Tudomány

2015.06.03. 12:36

Szuperszonikus teherszállítót építenének

A hangsebességnél gyorsabb repülés számos nehézséget vett fel, ami hangsebesség alatt nem jelent problémát.

Hiába rövidülne az utazási idő, nem igazán üzemeltethető gazdaságosan, így a Concorde óta a szuperszonikus repülés megmaradt a vadászgépek privilégiumának, hiszen a nagyhatalmaknál a hadászat az egyik „a pénz nem számít" iparág. A szuperszonikus utasszállítók, így a Concorde esetében is további probléma volt a kapacitás kérdése. Míg a Concorde-on jó esetben 144-en utazhattak, addig egy Airbus A380-as akár 853 utassal is képes felszállni. Ennek ismeretében még meglepőbb az oroszok terve, akik éppen egy 200 tonna teherbírású katonai teherszállító megvalósíthatóságán dolgoznak, amely 2000 km/h sebességre lenne képes, hatótávolsága pedig 7000 km.

A rettenet gép 4–5 darab Armata platformra épülő nehézpáncélost vagy 8–10 könnyűpáncélos harckocsit tud befogadni a gyomrába. A 853 utashoz képest ez a szám elsőre kevésnek tűnhet, de a pusztító Armata darabjának súlya 45–55 tonna (!), annak függvényében, hogy a megrendelők hány föld–levegő rakétát ikszeltek be az opciós extralistáról. 2024-ig egy 80 db PAK TA szuperszonikus katonai teherszállítót számláló flottát terveznek beújítani az oroszok, ami azt jelenti, hogy 3 órán belül egy 7000 km sugarú körbe szinte bárhol le tudnak pakolni egy 400 db Armata nehézpáncélosból vagy 900 db könnyűpáncélosból álló hadtestet, hogy azok utána bármin átgázolva megközelítsék a célpontot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!