2015.03.26. 06:31
Gömbölyödik, ahol kell - A közönségnek a kanizsai motor tetszett
Nagykanizsa - A múlt hétvégén Budapesten megrendezett EMAT-Épített Motorok és Autók Találkozóján a a Golub László által tervezett és épített motorkerékpár elhozta a közönségdíjat.
Amúgy hinnék, hogy hazánk igazi motorépítő Paradicsom? A további fejlődésnek csak a hazánkban szokásos bürokrácia vet gátat. De az nagyon.
Gyuricz Barna már régebb óta tervezte, hogy létrehoz egy, az ismeretterjesztő csatornákról ismert motor-, illetve hot rod építő műhelyt. Ennek megnyerte a motorépítéssel foglalkozó Golub Lászlót, „Gulitot", aki már 2007-ben Hadúr nevű motorjával első helyezést ért el az országos motorépítő bajnokságon.
Mostani csodagépüket, a Zeus Pro-Street Bike-ot egy 120 lovas amerikai erőforrás mozgatja, s minden saját tervezésű és gyártású rajta, kivéve az El Bruto motort, a kerekeket a gumikat és a féktárcsákat. Golub László elmondta: a motorkerékpár alapvetően a Harley méreteire készült, de nem koppintás, sőt, nagyon is egyedi látványt nyújt. Ahogy főnöke, Gyuricz Barna megjegyezte: a Pro-Streeet Bike leginkább egy szép női testhez hasonlít, sehol nincs rajta felesleg és pont ott gömbölyödik, ahol kell.
A versenyre hazai és külföldi motorépítő műhelyek 70 épített motorkerékpárt neveztek, ennyi közül választotta a legszebbnek a közönség a kanizsai Zeus Pro-Street Bike-ot, ami nem kis siker.
- A motorkerékpárunk 3 hónapon át készült, meglehetősen aprólékos munkával, de bebizonyosodott, hogy megérte a fáradtságot. A találkozót 50 ezren látogatták meg, s az ő szavazataik alapján kaptuk meg a díjat - bocsátotta előre Golub László. - Azt már Gyuricz Barnától hallottuk, hogy kevesen tudják, de Magyarországon körülbelül 8-10, a szakmában is jegyzett motorépítő műhely működik, ami ilyen kis országhoz viszonyítva nem kevés, sőt. Azt mondhatni, a motorépítők Paradicsoma vagyunk - pontosabban lennénk, ha a fejlődésnek nem vetnénk gátat mi magunk.
- Sajnos, a magyar törvények olyanok, hogy a forgalomban résztvevő járműveken szinte minden átalakítást tiltanak - mondta az ügyvezető. - Ha ezt a motort forgalomba szeretnénk helyezni, akkor minden egyes alkatrészéről tervrajzot, mérnöki számításokat és még sok más egyéb dokumentumot kellene benyújtanunk a hatóságokhoz, és még akkor sem biztos, hogy megkapnánk az engedélyt. Nem túlzás, a papírok mennyisége egy személygépkocsi utánfutóján férne el, ami első hallásra nevetséges, de inkább sírnunk kellene rajta. A fejlettebb államokban ugyanis mindent a gazdasági fejlődésnek rendelnek alá, ahhoz igazítják a jogszabályokat is. Csak egy példát mondok: a különleges kipufogóval készült motort itt nem is lehet forgalomba helyezni. Németországban viszont igen, ott azt írják elő, hogy hány órától hány óráig nem lehet közlekedni a géppel a lakosság nyugalma érdekében, Márpedig a motorépítésben komoly gazdaságfejlesztő potenciál rejtőzik, amit nem használ ki a mindenkori állam. Most ugyanis a hazai műhelyek kiviszik a motorokat külföldre, ott helyezik forgalomba és adják el.
És hogy mennyiben hasonlít a munka a Discovery-n, vagy a Spektrumon vetített motorépítő műhelyekben látottakhoz? Nos, csak nyomokban.
- Ezek nagyon megvágott produkciók - mondta el Golub László. - A nézők a mi műhelyünkön hamar elaludnának, hiszen itt napközben termelni is kell, tehát annál sokkal kevesebbet foglalkozhatunk a motorépítéssel, mint amennyit szeretnénk. Ráadásul előfordul, hogy egy lemezt órákon át kalapálok, végül dobom a szemétbe, mert nem tetszik... Az az igazság, hogy a tévés műsorok a show-ról szólnak, a való világ viszont ez.