Lóerő

2013.01.17. 20:51

Családi veteránszerelem

Számos gyönyörű veteránautót mutattunk be már e hasábokon, azt azonban nem nagyon tudja a külvilág, hogy „miből lesz a cserebogár”. Pedig rozsdás vasból, szétrohadt lemezből, szinte fémhulladékból, hiszen nemegyszer a présgép karmai közül mentik meg az egykoron szebb időket látott járgányokat a veteránautók szerelmesei.

Horváth-Balogh Attila

Akik egyre többen vannak, pedig egy öreg autó felújítása nem könnyű és nem olcsó. Egyik képviselőjük, a nagykanizsai Gulyás Béla többször is szerepelt a lóerő rovatban, mint a régi Skodák szerelmese, most „újított”: egy öreg Moszkvics lakozik a műhelyében, s türelmesen várja, hogy megszépüljön.

– Eddig kettő 440-es Skoda Spartakot és egy Octavia Supert újítottam fel – bocsátotta előre Gulyás Béla. – Ezt a 1962-64 körül készült 407-es Moszkvicsot ismerősömtől kértem el, mert úgy láttam, nagy kihívás lesz a rendbe szedése. A karosszériája ugyanaz, mint a Skodáké, csak a többi szerkezeti egységben, a motorban és a futóműben van eltérés. A kasznit lamellás koronggal ellátott sarokcsiszolóval megtisztítjuk a rozsdától, majd lealapozzuk cink-kromáttal – ami nagyon jól gátolja az újrarozsdásodást –, és erre jön a külső festékréteg. A padlólemez sajnos annyira szétrohadt, hogy azt egy az egyben kidobjuk, s ezt kellett tennünk a küszöbökkel is, nagyon rossz állapotban voltak. Utóbbiakat már helyreállítottuk, de a mai átlagnál strapabíróbbakkal, ugyanis a járgányból versenyautó lesz, s ezek hordozzák a belső merevítést. Formára megmarad a Moszkvics-jelleg, krómozott díszekkel és eredeti lámpákkal, azonban az első ajtókba a szabályoknak megfelelően már nem hagyományos üveg kerül, hanem polikarbonát, ami hasonló a plexihez, csak sokkal erősebb. A plexit azért nem engedik, mert szilánkosra törik és balesetveszélyes. Az eredeti 4 hengeres, 40 lóerős motor helyett egy Ford Sierra 1.8-as erőforrását teszem bele, remélem, azzal szupergyors lesz. Éppen ezért kormányszervó is kell, egy Kiából vett alkatrésszel igyekszem megoldani a problémát. Ha sikerül, átrakom a Sierra futóművét is, a 4 dobfék közül az első kettőt mindenképpen tárcsára cserélem. Az utastérbe az eredeti fém műszerfal kerül vissza, valószínűleg 1500-as Lada-órákkal, mert azokat könnyebben be lehet szerezni.

Gulyás Béla elmondta azt is: az eredeti alkatrészeket ismerősöktől, bolhapiacon, illetve kifejezetten a márkára specializálódott szakboltokból vásárolja meg (utóbbiból legközelebb Szolnokon talált egyet a világháló segítségével). S hogy mennyibe kerül egy ilyen autó felújítása? Festéssel együtt eléri körülbelül a félmillió forintot – ám a veteránautós arra is figyelmeztetett, hogy nem számolta azokat az órákat, amiket segítőivel együtt a kivitelezéssel tölt. Márpedig az sem kevés: ha lejár a munkaideje, irány a garázs, de ugyanez a metódus hétvégén is. Elárulta, szerencsére, családja jól tolerálja az időigényes, drága hobbit, sőt 6 éves kislánya, Melinda gyakran az autók között tölti az idejét. Béla mesélte: az egyik, kék Skoda Spartak az övé, nagyon szeret benne hátul üldögélni Barbie-babával. Egyszer a hajára is került festék a szórópisztolyból...

– Muszáj feszített tempót diktálni, mert mire kijön a jó idô, menni szeretnék vele – jelentette ki.

Megmutatták a nagypapának

A veteránautózás apáról, pontosabban nagyapáról fiúra – könnyen lehet, hogy eztán apáról leányra – hagyományozódik a családban. Gulyás Béla szintén járműérzékeny, motorokhoz, szereléshez értő nagyapjáé volt az előbb említett kék Spartak, innét a Skoda-szerelem. Sajnos, a papa nem érhette meg, hogy az első, unokája által felújított Spartak elkészüljön, de kivitték neki a temetőbe, megmutatni. Ha majd kész lesz a Moszkvics, azt is kiviszik, mert hisznek abban, látja odafentről.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!