Lóerő

2012.07.13. 08:22

Ha elverte a jeges eső

Nagykanizsa - Az autósok legnagyobb „örömére” újra beköszöntött a jégesők szezonja. Az égből aláhulló fagyott vízcseppek okozta horpadások többféle módon is eltüntethetők, ezek közt vannak költséghatékonyak és kevésbé azok is.

Horváth-Balogh Attila

Utóbbiak közé tartozik a sérült karosszériaelem kikalapálása, egyengetése és újrafényezése. Előbbiek közt pedig a fényezés nélküli horpadásjavítást szokták emlegetni. De miről is van szó ez esetben?

– Speciális eszközökkel végzett, eredetileg Amerikából származó különleges eljárásról, amit akkor hoztak be Európába, amikor a BMW-gyár szabadban tárolt több ezer új autóját elverte a jég – mondta el elöljáróban Ágoston Tibor, nagykanizsa-miklósfai ezüstkoszorús fényezőmester. – Óriási kára keletkezett akkor a konszernnek. A tengerentúlról érkezett módszer lényege, hogy a horpadásokat nem a szokványos karosszériás eljárásokkal javítjuk, hanem a hozzáférhető helyeken úgynevezett ezüst pálcákkal visszanyomkodjuk. Ahol pedig nem megy másként, ott felragasztható műanyag „gombák” és speciális szerszám, súlykalapács segítségével kihúzatjuk azokat. A visszamaradó kisebb felületi egyenetlenségeket pedig a pontozóhoz hasonló eszközzel és a hozzá tartozó kis kalapáccsal korrigáljuk. Ily módon úgy helyre lehet állítani az eredeti állapotot, hogy aki nem tudja, az ránézésre nem mondja meg az érintett karosszériaelemről, hogy sérült volt – magyarázta.

Ágoston Tibor hozzátette: ez azonban csak az eredeti fényezéssel rendelkező gépkocsik esetében igaz. A már újrafestetteknél azonban sajnos a horpadással együtt felpattogzik a festés is.

Az eljárással egyébként körülbelül 40-50 milliméter átmérőjű horpadások javíthatók – és ami kevéssé köztudott, nemcsak jégeső okozta, hanem azok is, amelyek más fizikai behatás, például ajtórányitás következtében alakultak ki.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!