Patriótának lenni, de miből?

ZH - Hát persze, mondja Elvira, keresem a magyar árut, talán tudjuk, hogy mi van benne, nemigaz? Kokas Józsefnével egy közepes élelmiszerüzletben találkoztunk, amikor arra voltunk kíváncsiak, hogyan jövünk ki a kosztpénzből, ha magyar árut vásárolunk.

Sámel József

Állítólag legkésőbb június 30-ától az élelmiszerboltokban értékesített áruk 80 százaléka magyar eredetű lesz. Emögött az a kormányzati stratégia húzódik, mely szerint támogatjuk a magyar gazdaságot, ha hazai élelmiszert, árut veszünk. Kérdés, hogy a saját pénztárcánkat megtámogatjuk-e vele.

- Nézze meg például a mézeket, siralmas, tudom, miről beszélek - mutat a polcra Dallos Ibolya. A bánokszentgyörgyi fiatalasszony a családi méztermelés révén képben van, látja, hogy a méz felvásárlói 820 forintjára úgy 3-400 forint rakódik rá, mire a boltokba ér. - De egyébként nyilván én is magyart veszek, ha lehet, a minőség fontos, csak sok időt kell a címkék böngészésével tölteni.

Így van, az ember mégsem állhat órákig szemüveggel az orrán a gondolák előtt, mire kideríti, honnan érkezett az a holmi.

Jómagam azért tettem egy próbát: másfél órát töltöttem az angol tulajdonú bevásárlóközpontban, némi feltűnést keltve jegyzeteltem.

Nézzünk, mondjuk egy húsvéti kosarat. Gondoljunk először a gyerekekre.

Csoki: ha Boci, akkor magyar? Eleve Csehországban gyártják. Mindenesetre 179 forint egy száz grammos tábla, míg a kecskeméti névtelen 149, a diósgyőri (Nestlé márka) a maga kilencven grammjával 139. A játékfronton a pöttyös labda 499, csak kínai.

A szlovák egységcsomagolt sonka 499, ugyanakkora magyar 599 forint. A kolbászfronton a német vitte el az olcsósági pálmát, fél kiló úgy 400 forinttal jött kevesebbe, mint a gyulai.

A tojással bajba kerültem: 29-35 forint/darabár volt a szórás, de hogy melyik honnan jött, azt csak a tojásra nyomott kód 2.-3. karakteréből lehet tudni, a feloldást azonban nem tudom, honnan kéne megszerezni. (Egy mélyalmos 34 Ft/daraboson magyar női név szerepelt csomagolóként, ez talán biztató.)

A zöldségek között járva lett egyértelmű a gyanú, a magyar áru nincs tekintettel a magyar ember árérzékenységére. Mit gondolnak, ugyanannyi spanyol, török és az alföldi, méhkeréki paradicsom közül melyik nyerte a drágasági versenyt? Spanyol: 359 forint, török 349, magyar 499 forint. Hm. Na, majd a krumpli, helyreteszi a nemzeti lelkemet, vigasztaltam magam. Nos, a szlovák gumó 159 Ft/kg, a magyar 149, a francia származású, ám idehaza csomagolt 118!

A tej közismerten érzékeny pontja a magyaráru történetnek. Nincs meglepetés: a szlovák, cseh, lengyel tíz-tizenöt forinttal olcsóbb.

Találtam még kínai tökmagot, lengyel diót, chilei aszalt szilvát, amit csak azért említek, mert úgy gondolom, mindezt itthon is termelik, de valamiért ezek szerint nem jut minden a hiper-szupermarketek polcára. (Még aznap este hallom a tévében, a kevésbé nyitott gazdaságok és a munkaerő ára közti bonyolult közgazdasági összefüggés áll a turpisság mögött.)

Másnap este a német bevásárlóközpontban például csak olyan fokhagymát találtam, ami rendelkezett egy olasz felirattal - itt forgalmazzák -, aztán kínai származási hellyel, de ki tudja, könnyen lehet, hazai rónán termett.

Olvasni a magyar termékeket preferáló honlapokon, hogy a boltokban nincs külön hely a magyar termékek számára, így sokáig eltarthat, amíg rábukkanunk egy-egy hazai árura. De még ha kifejezetten ezekre vadászunk is, zavarba ejtő, hogy nem egy, nem is kettő, hanem jelenleg hat különböző termékcímke közül választhatunk.

De a szakemberek szerint van itt még pár körülmény. Egy-egy termék eredetének meghatározásához hét kritériumot vehetünk figyelembe: a tulajdonos nemzetisége, a dolgozók állampolgársága, a cég székhelye, az előállítás helye, a termékek előállításához használt anyagok eredete, a cég neve és a cég termékeinek forgalmazási helye. A legszigorúbb megítélés szerint az igazi magyar termék mindegyik említett feltételnek eleget kell tegyen.

Miről is ismerszik meg könnyedén a magyar áru? Létrejöttek már a magyar termék különböző lobbiszervezetei és címkéi. A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet például jelenleg több mint 300 termék jogosult viselni. A védjegyet pályázat útján lehet elnyerni. A Magyar Termék Nagydíj a nemzetközi piacon versenyképes, kiemelkedő minőségű magyar termékek számára jött létre tíz évvel ezelőtt. A Magyar Termék védjegy a legújabb a sorban. 2006 márciusában 13 hazai cég összefogása révén alakult meg a Magyar Termék Kht. azzal a céllal, hogy közös költségkeret összeadásával, központi kommunikációval segítse visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termék becsületét. Véleményük szerint a magyar jelzőnek még mindig erős a negatív hangulata.

- Venném én a magyar árut, elhiszem, jobban meg lehetne bízni a minőségében, de hatvanezer forintból élünk hárman, albérletben, a férjemnek alkalmi munkája van, mindenből a legolcsóbb jöhet csak szóba - mondja a 34 éves Móni, aki kamasz fiával vásárolt. Nem örül az érdeklődésemnek, eszembe ne jusson, hogy a vezetéknevét akarjam tudni.

Móni szavai kicsit rímelnek egy minapi világhírre: a szegényebb országok által lenyelni szükséges méregpirulának nevezte a kínai sajtó az amerikai gazdaságösztönző csomag azon üzenetét, melyben az amerikai árucikkek vásárlását ajánlja az Egyesült Államokban.

Pedig az USA szinte ugyanazt szorgalmazza, mint most mi...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!