Kultúra

2011.01.26. 12:50

Gimnázium és szakközépiskola közt hezitálnak a diákok

A nyolcadik osztályos diákok fontos időszakot élnek: el kell dönteniük, mely középiskolában folytatják tovább tanulmányaikat. A válasz nem mindenkinek egyszerű.

Sinkovics Eta

A zalaegerszegi Petőfi általános iskolában néhány végzős diákkal beszélgetve kiderül, többen még igencsak bizonytalanok a tekintetben, melyik középiskola mellett tegyék le a voksukat. Heizlerné Pető Gitta osztályfőnök tudatosságot tapasztal a nyolcadikosoknál úgy a pályaválasztásban, mint a tanuláshoz való hozzáállásban.
– Nyolcadikra megérnek a tervek és ehhez társulnak a szükséges tennivalók – fogalmaz. – Ez alatt azt értem, hogy tavaly még sok bizonytalanság övezte, hová-merre vegyék az irányt, nehezebben élték át a pályaválasztás súlyát a gyerekek. Az idén viszont többnyire már eldöntötték, hova jelentkeznek. Javultak a félévi tanulmányi eredményeik, szorgalmasabbak – osztja meg tapasztalatait.

– Régóta osztályfőnök vagyok, s változásként azt látom, hogy a korábban inkább gimnáziumot választó jobb képességű diákok is hajlanak a szakközépiskolai képzésekre – teszi hozzá. Meglátása szerint a szülők is átérzik a döntés súlyát, ebben az időszakban a pályaválasztás a családokban központi téma.

Major Márk azt mondja, gondolkodó stádiumban van, még nem tudott dönteni a Kölcsey-gimnázium és a Csány-szakközépiskola között. Megírta a központi írásbeli felvételit, amit egyébként könnyűnek talált. Tanulmányi eredményével eddig sem volt probléma, most félévkor kitűnő lett. A pályaválasztást megkönnyítendő, elment nyílt napokra, s a szülei tanácsát is kikéri.

– Még azt sem tudom konkrétan, hogy mi szeretnék lenni – fűzi hozzá rezignáltan. A Zrínyi-gimnázium és a Csány között hezitál Kiss Kornél. Nem tudja eldönteni, melyiket jelölje meg első helyen. Úgy érzi, a 4,7-es tanulmányi átlaga a gimnáziumhoz nem elég...

De Zuggó Mónika sem az a határozott leány a pályaválasztást illetően. – Most alakul ki bennem a hogyan tovább. Igyekeztem a félév során a legtöbbet kihozni magamból, többnyire sikerült is. Fizikából kellett javítanom, a szüleim és a tanárok is sokat segítettek ebben. A Kölcsey- gimnáziumba szeretnék menni, aztán majd kiderül... Mindenképpen gimnáziumot jelölök meg, mert még nincs elképzelésem, hogy középiskola után mivel akarok foglalkozni.
Társa, Horváth Aliz számára egyértelmű, hogy a Csány-szakközépiskolát választja, mégpedig a matematika kedvéért. A gyerekek szavaiból kiderül, osztálytársaik szinte minden egerszegi középiskolát megcéloznak, a Deáktól a Ganzon át a Zrínyi-gimnáziumig.
S van, aki szakmát akar tanulni. – Egészen konkrétan tudom, hegesztő szeretnék lenni – mondja elkötelezetten Berke Ádám. – Nemcsak azért választom, mert hiányszakma, hanem, mert érdekesnek találom – nyomatékosítja. Néhány hónapja érlelődött meg benne a döntés. Eljárt nyílt napokra, no meg az édesapja is a Munkácsyban végzett. Ádám azt mondja, nem befolyásolta szándékában, hogy hároméves lesz a szakképzési idő. Bevallotta, nem igazán erőssége a tanulás, jobban szeret focizni. Egyébként nemcsak egy helyre adja be jelentkezési lapját, még a Ganz-iskola műszaki közlekedés szakát is megjelöli. 

Időt nyernek

Főleg a szakképzésnél merül fel, elég érettek-e a fiatalok ahhoz, hogy eldöntsék, ezt vagy azt a szakmát válasszák. A gimnáziumot megjelölők időt is szeretnének nyerni, hogy átgondolják, később hová vezessen a pályaválasztás útja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!