapasztalatom az, hogy ilyenkor szinte mindig csak az adott egység cseréje a megoldás. Bizony a kor elhaladt már afelett, hogy hegesztgessünk, barkácsolgassunk, hiszen sokszor hozzá sem lehet férni a kifújás helyéhez, épségben leszerelni meg szinte lehetetlen az összeégett dobot. Emiatt nagyon fontos, hogy mindig a járműhöz megfelelő, adott típus szerinti kipufogó-egységeket szereltessünk fel az esetleges csere során - legyen szó dobról, katalizátorról vagy csőről.


Hozzátette: az sem ritka, hogy nem tömítetlen lesz a rendszerünk, éppen ellenkezőleg, eltömődik. Ezt legtöbbször a katalizátor okozza, mert összeég benne a kerámia, ami a rezgés, mozgás hatására dugó formájúra kopik, majd beékelődik a kivezető csőbe. Ezért ne hanyagoljuk el azt a tünetet , amikor alul zörög valami, majd egyszer csak abbamarad.

- Sajnos, divatba jött ilyen esetekben a katalizátor kibelezése , amikor az összetört kerámiát kidobják belőle - jelezte. - Ez nemcsak illegális, de a motort is károsíthatja, hiszen ilyenkor megváltoznak a beállítási paraméterek. De nemcsak a katalizátor tömődhet el, hanem maga a kipufogódob is. Tapasztalataim szerint ennek csak közvetett előjelei vannak, mint például a motor melegedése, többletfogyasztás, illetve teljesítményvesztés. A csere itt is elkerülhetetlen - mondta.



EGR-TŐL CSÖKKEN A FOGYASZTÁS
A modern technológia ma már a kipufogógáz visszavezetését is alkalmazza, ezt hívjuk EGR-rendszernek. Ez nem jelent mást, mint hogy a motor beszívott friss levegőjéhez bizonyos mennyiségű kipufogógázt vegyít a vezérlés. Ezzel csökken a káros nitrogénoxid-kibocsátás és – amit kevesen tudnak – a fogyasztás is. Ugyanis, jobban ki kell nyitni a fojtószelepet, hogy meglegyen a szükséges friss levegőmennyiség. Ha pedig nagyobbra nyit a szelep, kisebb lesz a fojtás, amitől javul a hatásfok, csökken a fogyasztás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!