Belföld

2010.09.01. 10:30

Tanévkezdés: Dörmögött-e ma is a tanár úr?

Száznyolcvanhárom nap. Reggeli kapkodással, forgalmi dugókkal, buszozással, vonatozással. Rengeteg ötös osztályzattal, s talán nem túl sok szekundával. Megkezdődött a 2010/2011-es tanév.

Arany Horváth Zsuzsa

- Kérvényt nyújtottam be az iskolámba, amit nagyon imádok, hogy segítsenek a tankönyvek megvásárlásában, mert édesanyám egyedül nevel bennünket, az anyagi terheinket figyelembe kell vennem - mondja a mindig mosolygós Ági, aki utolsó középiskolai évét kezdi a zalaegerszegi Apáczai ÁMK-ban.

-A kislány tehetséges, jó tanuló, érdemes a támogatásra, s mivel ismerjük a családi körülményeket, az étkezését térítés nélkül oldjuk meg - teszi hozzá Bogdán Mariann.

A sokfunkciós intézmény, az Apáczai ÁMK igazgatónőjéről egyébként az a benyomása támad a krónikásnak, hogy az összes diákjával a jónál is jobb kapcsolatot ápol, amit csak lehet, tud róluk. Le is szögezi, az iskolájuk hitvallása szerint nem csak a jó képességű gyerekeket fogadják szívesen, a gyengébbek is gondoskodásra lelnek náluk, sőt, a kevésbé tetszetős általános iskolai osztályzatokhoz képest számos diák itt futja ki magát igazán, hiszen megtalálják hozzájuk a kulcsot.



Szeptember 1: irány a suli! IDE kattintva tekintse meg képgalériánkat!

Becsengettek Letenyén - Klikk ide a képekért!


- Így volt ez velem is - meséli Bedő Ágnes. - Korábban nem voltam jó matekból, de itt olyan jó tanár foglalkozott velem, sokszor külön is, hogy most a számviteli főiskola is szóba kerülhet, mert szeretnék továbbtanulni.

A 12. osztályos leány a család anyagi helyzete miatt nemigen gondolhat lakóhelyétől távol lévő felsőoktatási intézményre. Édesanyja nagyon sokat dolgozik, éjszakás műszakban, hogy a gyerekei viszonylag gondtalanul tanulhassanak, merthogy a képességeik igen jók. István is végzős, az Arany János tehetséggondozó program keretében a Zrínyi Miklós Gimnáziumban szerez tavasszal érettségi bizonyítványt.

- Én is a számvitelit tervezem vagy esetleg a kanizsai főiskolát próbálom meg - mondja a fiú, aki, ha nem kellene az anyagi kötöttségekkel számolnia, szíve szerint a nemzetvédelmi egyetemet választaná. Ez most nem realitás. Egyszerre ballagnak, érettségiznek - István évvesztes, plusz nulladik évfolyam is tartozott a középiskolás éveihez -, szóval elgondolható, mennyi itt a kiadás.

Mint a családsegítőktől megtudom, a tanuláshoz a rászoruló családok igénybe vehetnek rendszeres, rendkívüli és kiegészítő gyermekvédelmi támogatást, segélyt és kedvezményt. Ehhez jövedelemhatár tartozik, a megyeszékhelyen 38-40 ezer forint/fő. Bedőék általában párszáz forinttal lépik túl ezt a határt, így mindig rosszul járnak. A zalaegerszegi önkormányzatnál létezik a krízis segély intézménye, ezzel is lehet élni szükség esetén. Csakhogy az ember néha szemérmes, s Ágnes úgy neveli a gyermekeit, hogy meg tudjanak állni a magunk lábán, a kemény munka nem szégyen.


- Nem szabad, hogy az ember azonnal segélyért szaladjon - így az édesanya.

Nyaranta dolgozik is évek óta mindkét gyerek, előre keresnek, hogy besegítsenek a családi kasszába. Ezen a nyáron a nyelvvizsgájukra is gyűjtöttek, bár az édesanyjuk reménykedik, hogy az üdülési csekket fel lehet használni erre a célra. Az ötvenhat éves Ágnes, az anyuka velük együtt öt gyermeket nevelt fel, most éppen két unokája érkezett hozzá látogatóba. Köztük Szita Péter, aki mától az andráshidai általános iskola büszke elsőse.

- Már el tudok olvasni egy-két dolgot, és sakkozni is tudok - jelenti a fiatalúr, aztán később megtudom, színész szeretne lenni. Nővére, Dorina már rutinos kisiskolás ugyanott. Nem fogják elhinni, a matek a kedvence, most éppen orvosnak készül. Vagy műkörmösnek. A két kicsi nagy tisztelettel hallgatja a nagyokat. Ági külön kedvenc. Mert ő különleges. Focista. Női focista, játékvezetői képesítése is van már.

- Volt egy tervem, Franciaországba szerettem volna menni, profinak, azért franciául is tanultam. De sajnos, a sérüléseim azt hiszem, már nem teszik lehetővé. - Áginak bérelt helye van a balesetin, annyiszor eltört már a lába , teszi hozzá az anyukája.


Beszélgetés közben a kertvárosi kis lakásból átsétálunk az Apáczaiba. Ott láthatom, amint az igazgatónő és az osztályfőnök, Horváth Andrea nagy ovációval, szeretettel fogadja a csupanevetés Ágit.

- Jaj, nem is tudom, mi lesz, ha már nem járhatok ide, nagyon fog hiányozni! - néz rám a matura előtt álló diák.

Bogdán Mariannt, mint nagy tapasztalatú szakembert az irodájába húzódva arról faggatom, milyen stratégiával induljanak neki az új tanévnek a szülők, a gyerekek, hogy lehetőleg öröm, sikerélmény legyen a tanulás.

- Az ember olyan lény, aki a környezete szeretetéért, visszajelzéséért teljesít. Ha megkapja, a szerettei elvárásait feltétel nélkül elfogadja, megfelel nekik. Tehát azt gondolom, nem csak a gyerek képességétől függ az előmenetel, attól is, hogy mennyire figyelünk oda egymásra. Ha valakit megdicsérnek a kis kettesért is, ha az előrelépés, az továbbiakra sarkallja. Ez persze ránk is vonatkozik. Örömmel hallom, hogy az oktatásügy vezetői ismét az egyéni bánásmódot helyezik előtérbe.

A pedagógus figyelmeztetett: ne azt kérdezzük általánosságban otthon, hogy mi volt a suliban?...

- ...mert erre minden egészséges gyerek azt válaszolja: semmi. Érdemes tudni a tanárok nevét, a rigolyáikat, az órarendet, s hogy írtak-e aznap dolgozatot. Kérdezzük azt, hogy dörmögött-e a tanár úr ma, hamarabb kapunk választ a fontosabb dolgokra is. Hagymaaprítás közben például könnyebben jönnek a sztorik, s őszinték lesznek.


Bogdán Mariann szerint nincs problémás gyerek, csak megoldandó helyzet. A gyerek a miénk, azért van, hogy foglalkozzunk vele.

Ha mégis akad gond, ha tanulási nehézséggel szembesülünk, van segítség.

- Szakvéleményt adunk arról, hogy a gyermek küzd-e beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel - mondja Choma Béláné Edit, a Nevelési Tanácsadó munkatársa, amikor arról faggatom, milyen esetekkel kell foglalkozniuk. - Ilyenkor a nehézségek mögött családi feszültség, rendszertelen életvitel, lelki instabilitás húzódik meg. Gyakori jelenség az olvasási, az írási nehézség és a számolás zavara. Ezek olyan fokú problémák, amelyek szakértő segítséggel enyhítendők. Mivel a gyerekben az iskolai feladatok szorongást váltanak ki, a ridegen sulykolt követelmények nem hoznak eredményt. A szülő és az iskola szoros kapcsolata elengedhetetlen ezekben az esetekben.

- A világ, a média üzenete ma bántóan egyértelmű: az az okos, ügyes, jó, aki problémamentes, akivel nincs gond - folytatja Bogdán Mariann. - Ez nagy butaság. Mi mindenesetre itt a gimnáziumban a nehéz sorsú gyereket szeretettel fogadjuk, hisz látjuk, mennyire megküzd a sikerért. Ahogy Ági és a családja...

OLDALTÖRÉS: Felújított tető alatt



Felújított tető alatt
Kedden tartotta tanévnyitóját a zalaegerszegi Dózsa-iskola is, ahol 540 gyerek ül iskolapadba ezen a szeptemberen. Mint Makovecz Tamás igazgató elmondta, az iskolakezdésre 13 millió forintból elkészült a lapostető szigetelése, valamint a bejárat feletti előtető ugyancsak. Megkezdték a vizesblokkok felújítását, alapítványi finanszírozásból eddig 2,2 milliót fordítottak erre. Emellett szülői támogatásból futotta bútorok, ajtók cseréjére, felújítására, s osztálytermek festésére. Ami a tartalmi munkát illeti, második éve zajlik az iskolában két tanítási nyelvű (angol) oktatás, és idéntől emelt szintű matematikaképzés is indult. A gyerekek számára háromféle nyári tábort szerveztek a pedagógusok, így remélhetőleg élményekkel telve érkeztek a tanévnyitóra.




Kapcsolódó cikkünk:
Megkezdődött a 2010/2011-es tanév (grafikákkal)


Szeptember 1: irány a suli! IDE kattintva tekintse meg képgalériánkat!

OLDALTÖRÉS: Felújított tető alatt



Felújított tető alatt
Kedden tartotta tanévnyitóját a zalaegerszegi Dózsa-iskola is, ahol 540 gyerek ül iskolapadba ezen a szeptemberen. Mint Makovecz Tamás igazgató elmondta, az iskolakezdésre 13 millió forintból elkészült a lapostető szigetelése, valamint a bejárat feletti előtető ugyancsak. Megkezdték a vizesblokkok felújítását, alapítványi finanszírozásból eddig 2,2 milliót fordítottak erre. Emellett szülői támogatásból futotta bútorok, ajtók cseréjére, felújítására, s osztálytermek festésére. Ami a tartalmi munkát illeti, második éve zajlik az iskolában két tanítási nyelvű (angol) oktatás, és idéntől emelt szintű matematikaképzés is indult. A gyerekek számára háromféle nyári tábort szerveztek a pedagógusok, így remélhetőleg élményekkel telve érkeztek a tanévnyitóra.




Kapcsolódó cikkünk:
Megkezdődött a 2010/2011-es tanév (grafikákkal)


Szeptember 1: irány a suli! IDE kattintva tekintse meg képgalériánkat!



Felújított tető alatt
Kedden tartotta tanévnyitóját a zalaegerszegi Dózsa-iskola is, ahol 540 gyerek ül iskolapadba ezen a szeptemberen. Mint Makovecz Tamás igazgató elmondta, az iskolakezdésre 13 millió forintból elkészült a lapostető szigetelése, valamint a bejárat feletti előtető ugyancsak. Megkezdték a vizesblokkok felújítását, alapítványi finanszírozásból eddig 2,2 milliót fordítottak erre. Emellett szülői támogatásból futotta bútorok, ajtók cseréjére, felújítására, s osztálytermek festésére. Ami a tartalmi munkát illeti, második éve zajlik az iskolában két tanítási nyelvű (angol) oktatás, és idéntől emelt szintű matematikaképzés is indult. A gyerekek számára háromféle nyári tábort szerveztek a pedagógusok, így remélhetőleg élményekkel telve érkeztek a tanévnyitóra.




Kapcsolódó cikkünk:
Megkezdődött a 2010/2011-es tanév (grafikákkal)


Szeptember 1: irány a suli! IDE kattintva tekintse meg képgalériánkat!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!