Ne pörögjenek ki a hajtott kerekek! - Sokat segít a téli gumi, a hólánc

Nagykanizsai olvasónk, Dervalics József az autózással kapcsolatos gondolatait osztotta meg szerkesztőségünkkel. Ez alkalommal a havas út veszélyeire hívja fel a figyelmet. Bármennyire is felkészülünk rá, még gyakorlott sofőröknek is gondot okozhat.

Az Olvasó

A KRESZ hazánkban nem teszi kötelezővé sem a hóláncot, sem a téli gumit, pedig ezek nagyok sokat segítenek. Ennél is fontosabb: tudjuk mikor mit, s hogyan kell tenni.

Ha van is hóláncunk, azt országúton, hóesésben nagyon kevesen tudják felszerelni, még ha előtte garázsban gyakorolták is. Nem tehetünk mást, mint a tempó jelentős csökkentése és alacsonyabb sebességfokozat mellett haladnunk kell tovább. Ha van forgalom és a havazás nem rontja a látási viszonyokat is, a járt nyomvonalat kövessük, így elérhetjük, hogy az autónk simán gurul. A nyomsáv azonban hamar felkeményedhet, szinte jegessé válik. Ilyenkor, ha még nem túl nagy a hó, inkább mellette menjünk, de bármelyiket is választjuk, folyamatos haladásra törekedjünk. Kis gázzal, óvatos kormány, váltó és kuplung használattal. A kerekek kismértékű csúszása is jelzés arra, hogy elfeledkeztünk az óvatosságról. Ha előznünk, kikerülnünk kell valami akadályt, legyünk különösen óvatosak. Alaposan figyeljünk az előttünk lévők helyzetére, nehogy akkor csússzon oldalra, amikor már közelükben vagyunk. Fontos tudnunk: minden manőverhez a normál útviszonynál sokkal hosszabb időre és útra van szükség. Lehetőleg ne álljunk meg, főleg emelkedőn ne, csak akkor, ha muszáj, mert a havas úton újra elindulni nagyon nehéz. Ilyenkor tényleg sokat számít a rutin és a tudatosság. Indulni a kuplung óvatos felengedésével, annyi gázzal kell, hogy éppen le ne fulladjon a motor. A hajtott kerekek ne pörögjenek, akkor ugyanis a havat eljegesítik, aztán a kocsi nem megy előre, hanem inkább oldalra csúszik. Különösen lejtőn, de egyenes úton is, mert minden rendes közút domború, így az út széle felé lejt. Ha a kocsi előtt már 10-20 cm körüli hó van, akkor azt el kell szedni, vagy össze kell tömöríteni. Ezért egyenes első kerékállás mellett közel 1 méter hosszan előre-hátra kell járni vagy hintáztatni , amíg ki nem mozdul. A kormányzott kerekeket egyenesen kell tartani, amíg nem érezzük, hogy már biztosan kimegyünk.

Ha mégis megcsúszik a kocsink, akkor a kormányt a csúszás irányába fordítsuk, ha helyünk és szerencsénk van, akkor újra egyenesbe hozhatjuk. Ha nem, vagy csak részben, tegyünk meg mindent, hogy ne okozzunk balesetet, vagy másnak kárt, inkább válasszuk az árkot vagy padkát.Lapát, homok, telefon, teli tank, meleg holmi is kell

A KRESZ hazánkban nem teszi kötelezővé sem a hóláncot, sem a téli gumit, pedig ezek nagyok sokat segítenek. Ennél is fontosabb: tudjuk mikor mit, s hogyan kell tenni.

Ha van is hóláncunk, azt országúton, hóesésben nagyon kevesen tudják felszerelni, még ha előtte garázsban gyakorolták is. Nem tehetünk mást, mint a tempó jelentős csökkentése és alacsonyabb sebességfokozat mellett haladnunk kell tovább. Ha van forgalom és a havazás nem rontja a látási viszonyokat is, a járt nyomvonalat kövessük, így elérhetjük, hogy az autónk simán gurul. A nyomsáv azonban hamar felkeményedhet, szinte jegessé válik. Ilyenkor, ha még nem túl nagy a hó, inkább mellette menjünk, de bármelyiket is választjuk, folyamatos haladásra törekedjünk. Kis gázzal, óvatos kormány, váltó és kuplung használattal. A kerekek kismértékű csúszása is jelzés arra, hogy elfeledkeztünk az óvatosságról. Ha előznünk, kikerülnünk kell valami akadályt, legyünk különösen óvatosak. Alaposan figyeljünk az előttünk lévők helyzetére, nehogy akkor csússzon oldalra, amikor már közelükben vagyunk. Fontos tudnunk: minden manőverhez a normál útviszonynál sokkal hosszabb időre és útra van szükség. Lehetőleg ne álljunk meg, főleg emelkedőn ne, csak akkor, ha muszáj, mert a havas úton újra elindulni nagyon nehéz. Ilyenkor tényleg sokat számít a rutin és a tudatosság. Indulni a kuplung óvatos felengedésével, annyi gázzal kell, hogy éppen le ne fulladjon a motor. A hajtott kerekek ne pörögjenek, akkor ugyanis a havat eljegesítik, aztán a kocsi nem megy előre, hanem inkább oldalra csúszik. Különösen lejtőn, de egyenes úton is, mert minden rendes közút domború, így az út széle felé lejt. Ha a kocsi előtt már 10-20 cm körüli hó van, akkor azt el kell szedni, vagy össze kell tömöríteni. Ezért egyenes első kerékállás mellett közel 1 méter hosszan előre-hátra kell járni vagy hintáztatni , amíg ki nem mozdul. A kormányzott kerekeket egyenesen kell tartani, amíg nem érezzük, hogy már biztosan kimegyünk.

Ha mégis megcsúszik a kocsink, akkor a kormányt a csúszás irányába fordítsuk, ha helyünk és szerencsénk van, akkor újra egyenesbe hozhatjuk. Ha nem, vagy csak részben, tegyünk meg mindent, hogy ne okozzunk balesetet, vagy másnak kárt, inkább válasszuk az árkot vagy padkát.Lapát, homok, telefon, teli tank, meleg holmi is kell

Ha van is hóláncunk, azt országúton, hóesésben nagyon kevesen tudják felszerelni, még ha előtte garázsban gyakorolták is. Nem tehetünk mást, mint a tempó jelentős csökkentése és alacsonyabb sebességfokozat mellett haladnunk kell tovább. Ha van forgalom és a havazás nem rontja a látási viszonyokat is, a járt nyomvonalat kövessük, így elérhetjük, hogy az autónk simán gurul. A nyomsáv azonban hamar felkeményedhet, szinte jegessé válik. Ilyenkor, ha még nem túl nagy a hó, inkább mellette menjünk, de bármelyiket is választjuk, folyamatos haladásra törekedjünk. Kis gázzal, óvatos kormány, váltó és kuplung használattal. A kerekek kismértékű csúszása is jelzés arra, hogy elfeledkeztünk az óvatosságról. Ha előznünk, kikerülnünk kell valami akadályt, legyünk különösen óvatosak. Alaposan figyeljünk az előttünk lévők helyzetére, nehogy akkor csússzon oldalra, amikor már közelükben vagyunk. Fontos tudnunk: minden manőverhez a normál útviszonynál sokkal hosszabb időre és útra van szükség. Lehetőleg ne álljunk meg, főleg emelkedőn ne, csak akkor, ha muszáj, mert a havas úton újra elindulni nagyon nehéz. Ilyenkor tényleg sokat számít a rutin és a tudatosság. Indulni a kuplung óvatos felengedésével, annyi gázzal kell, hogy éppen le ne fulladjon a motor. A hajtott kerekek ne pörögjenek, akkor ugyanis a havat eljegesítik, aztán a kocsi nem megy előre, hanem inkább oldalra csúszik. Különösen lejtőn, de egyenes úton is, mert minden rendes közút domború, így az út széle felé lejt. Ha a kocsi előtt már 10-20 cm körüli hó van, akkor azt el kell szedni, vagy össze kell tömöríteni. Ezért egyenes első kerékállás mellett közel 1 méter hosszan előre-hátra kell járni vagy hintáztatni , amíg ki nem mozdul. A kormányzott kerekeket egyenesen kell tartani, amíg nem érezzük, hogy már biztosan kimegyünk.

Ha mégis megcsúszik a kocsink, akkor a kormányt a csúszás irányába fordítsuk, ha helyünk és szerencsénk van, akkor újra egyenesbe hozhatjuk. Ha nem, vagy csak részben, tegyünk meg mindent, hogy ne okozzunk balesetet, vagy másnak kárt, inkább válasszuk az árkot vagy padkát.Lapát, homok, telefon, teli tank, meleg holmi is kell

Ha van is hóláncunk, azt országúton, hóesésben nagyon kevesen tudják felszerelni, még ha előtte garázsban gyakorolták is. Nem tehetünk mást, mint a tempó jelentős csökkentése és alacsonyabb sebességfokozat mellett haladnunk kell tovább. Ha van forgalom és a havazás nem rontja a látási viszonyokat is, a járt nyomvonalat kövessük, így elérhetjük, hogy az autónk simán gurul. A nyomsáv azonban hamar felkeményedhet, szinte jegessé válik. Ilyenkor, ha még nem túl nagy a hó, inkább mellette menjünk, de bármelyiket is választjuk, folyamatos haladásra törekedjünk. Kis gázzal, óvatos kormány, váltó és kuplung használattal. A kerekek kismértékű csúszása is jelzés arra, hogy elfeledkeztünk az óvatosságról. Ha előznünk, kikerülnünk kell valami akadályt, legyünk különösen óvatosak. Alaposan figyeljünk az előttünk lévők helyzetére, nehogy akkor csússzon oldalra, amikor már közelükben vagyunk. Fontos tudnunk: minden manőverhez a normál útviszonynál sokkal hosszabb időre és útra van szükség. Lehetőleg ne álljunk meg, főleg emelkedőn ne, csak akkor, ha muszáj, mert a havas úton újra elindulni nagyon nehéz. Ilyenkor tényleg sokat számít a rutin és a tudatosság. Indulni a kuplung óvatos felengedésével, annyi gázzal kell, hogy éppen le ne fulladjon a motor. A hajtott kerekek ne pörögjenek, akkor ugyanis a havat eljegesítik, aztán a kocsi nem megy előre, hanem inkább oldalra csúszik. Különösen lejtőn, de egyenes úton is, mert minden rendes közút domború, így az út széle felé lejt. Ha a kocsi előtt már 10-20 cm körüli hó van, akkor azt el kell szedni, vagy össze kell tömöríteni. Ezért egyenes első kerékállás mellett közel 1 méter hosszan előre-hátra kell járni vagy hintáztatni , amíg ki nem mozdul. A kormányzott kerekeket egyenesen kell tartani, amíg nem érezzük, hogy már biztosan kimegyünk.

Ha mégis megcsúszik a kocsink, akkor a kormányt a csúszás irányába fordítsuk, ha helyünk és szerencsénk van, akkor újra egyenesbe hozhatjuk. Ha nem, vagy csak részben, tegyünk meg mindent, hogy ne okozzunk balesetet, vagy másnak kárt, inkább válasszuk az árkot vagy padkát.Lapát, homok, telefon, teli tank, meleg holmi is kell

Ha mégis megcsúszik a kocsink, akkor a kormányt a csúszás irányába fordítsuk, ha helyünk és szerencsénk van, akkor újra egyenesbe hozhatjuk. Ha nem, vagy csak részben, tegyünk meg mindent, hogy ne okozzunk balesetet, vagy másnak kárt, inkább válasszuk az árkot vagy padkát.Lapát, homok, telefon, teli tank, meleg holmi is kell

Ha mégis megcsúszik a kocsink, akkor a kormányt a csúszás irányába fordítsuk, ha helyünk és szerencsénk van, akkor újra egyenesbe hozhatjuk. Ha nem, vagy csak részben, tegyünk meg mindent, hogy ne okozzunk balesetet, vagy másnak kárt, inkább válasszuk az árkot vagy padkát.Lapát, homok, telefon, teli tank, meleg holmi is kell

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!