2012.08.10. 08:50
UAZ, az elnyűhetetlen orosz vas
Bázakerettye - Eredeti orosz parancsnoki UAZ 469-essel járja a környéket Salamon Tibor. Az 1981-es gyártmányú kocsi nem az első és nem is az utolsó különlegesség, amit az olajiparban dolgozó férfi "megszelídített".
Minden egy bizonyos Lada Samarával kezdődött, amit a bázakerettyei Salamon Tibor érdekes véletlen folytán amerikai Ford Mustangra cserélt. Az üzlet kiválóan sikerült, hiszen a cserét kezdeményező hölgy megbízható orosz gépet, a férfi pedig bivalyerős 1979-es Mustangot kapott maga alá. A járgány közel hat évig remekül muzsikált, mígnem Tibor úgy döntött, a személyautót motorkerékpárra cseréli.
- Kinéztem magamnak a ritka, 1961-es Simson 250-et, melyet kicsinosítottam, s azzal hasítottam az aszfaltot - mesélt tovább Salamon Tibor. - Aztán a kétkerekezésből is elegem lett, így hamar túladtam a motorbiciklin. Eztán a nagy Polski 125-ös került a kezeim közé, az 1973-as gyártmányú verdát végül hosszas alkudozás után gyűjtőnek adtam el.
Hirtelen ötlettől vezérelve ismét motor, méghozzá a Jawa sportgépe, a California gazdagította a bázakerettyei repertoárt. Ezt követően számos krossz és egyéb más felépítményű motort választott ki az internetről Salamon Tibor, ám néhány hónapnál tovább egyiket sem tartotta meg.
- Még a Dacia-motorral szerelt ARO terepjáró is megfordult az udvarban, arról hamar kiderült, hogy nem túl megbízható konstrukció, így mennie kellett - folytatta a férfi. - Mindig azt mondom, én nem klasszikus értelemben vett gyűjtő vagyok, hanem gyűjtögető. Ez azt jelenti, hogy nem ragaszkodom a járművekhez, pusztán szeretem kipróbálni ezeket.
Az új szerzemény, az UAZ 469-es viszont kicsit kilóg a sorból, hisz' a "rejtőzködő zöld" színű parancsnoki autót kifejezetten megkedvelte a család. Salamon Tibort gyerekei óva intik, hogy megváljon a szerintük kedves, szerethető s nem mellesleg a terepen nagyon jól viselkedő kocsitól.
- Egyik autószerelő barátomnál árválkodott, amikor rátaláltam, régi álmom teljesült, hogy UAZ 469-es tulajdonosa lettem, itt az olajipar bölcsőjében ez volt "A terepjáró".
Az olajosok kedvelték a kocsit, kevés törődés mellett mindenféle terepviszonyok között könnyedén feltalálta magát. Salamon Tibor bár jó állapotban vásárolta meg, a kasztnit rendszeresen ápolja, s a kocsi mindig garázsban parkol.
- Ez elnyűhetetlen "vas", s ezt nagyon jól bizonyítja, hogy most harmincévesen sincs rajta rozsdafolt - fűzte hozzá Salamon Tibor. - Az ülések nem eredetiek, valószínűleg Opel Omegából származnak, ahogy a kormány is, és persze a CD-s rádiós magnó sem alapfelszereltség. Ezenkívül minden más, így a 2500 köbcentiméteres erőforrás is orosz földön készült. A hagyományok ápolása miatt úgy éreztem, nem hagyhatom ki belőle a vörös zászlót sem - mutatta.
LÉGIDESZANTOSOK IS HASZNÁLTÁK
A jól ismert parancsnoki UAZ, oroszul "komandirszkij". Az UAZ-469 az Uljanovszki Autógyár (UAZ) gépjárműve. A szovjet Vörös Hadsereg és a Varsói Szerződés tagállamai részére fejlesztették ki, valamint az ejtőernyősök igényeit is figyelembe vették a tervezésnél. Egyszerű szerkezete miatt széleskörűen elterjedt mind katonai, mind a polgári piacokon. Az első sorozatgyártású példány 1972. december 15-én készült el. Szolgálatba egy évvel később állt, felváltva elődjét, a GAZ-69-et.