Gazdaság

2014.06.11. 11:50

A devizahitel korunk ''Mohácsa ''

Dr. Boros Imre az égető gazdaságpolitikai problémákról, adósmentésről, a keleti nyitásról, a bérek emelésének lehetőségéről és az új uniós ciklusban lehívható pénzekről is beszélgettünk.

Horváth A. Attila

Nemrég bemutattuk lapunkban dr. Boros Imre zalai közgazdász, korábbi bankvezető, politikus és miniszter új könyvét, az Árulkodó háttérképek pénzügyekről című párbeszédgyűjteményt, amelyben egyebek közt a devizahitelekkel, a privatizációval, az exportvezéreltséggel, az eladósodással és a pénz szerepével kapcsolatban fejti ki véleményét a szakember. Ezúttal interjút kértünk Boros Imrétől; égető gazdaságpolitikai problémákról, adósmentésről, a keleti nyitásról, a bérek emelésének lehetőségéről és az új uniós ciklusban lehívható pénzek ről is beszélgettünk.– Könyvében korunk Mohácsának nevezi a devizahitelezés problémáját. Célravezetőnek, illetve elegendőnek tartja a kormányzati mentőakciókat? Milyen megoldást támogatna?

- Az a baj, hogy az események után futunk. A devizahitelezés azért alakult ki, mert az akkori jegybank iszonyúan megdrágította a forintot. Azon a teherszinten a forinthitel nem térült volna meg sem a vállalatoknál, sem a háztartásoknál. Viszont még Medgyessyék rájöttek arra, hogy miután leépítették a Széchenyi Terv lakástámogatási rendszerét, nagyon fog hiányozni a gazdaságnak az évi 35-50 ezer meg nem épülő lakás. Ekkor kezdődött el a devizahitelezés. Elképesztő erővel nyomták a reklámokat, az ügyfelek nagy része pedig elhitte, hogy ez egy fantasztikus lehetőség, hiszen alacsony a kamat, és néha még az árfolyam is nekik kedvez. Aztán megfordult a folyamat. A hitelintézeti törvényben volt egy kitétel, amely szerint a hitelezőnek joga van a kihelyezett hitel értékállóságának védelmében kamaton kívüli egyéb feltételeket alkalmazni, így ebbe az egyéb kategóriába sorolták az árfolyamváltozást is.

- Az adósok egy része a szerződések érvénytelenítésében bízik. Járható ez az út?

- Ez nem jó megoldás, mert akkor helyre kell állítani a szerződés előtti állapotot, azaz vissza kell fizetni a hitelt. De mennyit? Erre nem tudnak a bankok válaszolni. Elsősorban azt kell megnézni, hogy melyek azok a szerződéses feltételek, amelyek nem szükségesek a szerződés egészének működéséhez. Ilyen a vételi és eladási árfolyam váltogatásának, tehát az árfolyamrésnek a kérdése, amiben most a Kúria határozatot hozott. Már bocsánat, de ha forintot kap és forintban fizet az ügyfél, mit is váltogat át a bank? E tétel eltörlése ugyan százmilliárdos fájdalmat okoz a bankrendszernek, az adósnak viszont csak kismértékben segít. A nagyobb tétel a kamat. Amikor a svájci frank kamata csökkent, nálunk akkor is felfelé mozgatták. Nagyjából az történt, hogy a nem fizető adósok által nem fizetett tételeket visszaterhelték a fizetőkre, különösebb magyarázat nélkül. Azonban van egy korábbi alkotmánybírósági határozat, amely kapaszkodót jelenthet a kormánynak: ha a szerződésekben az egyik fél számára alapvető kedvezőtlen változás történik, bele lehet törvénnyel nyúlni a szerződésbe. Várhatóan ez történik hamarosan.

Dr. Boros Imre közgazdász

 

- De ki viselje egy ilyen beavatkozás terheit?

- A bankok nyilván arra számítanak, hogy majd az állam a zsebébe nyúl. Én azt mondom, ne tegye, mivel azt a pénzt már kisöpörték innét a bankok a kamatfelárakkal. Ugyanakkor még nagyon sok likvid pénzt tartanak a nemzeti bankban, ezért nem kellene őket megvadítani, mert a forintot szétrúghatnák. Olyan a helyzet, mint amikor a tűzszerész egy ismeretlen bombát szerel szét: jobb, ha óvatos ilyenkor.

- Ön számít arra, hogy az új kormányzati ciklusban megnyugtató megoldás születik devizahitel-ügyben?

- A ciklusban mindenképp. Ehhez a háttér is jól alakul: az adósságkezelő központ forintban hajtja végre a kibocsátásokat, a Nemzeti Bankból kitessékelték a Magyarországon telephellyel nem rendelkező bankok rövid betéteit, így a költségvetést ezek is forintban finanszírozzák, a lakosság pedig veszi az államkötvényt. Így jó esély van arra, hogy a 40 százalék körüli devizafinanszírozás 30 százalékra csökken; ekkor kívülről már kevésbé sebezhető a forint. Ami a devizahiteleseket illeti, el kell jutni odáig, hogy a bank ügyfélszintű kimutatást készít a felvett és a visszafizetett hitel arányáról. Ha valaki többet fizetett vissza, mint amennyit forintban felvett, meg kell vizsgálni, hogy ez a többlet a forint kamatszintjéhez hogyan viszonyul. Amennyiben a két összeg fedi egymást, a hitel ki van fizetve. Továbbá elképzelhetőnek tartok egy olyan megoldást, hogy mindenki bekerüljön az árfolyamgátba, a gyűjtőszámlán halmozódó pénzt viszont lenyelik a bankok. Szintén érdemes megfontolni a családi és egyéni csőd intézményének bevezetését; ez ugyan nem kellemes eljárás az érintett adósnak sem, de legalább nem dúlja szét teljesen az életét egy hitel- vagy közüzemi díjtartozás.

- Váltsunk témát: könyvében utal rá, hogy hibának tartja az exportvezérelt gazdaságpolitikát. Miért?

- Pontosabban nem gondolom azt, hogy túlzottan ujjongani kellene érte. A privatizáció során az exportvezéreltség úgy érvényesült, hogy a magyar gazdaság zászlóshajóit majdnem ingyen megkapták nyugati cégek, a bevétel viszont hamar elszállt az államadósság kamatai miatt. Az volt a recept, hogy vagy alacsony bérű magyar munkaerőt foglalkoztattak a cégek, miközben dőlt kifelé a profit, vagy becsukták a boltot és megjelentek saját termékekkel a magyar piacon. Az exportvezérelt gazdaságpolitika akkor jó, ha az exportszektorban realizálható jövedelmek egy jelentős hányada idehaza marad. Ha a tulajdonos külföldi, a jövedelmek maradásának egyetlen komoly lehetősége a jobb bér. Például, ha Győrben 600 euróért végzik azt a munkát, amit Ingolstadtban 3500-ért, akkor legalább meg kellene felezni a két összeg közötti távolságot. A magasabb bér ugyanis fogyasztói keresletként jelenne meg, több áfa folyna be az államkasszába, így több pénz jutna a közszférára is. Remélem, a mostanában megkötött stratégiai megállapodások jórészt azon alapulnak, hogy a magyar állam által biztosított telephelyért, kedvező szabályozásért, beruházási támogatásért és nyugodt környezetért cserébe a cégek pár év alatt felfelé húzzák a béreket. Persze az is fontos, hogy ne csak a nagy multiktól várjuk az exportot. Az élelmiszeripar például fejlődő stratégiai ágazat, és még mindig jól állunk az adottságok, azaz a szakemberek és területek vonatkozásában. A keleti nyitás szintén arról szól, hogy olyan profilokba hatoljunk be ismét, ahol a magyar cégek érvényesülni tudnak. Ilyen lehet a környezetvédelem, a vízgazdálkodás vagy az élelmiszeripar. Ehhez mindenekelőtt közeledés szükséges, egyebek közt a kultúrdiplomácia területén is. Nyilván nem az a cél, hogy a nyugati kapcsolatokat leépítsük, inkább az arányokat kellene átrendezni kissé, és Keleten gyorsabb növekedést produkálni.

- Hamarosan új uniós költségvetési időszak kezdődik, amitől sokan munkahelyteremtő beruházásokat várnak. Mennyiben lesz más a 2014-2020-as ciklus?

- Az EU alapvetően azt a programrendszert fogadja el, amit az ország előterjeszt. Az előző uniós ciklusban a kohéziós alapok felhasználásával rengeteg presztízsberuházás épült, amelyek talán jól mutatnak, de a kohézió , az összetartás nem erről szól. A tervek szerint most az uniós forrásoknak körülbelül 60 százaléka gazdaságfejlesztésre megy, és ebben még nincs benne a vidékfejlesztésre szánt keret. Így nagyon komoly gazdasági növekedési többletet lehetne kihozni, különösen akkor, ha ügyesen társítják az olcsó nemzeti banki növekedési hitelt és az uniós forrásokat, amelyekből tőkepótlást kaphatnának a kisvállalkozások. A pályázati rendszert pedig egyszerűsíteni kell, nincs szükség a rengeteg közreműködőre. Amikor az előcsatlakozási alapokkal foglalkoztam, minden pénzt le tudtunk hívni mindössze 40 emberrel, pedig akkor Brüsszelben zajlott az ügyintézés. Az még az EU pénze volt, a mostani forrás viszont magyar kormányzati pénz: az uniós kasszán keresztül visszakapunk valamennyit abból a Magyarországon termelődő jövedelemből, amelyet a külföldi cégek kivisznek, így ezek a tételek az adott uniós tagállamok költségvetéseiben csapódnak le. Ez tehát egyáltalán nem segély: arról van szó, hogy két költségvetési csatornán keresztül jut forrásokhoz az állam.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!