Lóerő

2011.12.02. 10:01

Így spórolhat az üzemanyaggal!

Gáz és gázolaj, ez a kombinált üzemmód lehet némi gyógyír a soha nem látott magasságokba ívelő üzemanyagárra.

zaol.hu

A szokatlanak tűnő megoldás működik, nem is akárhogy. 

– Bármennyire keveset fogyasztanak a dízelmotoros járművek, a mostani üzemanyagár mellett érdemes gondolkodni olyan megoldáson, amivel nem csak néhány százalékot takarítunk meg – kezdte a gázüzemű autók szerelésével foglalkozó egerszegi Varga Róbert. – Tény, hogy a benzines autók átalakításával sokat nyerhetünk, hiszen az autógáz, az LPG ára 40 százalékkal alacsonyabb a benzinénél, jelenleg 220-230 forint körül alakul literenként. Bár ebből 15 százalékkal többet fogyaszt a motor, de így is lényegesen olcsóbban autózhatunk – magyarázta.

A folyékony autógáz, az LPG, illetve a sűrített földgáz, a CNG tulajdonképpen gond nélkül elégethető a szikragyújtású Ottó-motorokban, de mi a helyzet az öngyújtós dízellel?

– Ezeknél a gyújtásról tulajdonképpen az összesűrített gázolaj berobbanása gondoskodik, s a gáz jelenléte miatt az égés az egész hengerben szinte egyszerre megy végbe. Emiatt tökéletes az üzemanyag hasznosítása, megszűnik a kormozás még forszírozott üzem mellett is. Ezeknél a motoroknál a beszívott levegőhöz keverjük a gázt, és emiatt csökkenhet a befecskendezett dízelolaj mértéke. Ebből a sofőr annyit érzékel, hogy kevésbé kell a gázpedálra taposnia, mégis erősen húz a motor. Előny, hogy bármilyen dízel gázosítható, legyen az hagyományos, előkamrás vagy nagy nyomású, common rail. A tapasztalatok szerint a gázbefecskendezéssel 30-40 százalékos teljesítménynövekedést lehet elérni. Az LPG aránya azonban nem lehet több 30 százaléknál, mert efölött ön- gyulladás, kopogásos égés indul be, ami erősen igénybe veszi a motort – magyarázta Varga Róbert.




– Emiatt a kisebb fogyasztású személyautóknál az üzemanyagköltségen kevésbé jelentkezik a megtakarítás, ami 10-15 százalék körüli. Évi 30-50 ezer kilométer alatt tehát nem éri meg az átalakítás. Ez esetben inkább a motor megváltozó dinamizmusa emelhető ki – mert magasabb fordulaton is erőteljesen húz a gép – és a megnövekvő hatótávolság, hiszen majdnem harmadával messzebb autózhatunk egy tankolással. Mindezek miatt nagyobb haszonjárműveknél, traktoroknál, teherautóknál érdemes költségcsökkentő módszerként alkalmazni a gázbefecskendezést – ismerte el. Más a helyzet azonban a sűrített földgázzal, a CNG-vel. Ennek ára fele az LPG-nek, csak az a gond, hogy egy kézen megszámolhatók a magyarországi CNG-kutak. Viszont Nyugat-Európában nagyon elterjedt, így aki gyakran autózik arrafelé, annak ez megérheti. A CNG-ből ráadásul többet képes elégetni a dízelmotor, az aránya elérheti akár a 80 százalékot is, tehát ennyivel kevesebb gázolajat kér az erőforrás – foglalta össze.



NEM ERŐSEBB, DE SOKKAL OLCSÓBB
Sűrített földgáz, CNG hozzáadagolásával nem javul a dízelmotor dinamikája és teljesítménye. A beépítési költsége ráadásul magasabb az LPG-hez viszonyítva – ami 250-300 ezer forintba kerül –, körülbelül a duplája, de az olcsó üzemanyag miatt közel azonos kilométerfutás után megtérül, utána pedig kétszeres megtakarítást hoz. A CNG másik hátránya, hogy a tartályok nagyobb helyet igényelnek, ezért elsősorban haszonjárműveknél, autóbuszoknál érdemes ezt a rendszert választani.


Lóerő rovatunk további hírei itt!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!