Előkerült Szinyei Merse Pál 30 éve rejtőzködő festménye

Zalai tulajdonba került nemrég egy három évtizeden át „rejtőzködő” Szinyei Merse-kép. A több tízmillió forint értékű alkotás neves szakember szerint is eredeti. Ám gyakorlott műgyűjtők úgy vélik, a festmények piacán rengeteg a hamisítvány, nem árt hát kellő óvatosságot tanúsítani a „semmiből” előkerülő képekkel szemben.

zaol.hu

Szabari Csaba zalaegerszegi gyűjtő, ingatlanforgalmazással foglalkozik. Néhány hete tulajdonosa Szinyei Merse Pál Rokokó című képének, melynek eredetiségét az alkotói életmű jó ismerője, Bellák Gábor is alátámasztotta.

– Ez a kép nem tűnt el, csak éppen 30 évig nem került elő – magyarázta a Magyar Nemzeti Galéria közönségkapcsolati osztályának vezetője. – Rengeteg ilyen eset van a műkereskedelemben, ebben semmi különös nincs. A festmény történetében nincsenek fehér foltok sem, míg „szem előtt volt”, több alkalommal is kiállították, publikálták.

Az, hogy most ismét a szakma látókörébe kerülhetett, annak köszönhető, hogy gazdát cserélt; új tulajdonosa pedig büszke rá, s nevét adja a megjelenéshez.


Bellák Gábor azt is elmondta: a legtöbb tulajdonos kevéssé nyitott a nyilvánosságra, ami nem véletlen, lévén, nagy értékű képekről, magántulajdonról van szó.

– Egy festményt könnyű ellopni, sok vagyon elleni bűncselekmény történt az utóbbi években és senki nem szeretné, ha mindenki tudná róla, hogy több tízmillió forint értékű képek vannak a tulajdonában. Ez ilyen egyszerű – fejtegette a titkolózás nyitját Bellák Gábor.

A szakember Szinyei-alkotásával kapcsolatban azt is elmondta: értéke több tízmillió forintos nagyságrendet képvisel, de a konkrét összeget nem kívánta elárulni. Azt is jelezte, a Rokokó a festőművész életművének egyik fontos képe, Szinyei jelentős alkotói korszakának gyümölcse, vázlata a Magyar Nemzeti Galéria birtokában van.

A most előkerült eredeti kép új tulajdonosa, Szabari Csaba idestova 20 éve foglalkozik műgyűjtéssel.

– Gyermekkorom óta imádom a festményeket, már a tankönyvekből beleszerelmesedtem Munkácsy, Rippl- Rónai, Csontváry és Szinyei alkotásaiba – beszélt a kezdetekről a megyeszékhelyen élő, nemesi családból származó (mint arra vezetéknevéből következtetni is lehet, a megye déli részén található Zalaszabar volt az ősi birtok) fiatalember. – Mindig szerettem volna egy valódi Szinyeit vásárolni. Most végre, valóra válhatott az álmom – hogy miként, az maradjon titok. Legyen elég annyi: a kép létezéséről több forrásból szereztem tudomást, s egy barátom révén sikerült hozzájutnom egy neves magyarországi magángyűjteményből, ahonnét nemigen kerül ki festmény. Amit viszont az alkotásról elmondhatok: készítésébe 1872-ben fogott a művész, ám rövid idő után abbahagyta, s tíz évig hozzá sem nyúlt, ez – ma úgy mondanánk – peches, kudarcokkal teli időszaka volt Szinyeinek. Egyik barátja unszolására 1882-ben ismét ecsetet ragadott, s 1884-ben fejezte be, majd rögtön ki is állította.


Szabari Csaba úgy véli, praktikus okai is voltak a festmény eddig tartó „inkognitójának”. Előző tulajdonosa ugyanis egy BÁV-árverésen jutott hozzá 1975-ben, kikiáltási ára akkor 60 ezer forint volt, ami nyilván, abban az időben irdatlan sok pénznek számított – ám mai árához képest már elenyésző. Manapság sajnos, már nem olyan jó befektetés a festményvásárlás, mint néhány évvel ezelőtt – állítja Szabari Csaba, aki azt is jelezte: ha el akarná adni a birtokában lévő alkotásokat, nagyjából (jó esetben is) fél áron tudná csak. Most azoknak jött el az ideje, akik rendelkeznek szabad pénzforrásokkal, s tudnak vásárolni.

– Napjainkban sokan igyekeznek túladni a képeiken, most azok a műkincsek is előkerülnek, amelyeket egyébként titkolt a világ elől tulajdonosuk – magyarázta. – S nemcsak a világ, hanem egymás, a szakmabeliek elől is, a gyűjtők ugyanis még a másiktól is féltik a kincseiket.

S hogy mi lesz a Rokokó sorsa? Néhány hétig Budapesten, a Belvedére Szalonban látható, aztán páncélszekrénybe kerül. Szabari Csaba hosszú távú tervei közt szerepel, hogy kiállítsa és közszemlére tegye (természetesen nagyon komoly biztonsági intézkedések mellett).

– Komoly értékek rejtőzhetnek a magángyűjtemények mélyén, melyekről a külvilágnak nincsenek pontos információi – vélekedik Dr. Kostyál László művészettörténész, a Göcseji Múzeum igazgatóhelyettese. A szakember a titkolózás mögött más okokat is lát. Mint elmondta, a második világháborút követő években sok műkincs cserélt gazdát, esetenként nem éppen legális módon.

– Óriási rablás, pusztítás ment végbe, a kastélyokat, a tehetősebb, polgári családok otthonait kiüresítették, s a műkincsállomány jelentős része nem maradt az eredeti tulajdonosok kezében – így a művészettörténész. – Én magam is találkoztam már néhány jelentősebb értékkel magángyűjteményben, olyanokkal, amelyekről hosszú éveken át nem lehetett tudni, éppen hol vannak. Biztos vagyok abban, hogy még manapság is sok ilyen festmény „lappang” a magángyűjteményekben.

Várkonyi Zsolt budapesti műkincskereskedő megdöbbentő adattal szolgált: szerinte több tízezerre tehető a Szinyei-festményhez hasonló módon „lappangó” alkotások száma Magyarországon.

– Rengeteg alkotás létezéséről tudunk, csak a „tartózkodási helyükről” nincsenek információink, mert a gyűjtők érthető okokból hallgatnak – fejtegette. – Leggyakrabban Csontváry-, vagy éppen Szinyei- képek szoktak váratlanul előkerülni különböző magángyűjteményekből, általában hagyatéki eljárások során. A hamisítók éppen ilyen, kevéssé mozgó képeket hamisítanak előszeretettel, ám ma már rendkívül fejlett technológia áll rendelkezésünkre a másolatok kiszűréséhez. Persze, a legbiztosabb egy, az adott alkotó életművét jól ismerő szakértő véleménye, még a festményeket kísérő okiratokban sem szabad maximálisan megbíznunk. Mert gondoljunk csak bele: ha egy festő a laikus, vagy a kevésbé jártas gyűjtő számára az eredetitől megkülönböztethetetlen képet tud festeni, akkor néhány dokumentum hamisítása akadályt jelent neki? Hát persze, hogy nem.

Véleményét alátámasztja, hogy 2007. októberében a Vám- és Pénzügyőrség mélységi ellenőrző csoportja 29 darab, a XIX-XX. századból származó festményre bukkant egy szúrópróbaszerűen ellenőrzött, a soproni határátkelőn kilépő tehergépkocsi rakterében. A teherautó vezetője bemutatott egy művészettörténész, igazságügyi szakértő által készített szakvéleményt is – amelyről azonban kiderült, hogy hamis. S ezzel a műkincs-kereskedelem újabb neuralgikus pontjához érkeztünk, a csempészethez. Ez azonban már egy külön fejezetet érdemelne... 


Járási Ildikó, a kanizsai Egry József Galéria vezetője azt mondta: egy hozzájuk hasonló kis galériába ritkán kerül nagy értékű festmény, de ő több ok miatt sem foglalkozik régi alkotók képeivel. Egyrészt a nagy rizikó miatt, másrészt úgy véli, inkább a kortárs művészeket kell segíteni, menedzselni. – Nagyon utána kell nézni a régi alkotók munkáinak, mert kilencven százalékuk hamisítvány – fogalmazta meg véleményét. – Igencsak ritka, ha eredeti festménnyel találkozhatunk. „Profi” társaság állít elő az eredetihez megszólalásig hasonlító hamisítványokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!