Belföld

2008.05.19. 02:27

Az ördög lován

Nagykanizsa - Immár országosan ismertté vált Golub László neve. A liszói fiatalember ta- valy már épített egy, szakmai körökben komoly érdeklődést kiváltó különleges motort, idén pedig egy új járgány került ki a kezei alól, mely máris több díjat nyert.

Szakony Attila

A motorépítő szakmában tavaly emelkedett a legjobbak közé Golub László, amikor bemutatta akkor megépített, Hadúr nevű motorját. A különleges jármű komoly elismerést aratott - így érthető, hogy amikor a nagykanizsai Baranyai Tamás úgy döntött, egyedi motort építtet magának, a liszói fiatalembert kérte fel a feladatra.

- Teljesen szabad kezet adtam Gulitnak, az új járművel kapcsolatban semmilyen elvárást nem fogalmaztam meg - jelezte Baranyai Tamás. - Nagyon régóta motorozom, számomra a szabadsággal egyenlő, és nagyon jó érzés, amikor felpattanhatok valamelyik járgányomra. Most, utólag maximálisan elégedett vagyok. Amit kaptam, az teljesen egyedi, biztos vagyok abban, hogy ezt még a készítője sem tudja még egyszer megépíteni ugyanilyenre.A szóban forgó Gulit , tehát Golub László munkájának eredménye valóban lenyűgöző, még a laikusok számára is. A motort szinte hihetetlenül alacsonyra építette, annak vonalvezetését pedig teljesen egyedire alakította. Közben pedig számos kisebb-nagyobb trükkel tette még szebbé alkotását: a karcsú tankból nyomásra kiemelkedő benzinsapkától kezdve a hullámos első féktárcsán át a láncon keresztül fékezett - így teljesen látható - 300-as, rendkívül brutális hátsó kerékig. Az biztos, hogy ha valaki ezzel a motorral megjelenik a közutakon, alaposan magára vonja majd a többi sofőr figyelmét. Igaz, tulajdonosa nem tervezi, hogy túl gyakran kivinné majd a forgalomba csodajárgányát. Tekintve annak rendkívül alacsony felépítését, valamint a magyar utak állapotát, ez a döntés érthető is részéről.



- Szokásomhoz híven ezúttal sem vetettem semmit papírra, fejben gondoltam ki az egész szerkezetet - magyarázta Golub László. - Persze néhány méretet a blokk eleve meghatározott. Meghökkentő motort akartam, olyant, amelyen mindenki azonnal látja, hogy ezt nem lehet kereskedésben megvásárolni. Ennek érdekében mindent kézzel gyártottam le.

Baranyai Tamás új motorjának lelke egy Ultima 127-es, 2100 köbcentiméteres blokk lett, mely a járművet 150 lóerővel képes repíteni. Erre került a különleges váz, melyet idén március elején vittek fel Zalaegerszegre, ahol Szittár Tony vállalta az alkotás befejezését, magyarul művészi festését, a tűz és a márványerezet, mint motívumok felhasználásával. 

A mű elkészült, már csak el kellett keresztelni - végül Golub László a Devils horse , tehát az Ördög lova nevet adta a járműnek.Baranyai Tamás új motorjának megmérettetése nem váratott sokáig. Elsőként a Magyar Motorépítő Bajnokságon mutatták be az Ördög lovát, s kapásból három díjat nyertek vele: a Legjobb kézimunka , a Legjobb festés és a Legjobb custom radical motor címet is a nagykanizsai jármű kapta.

- Nem ültünk sokáig tétlenül, a bajnokság után egy újabb, immár nemzetközi kiállításra is elvittük a motort - említette Baranyai Tamás. - Bevallom őszintén, olyan óriási volt a felhozatal, hogy nem bíztam a sikerben. Végül tizenkét díjat osztottak ki, ebből mindössze hármat kaptak magyar motorok - s az egyiket, a közönségdíjat mi szereztük meg, több mint kétezren szavaztak ránk. A valóban lenyűgöző járgányt persze Zalához közelebb is bemutatják: a tulajdonos tervei szerint a hagyományos alsóörsi Harley-találkozón saját standon állítják majd ki az Ördög lovát.- Már a fejemben van egy újabb, még az eddigieken is túltevő motor terve - válaszolta Golub László a jövőbeni elképzeléseit firtató kérdésünkre. - Azzal még nagyobb csúcsokat szeretnék meghódítani, ha lehet, azt a világbajnokságon is bemutatnám. Persze előbb még el kell készíteni...

Ezek is érdekelhetik