Elbocsátották a Zala Volán vezérigazgatóját

Zalaegerszeg - Október 31-én tartották meg a Zala Volán Zrt. közgyűlését, s az ilyenkor szokásos beszámolók között az egyik napirendi pont Zalatnai László vezérigazgató felmentése volt.

Hajdu Péter

A Zala Volánt 22 éven át vezető, jelenleg felmondási idejét töltő vezérrel beszélgettünk. Csak a vége felé kerültek szóba olyan személyes információk, mint a korábbi elismerések. Mégis előre kívánkoznak, olyan éles a kontraszt a Magyar Köztársasági Érdemérem Lovagkeresztje, a Baross Gábor-díj, majd az elbocsátás között. Ráadásul sem botrány, sem a rábízott állami társaság rossz helyzete nem indokolta menesztését. Sőt ismert, hogy a Zala Volán vagyoni, gazdasági helyzete, járműparkjának színvonala, javítóbázisa és a cégnél folyó szüntelen innováció alapján a 24 volán társaságon belül az élvonalba tartozik. A változtatás annyiban kötődik Zalatnaihoz, amennyiben a szerveződő régiós átalakítás élére a korábbi elképzeléssel szemben mégsem rá, hanem másra volt szüksége... Kinek is? Erre nincs válasz, itt elakadunk.


Maga kérte ezt a befejezést, de miért? Tény, hogy a fél évvel ezelőtti erőviszonyokkal szemben Papp László, a Vasi Volán vezérigazgatója kapta meg a hat volántársaságból (Bakony Volán, Balaton Volán, Kisalföld Volán, Somló Volán, Vasi Volán és Zala Volánból) álló észak-nyugati régió élére szóló kinevezést. Közel fél éve még Zalatnai Lászlót látták alkalmasnak, és kérték fel ezzel a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél. Ilyen gyorsan változnak a koncepciók?

– Már 1995-től számtalan koncepció készült a volán társaságok átalakítására, kezdve a privatizációtól a konzorciumi szerződésen át a MÁV– Volán holding tervéig, de ezek nem valósultak meg. Elakadtak, lehet, hogy azért, mert a mélyebb elemzések nem találtak ezekben komolyabb tartalékokat. Az idei február végi kormánydöntés azonban úgy tûnik, komoly. Ennek alapján eltûnt a MÁV– Volán összevonás koncepciója is, helyette hét régiós voláncéget kívánnak kialakítani. Májusban megbízást kaptam arra, hogy ebben a régiós átszervezésben vegyek részt vezetőként. Amikor ezt a felkérést megkaptam, elmondtam a véleményemet az általam elképzelt átalakítási koncepcióról is. De vállaltam a megbízást, elsősorban azért, mert abban a szituációban az összevonáskor a zalai érdekek, és az én kollégáim sérülnének kevésbé – idézte fel a tavaszi helyzetet. Egyébként, amikor a minisztériumban a volán-átalakításokról megkérdezték a véleményét, a jelenlegi modellel szemben az egy megye egy volán struktúra mellett foglalt állást, hozzátéve, hogy ha már nincs elég pénz – mert arról van szó – a közösségi közlekedés korábbi mértékû finanszírozására, abban a struktúrában is meg lehetne találni az optimalizálás módját. Mint mondja, ezt a jelenlegi tapasztalata szerint bővítené azzal, hogy a 24 helyett csak 18 volán mûködne tovább, megszüntetve a Volánbusz Zrt.-t, amelynek főváros környéki feladatait a BKV kapná meg, a többit pedig azok a társaságok, amelyek a fővárosba távolsági járatokat mûködtetnek. Ezzel a lépéssel milliárdokat lehetne megtakarítani.

– Szeptemberben történt a változás, amikor felhívattak az MNV Zrt.-be, és közölték, hogy mégsem Zalában és nem az én vezetésemmel működik a régióközpont, hanem Szombathelyen. Aki azt a papírt átadta, megmondta, nem az ő döntése, neki ezt csak továbbítania kell. Annyit tudok, hogy amikor a szakszervezetek levelet írtak a nemzeti fejlesztési miniszternek, és máshová is a Zala Volán érdekében, a válaszokban a következő volt. Nagyon jó a Zala Volán, az egyik legjobban vezetett cég, de a vezető és a székhely kiválasztásánál nemcsak a szakmai tudás, felkészültség és a produktum számít. Vannak egyéb szempontok is. Azonnal hozzáteszem, nem tudom, melyek azok az egyéb szempontok.

Hasonlóképpen válaszolt Zalatnai László arra a felvetésünkre is, hogy talán magas személyi kapcsolatok döntöttek az ügyben. – A szakmai eredményeket, a nagyságrendeket alapul véve két céget, és annak vezetői állományát tartom alkalmasnak, hogy ezt az észak-nyugati volán régiót vezesse. Az egyik a Kisalföld Volán, a másik a Zala Volán. A Vasi Volánon meglepődtem, mert a hatból a leggyengébb céget választották a központi szerepre. A Zala Volán éves árbevétele 10-11 milliárd forint, a Vasi Voláné 3 és fél milliárd, emellett a likviditási helyzete az egyik leggyengébb. Meg lehet nézni az eszközparkját, és az infrastruktúrája állapotát is. A Zala Volán jegyzett tőkéje a saját vagyon duplája, a Vasi Volánnál csak azonos mértékû. Ezek ellenőrizhető számok – mondta Zalatnai László, aki azt is elárulta, hogy zalai önkormányzati vezetők, politikusok is igyekeztek bevetni befolyásukat mellette, de a helyi lobbi ereje sem járt eredménynyel. Egyébként kapott ajánlatot fentről, ha nem is a régióvezetői posztra. Elismerték az eredményeit, ezért a vagyonkezelőnél közölték vele: – Lehetnek kéréseim.

A jelenlegi szituációban azt kértem, mondjanak fel. Miért? A Zala Volán volt az egyetlen munkahelyem, itt dolgoztam 38 és fél évet, 22 évig vezettem. Rengeteget fejlesztettünk, bővítettük a céget, amire rendkívül büszke vagyok, és nem szeretnék részt venni mindennek a „reorganizálásában”.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!