Air France légikatasztrófa: Nem a levegőben tört szét a gép (frissítve 18:43)

ZH - A francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó A300 típusú Airbus gépe fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral viharzónába került, majd eltűnt a radarképernyőkről. Azóta ötven holttestet emeltek ki a tengerből, s tizenegy áldozatot sikerült azonosítani. A feketedoboz utáni kutatás még mindig folyik.

zaol.hu


Nem a levegőben tört szét a gép

Kizárható az a feltételezés, hogy az egy hónapja az Atlanti-óceán fölött szerencsétlenül járt Air France-gép még a levegőben darabokra tört volna - közölte július 2-án  a baleset körülményeinek a feltárását végző francia hivatal.
A gép egy darabban, nagy sebességgel csapódott a vízfelületnek - közölte a vizsgálatot vezető Alain Bouillard, a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) illetékese, aki azt is elismerte, hogy a baleset okát továbbra is homály fedi, mint mondta, még messze vannak attól, hogy megtalálják a katasztrófa okát.

Az illetékes azt is közölte, hogy a gépnek nem volt műszaki problémája, amikor felszállt. Az időjárás rossz volt, de nem olyan, ami szokatlannak számítana a Földnek azon a részén.

Mint elmondta, július 10-én megkezdődik a feketedobozok utáni kutatás második szakasza, többek között ultrahangos felderítő berendezésekkel megkezdik a - gleccserszakadékok szabdalta - tengerfenék módszeres pásztázását. Csökkenti a két adatrögzítő berendezés megtalálásának esélyét, hogy a beléjük épített jeladó néhány napon belül elnémul. 

Forrás: MTI/Reuters/AFP/AP/dpa


Azonosították a lezuhant Air France-gép pilótáját is


Azonosították a június elsején az Atlanti-óceánba zuhant Air France-gép pilótájának és az egyik utaskísérőnek a holttestét - közölte a francia légitársaság június 25-én. A keresőalakulatok eddig ötven holttestet emeltek ki a tengerből. A tetemek azonosítását Brazíliában végzik. Eddig tizenegy áldozat, nyolc brazil, egy brazil-német, egy brazil-svájci és egy brit állampolgár személyazonosságát tudták megállapítani.

Forrás: MTI/AP


Észleltek jeleket, de kiderült  nem az Air Francét

A francia Le Monde arról számolt be június 23-án reggel, hogy a francia haditengerészet hajói észlelték a fekete dobozokból érkező gyenge jeleket, és egy mini tengeralattjárót küldtek, hogy megtalálja őket a tengerfenéken. Mindezt azonban a francia légitársaság szóvivője még nem tudta megerősíteni az értesülést. Néhány órával később egy névtelenül nyilatkozó tisztviselő elmondta: a francia haditengerészet hajói valóban észleltek hangokat, de ezek nem a keresett adatrögzítő dobozokból származnak

A fekete dobozokon lévő adatok magyarázatot adhatnak arra, hogy mi okozta június elsején az Airbus 330-as típusú gép 228 halálos áldozattal járó katasztrófáját.


Forrás: MTI/Reuters


Tizenegy azonosított áldozat

A június 21-én ismertetett közlés szerint öt brazil férfi és öt brazil nő, valamint egy nem brazil férfi holttestét tudták azonosítani. Ez utóbbi állampolgárságát nem hozták nyilvánosságra, mint ahogy - a családok kérésére - a brazil áldozatok kilétét sem. Személyazonosságukat fogazatuk, ujjlenyomatuk és DNS-vizsgálatok alapján állapították meg.

A keresőalakulatok szerdáig ötven tetemet emeltek ki a tengerből. Az áldozatok azonosítását az észak-brazíliai Recifében végzik.

Különlegesen kiképzett tengeri keresőalakulatok a gép több roncsdarabjára, valamint az utasok néhány poggyászára bukkantak. A pilótafülkében elhangzottakat, a repülési információkat, valamint a repülőgép technikai adatait rögzítő fekete dobozt, amely egyértelmű választ tudna adni a gép katasztrófájának az okára, azonban mindeddig nem találták meg. A szerkezet elvileg elektromos jelzéseket bocsát ki magából, de ezek csak két kilométeren belül foghatóak, és valószínűleg az Airbus fekete doboza több ezer méter mélyen a tengerfenéken nyugszik.


Forrás: MTI/AP


Újabb hat holttestet találtak meg, immár 50-et

A francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata pünkösdhétfőn tűnt el az óceán felett, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral.
A szóvivő közölte, hogy mindaddig folytatják a kutatást, amíg a legkisebb remény megvan arra, hogy találnak újabb áldozatokat vagy repülőgép-maradványokat. Június 19-e előtt semmiképp nem hagyják abba, utána kétnaponta felülvizsgálják, hogy folytatják-e - tette hozzá.
Korábban felmerült, hogy a brazil légierő június 19-én leállítja a keresést.

Forrás: MTI/AFP/AP



Nem valószínű, hogy az összes holttestet megtalálják

Újabb három holttestet emeltek ki az Atlanti-óceánból abban a körzetben, ahol az Air France utasszállító repülőgépe valószínűleg lezuhant. Ezzel 44-re emelkedett a megtalált áldozatok száma - jelentette be egy brazil katonai szóvivő.

Az újabb holttestek megtalálását bejelentő Ramón Cardoso, a brazil légierő tábornoka arról  nem beszélt, hogy női vagy férfi halottakat emeltek-e ki az óceánból. A tengeri áramlatok, amelyek eddig a nyugat-afrikai Szenegál partjai felé sodorták a roncsokat és a holttesteket, most megfordultak, és közelebb hozhatják a maradványokat ahhoz a körzethez, ahol a francia és brazil keresőegységek pásztázzák az óceánt - mondta a tábornok.

Cardoso ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a repülőgép maradványainak kiemelése és a tetemek összegyűjtése egyre nehezebb a térségben tomboló zivatarok miatt, ezért nem valószínű, hogy az összes áldozatot meg fogják találni. Felmerült, hogy a brazil légierő június 19-én leállítja a keresést, erről a jövő héten döntenek.

A brazíliai Recife igazságügyi orvostani intézetében eközben megkezdődött az oda szállított 16 holttest azonosítása. A többi tetem még a szerencsétlenség feltételezett helyszíne közelében lévő Fernando de Noronha szigetén van, ott végzik el az első vizsgálatokat az áldozatokon. A hét végéig ezeket a holttesteket is átszállítják a brazíliai kikötővárosba.

Forrás: MTI/dpa/AP



Magyarország is segíti az áldozatok azonosítását

A magyar áldozatok azonosításában való közreműködéssel és egy pilótaszakértővel segíti Magyarország az Atlanti-óceán felett bekövetkezett repülőgép-katasztrófa körülményeinek kivizsgálását - mondta Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője június 11-én.

Egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan mikor utazik Franciaországba a magyar pilótaszakértő. Arról csütörtökön kezdődtek az orvosszakértői egyeztetések, hogy a francia kivizsgáló szervezet az áldozatok azonosításához konkrétan milyen közreműködést igényel és milyen formában - tette hozzá Bajkó Erika.

A vizsgálatokat végző francia szervezet arról tájékoztatta a magyar hatóságot: a nemzetközi vizsgálóbizottságot azt követően hívják majd össze, hogy befejezték a kutatást az Atlanti-óceánon és a kiemelt roncsokat Franciaországba szállították. Ezután utazhat ki a magyar szakember, aki korábban pilótaként dolgozott. Erről és az áldozatok azonosításának segítéséről a francia és a magyar kivizsgáló szervezet vezetője a héten Horvátországban tartott európai mentési gyakorlaton állapodott meg - hangsúlyozta a szóvivő.

Forrás: MTI



Több mint 40 holttest 

Kedden éjjelre 41-re emelkedett a megtalált áldozatok száma, azt követően, hogy újabb tizenhárom holttestet találtak meg és emeltek ki az Atlanti-óceánból abban az övezetben, ahol az Air France repülőgépe lezuhant.

A holttesteket a Brazília partjaitól 360 kilométerre fekvő Fernando de Noronha szigetre szállítják előzetes azonosítás céljából, majd a part menti Recife városba viszik tovább, hogy a szakértők DNS-tesztek és fotók alapján kétséget kizáróan megállapítsák az áldozatok személyazonosságát.



Megkezdte a kutatást a francia atomtengeralattjáró 

A tengeralattjáró csúcstechnológiát képviselői szonárjainak segítségével már meg is kezdte a kutatást az Airbus fekete dobozai után. Egy nap alatt 1296 négyzetkilométer területet kell átvizsgálnia, s nap mint nap más célterületet jelölnek ki számára - közölte Christophe Prazuck sorhajókapitány, a francia hadsereg szóvivője. 
A vezérkar mindazonáltal már a múlt héten figyelmeztetett, hogy "átkozott nagy szerencsére lesz szükség", mert nem ismerik a becsapódás pontos koordinátáit, "de érdemes megpróbálni".
    
A hét végén két amerikai vontatóhajó is a térségbe érkezik, hogy segítsen a kutatási munkálatokban. A Pentagon bejelentette, hogy két olyan készüléket bocsát a kutatást végző egységek rendelkezésére, amelyek 6100 méteres mélységig képesek érzékelni a kibocsátott hangokat. Elméletileg a repülőgépek fekete dobozai egy hónapon keresztül sugároznak jeleket. 
    
Ha sikerül megtalálni a fekete dobozokat, akkor távirányítású tengeralattjáróval hozzák fel azokat az óceán mélyéről. A "Pourquoi pas" nevet viselő francia kutatóhajó csütörtökön érkezik meg a térségbe, és az általa szállított három távirányítású tengeralattjáró közül kettő akár hatezer méteres mélységbe is lemerülhet.
    
Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én éjszaka tűnt el viharos időjárási körülmények között, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal. Eddig 41 áldozatot emeltek ki az Atlanti-óceánból. 
    
A katasztrófa okait továbbra is homály fedi. Szakértők szerint az nem elégséges magyarázat, hogy a külső sebességmérő műszerek - az áramlások sebességének mérésére alkalmazható Pitot-csövek - eljegesedtek, s ezért helytelen adatokat továbbítottak a fedélzeti számítógépnek. 
    
Eközben a L,Express című francia hetilap honlapján azt írta, hogy a francia titkosszolgálatok az utaslistán két gyanús nevet találtak. Állítólag két olyan személyről van szó, akikről tudják, hogy közük van az iszlamista terrorizmushoz. A rendőrség azonban később közölte, hogy "egyszerű névazonosságról" van szó, ez a nyom zsákutcába vezet.
    
A repülőszerencsétlenség után a francia hatóságok nem zárták ki teljes mértékben a merénylet lehetőségét, de nem ezt tekintik a legvalószínűbbnek.

Forrás: MTI/Reuters/AFP



Az Air France lecseréli az Airbusok sebességmérőit

Párizs - A Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járat szerencsétlensége miatt  az Air France valamennyi tengerentúlra közlekedő Airbus A330-as és A340-es repülőgépén lecseréli a külső sebességmérő szondákat - közölte kedden a francia légitársaság többségi szakszervezete, az SNPL.

A lezuhant repülő katasztrófájának pontos oka nem ismert, de a vizsgálatok jelenleg arra irányulnak, hogy megállapítsák: vajon a gép külső műszerei, köztük a sebességmérő szondák eljegesedtek-e. Elképzelhető, hogy a számítógépes rendszer ezért diktált túl gyors vagy túl lassú tempót a repülőnek, s ez vezetett a végzetes hibához.
    
Az SNPL tájékoztatása szerint az Air France vezetősége hétfőn este közölte a pilóták szakszervezeteivel, hogy néhány napon belül valamennyi sebességmérő szondát lecserélnek az A330-as és A340-es repülőgépeken, a régi típusú szondával felszerelt gépek pedig nem szállhatnak fel.  A bejelentést megelőzően a légitársaság egyik másik szakszervezete, az Alter ugyanis felszólította a pilótákat és a személyzetet: tagadják meg a munkát az olyan A330-asok és A340-esek fedélzetén, amelyeken a háromból legalább két szondát nem cseréltek ki.
     
A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) pénteken hozta nyilvánosságra, hogy az Airbusról küldött automatikus üzenetek elemzésekor eltérést talált a különböző műszerek által mért sebességek között, azaz a gép egymástól eltérő információkat kapott a sebességmérőktől, miközben hatalmas viharba került.  A BEA az is közölte: a fedélzeti sebességmérőt nem cserélték le, szemben a gyártó cég ajánlásával, de ebből még korai volna arra következtetni, hogy ez szerepet játszhatott a szerencsétlenségben. 
Az Air France másnap jelezte, hogy április 27-én, azaz még az AF 447-es katasztrófája előtt megkezdte a sebességmérők lecserélését, de a folyamatot a tragédia miatt felgyorsítja. 
    
Már egy tavaly novemberi belső Air France jelentés megállapította, hogy "több jelentős incidens" történt az A330 és A340 típusok fedélzetén a sebességmérők hibájából. A pilóták szakszervezetei szerint azóta nem történtek megfelelő intézkedések a probléma megismétlődésének elkerülése végett. 
    
Az Alter szakszervezet elsősorban azt kifogásolja, hogy a probléma ismeretében is engedélyezte az Air France a régi típusú sebességmérőkkel felszerelt Airbusok repülését. A szondák teljes körű lecserélését eredetileg csak a következő hetekben tervezte a légitársaság.

Forrás: MTI - Venczel Katalin



Hétfő estig 24 holttestet találtak meg

Recife - A kutatásban részt vevő francia és brazil hajók további nyolc holttestet találtak meg hétfőn az Atlanti-óceánban, ott, ahol feltételezések szerint az Air France repülőgépe egy héttel ezelőtt lezuhant. Így a gépen tartózkodó 228 emberből összesen huszonnégynek a holttestét emelték már ki a vízből - jelentette be hétfő este egy brazil katonai szóvivő.

A kutatásban részt vevő francia és brazil hajók további tizenegy holttestet találtak meg az Atlanti-óceánban a hét végén, ott, ahol feltételezések szerint az Air France repülőgépe egy héttel ezelőtt lezuhant.

A brazil hatóságok korábban közölték, hogy öt, illetve később, hogy hat holttestet emeltek ki a vízből, így már tizenhétre emelkedett a megtalált áldozatok száma.

A tizenegy új tetemből négy férfi, négy pedig nő volt - közölte Henry Munhoz alezredes, a bazil légierő szóvivője; a többi áldozat neméről nem beszélt.

A kutatást végző brazil és francia hajók az Airbus több tucatnyi alkotóelemét is kihalászták a vízből.

Forrás: MTI/AP/AFP



Fotó egy roncsdarabról


Az Air France francia légitársaság szerencsétlenül járt gépének roncsdarabja látható a brazil légierő által június 8-án közreadott képen. Eddig tizenhét ember holttestét találták meg az óceán vizében

Fotó: MTI/AP/Brazil légierő



Újabb holttestek

További három holttestet találtak vasárnap az Atlanti-óceánban annak a helynek a közelében, ahol feltételezések szerint az Air France repülőgép hétfőn lezuhant.  Ezzel már öt holttestet emeltek ki az óceánból.

A vasárnap kiemelt tetemek egyikénél sem találtak személyazonosságukra utaló dokumentumokat és a hatóságok nemükről sem adott információt. Szombaton két férfi holttestet találtak.
A brazil hatóságok nem voltak hajlandóak nyilatkozni arról sem, hogy milyen állapotban voltak a tetemek, arra hivatkozva, hogy az túlságosan fájdalmas lenne a rokonoknak.

A szerencsétlenül járt gép fedélzetén négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utas is volt.

Forrás: MTI /AP



Holttesteket és roncsokat találtak a tengerben

A múlt héten az Atlanti-óceánba zuhant Air France-járatról származó két férfi holttestet és repülőgéproncsokat találtak brazil kutatóalakulatok szombaton az óceánban - közölte a brazil légierő szóvivője.

"Szombaton reggel 8.14-kor (helyi idő szerint) megerősítettük, hogy a vízből roncsokat és holttesteket emeltünk ki, melyek az Air France 447-es járatáról származnak" - közölte Jorge Amaral az északkelet-brazíliai Recifében tartott sajtóértekezleten.

A roncsok között volt egy, a járatnak megfelelő sorszámmal ellátott ülés, egy hátizsák és egy táska, benne az Air France repülőjegyével.

Forrás: MTI/Reuters/AFP



Döbbenet: az Air France járata 24 hibaüzenetet küldött eltűnése előtt


Az Air France hétfőn lezuhant Rio de Janeiro-Párizs járata öt perc alatt 24 hibaüzenetet küldött, mielőtt eltűnt a radarképernyőről - közölte szombaton a vizsgálatokat végző francia csoport vezetője.

Paul-Loius Arslanian elmondta azt is, hogy a robotpilóta nem működött. Egyelőre nem tudni, hogy azt a pilóták kapcsolták-e ki, vagy a műszer felmondta a szolgálatot a gép sebességét jelző ellentmondó adatok miatt.

Az Airbus gyártója közölte: kiderült, hogy a műszerek ellentmondó adatokat jeleztek, miközben a gép a viharzónában haladt.

Forrás: MTI/AFP/AP



Továbbra sincs nyoma a francia légitársaság Rio de Janeiro-Párizs járatának

A francia közlekedési államtitkár pénteken rossz hírnek nevezte, hogy a brazil légierő nem a lezuhant Airbus roncsait találta meg a katasztrófa feltételezett helyszínén, és "rendkívüli óvatosságra" intett mind a keresésben, mind az óceánban talált roncsokról szóló bejelentésekkel.
Dominique Bussereau az RTL rádiónak kijelentette: a keresést folytatni kell, és a legfontosabb feladat, hogy megtalálják az Air France 447-es járatának fekete dobozait. "Az idő ellenünk dolgozik, viszont a kutatási területet ki kell szélesíteni" - hangsúlyozta.
    
A brazil légierő csütörtökön közölte, hogy egyik helikoptere talált a tengerben egy szállítólapot, amely a szerencsétlenül járt repülőgépről származik, de hat órával később kiderült, hogy a bejelentés téves volt.

A légibaleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) pénteken nyilvánosságra hozta, hogy az Airbusról küldött automatikus üzenetek elemzésekor eltérést talált a különböző műszerek által mért sebességek között. A vizsgálat egyúttal megerősítette: a járat tervezett útvonala közelében "az Egyenlítő térségére jellemző vihar" volt. A hivatal ugyanakkor óvott attól, hogy a részleges információk alapján bárki elsietett következtetéseket vonjon le, vagy találgatásokba bocsátkozzon.
    
Előzőleg szakértők arról számoltak be: az illetékesek komolyan vizsgálják azt az eshetőséget, hogy a sebességmérő műszerek zavara okozta a repülőgép katasztrófáját. A név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint ha helytálló ez a - többek között amerikai újságokban és a párizsi Le Monde hasábjain megjelent - feltételezés, akkor két eset lehetséges: eljegesedett egy légnyomás-érzékelő külső szonda, vagy a repülőgép belső sebességmérő műszere mondta fel a szolgálatot.
    
Ha a két műszer közül az egyik nem pontos adatokat továbbított, megtörténhetett, hogy a repülőgép túl gyorsan vagy túl lassan repült bele a meteorológiai jelentések szerint igen heves viharba. Az előbbi esetben a gép törzse több darabra törhetett, az utóbbi esetben pedig a pilóta elveszíthette az uralmát a gép fölött.

Forrás: MTI/AP/AFP



Magyar nemzetiségű volt a harmadik szlovákiai utas

Pozsony/Budapest - Magyar nemzetiségű volt a harmadik szlovákiai utasa a hétfőn az Atlanti-óceánba zuhant Air France repülőgépnek - írja a pozsonyi Új Szó című napilap csütörtöki számában.

Az ipolyfödémesi (Ipel'ské Úl'any) iletőségű 34 éves Gergely Arnold öt éve dolgozott Írországban, az Aer Lingus légitársaság alkalmazottjaként.
Három évvel fiatalabb testvére, Gergely Viktor május 29-én, pénteken beszélt utoljára vele telefonon a pozsonyi lap internetes kiadása szerint. Elmondta, hogy jól érzi magát, és a hétfői járattal tér vissza Dublinba. Tervei szerint szerdán látogatott volna el Ipolyfödémesre. 
A június elsejei híreket meghallva a családtagok előbb még azzal nyugtatgatták egymást, hogy a fiatalember biztos nincs a párizsi gépen. Később hívták a mobiltelefonján, de csak az üzenetrögzítő válaszolt, s ezt már rossz jelnek vélték. 
Gergely Arnold két hetet töltött Brazíliában. Szenvedélye volt az utazás, már gyerekként arról álmodozott, hogy bejárja a világot - írta az Új Szó.

Forrás: MTI




Egy szemtanú "erős villanást" látott

Az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentésben számolt be arról, hogy erős, fehér villanást látott hétfőre virradóra annak a helynek a közelében, ahol az Atlanti-óceánba zuhant az Air France francia légitársaság utasszállítója. 

"Hirtelen a távolban erős és intenzív fehér villanást láttunk, amely függőleges, zuhanó pályán haladt és hat darabra hullott szét… ”Hat másodperc múlva a fény eltűnt" - írta a kapitány, aki szerint a másodpilóta és egy utas is tanúja volt jelenségnek.

"Tekintettel arra, hogy mind az idő, mind a hely egybeesik, tudomásukra hozom ezeket a tényeket, mert esetleg hasznosak lehetnek a történtek felderítésében" - fogalmazott a pilóta jelentésében.

A hírt közlő spanyol újság szerint "a pilóta beszámolója alapján ismét számításba jöhet a szerencsétlenség okaként egy már elvetett hipotézis, az, hogy pokolgép robbant a gép fedélzetén", ám a brazil védelmi miniszter szerdán kizárta, hogy az utasszállító a levegőben felrobbant volna.

Forrás: MTI/AFP/dpa



A brazil védelmi miniszter szerint kizárt, hogy a gép a levegőben felrobbant volna


Brazíliaváros - Kizárta szerdán a brazil védelmi miniszter, hogy az Air France francia légitársaság repülőgépe, amely hétfőn egyelőre tisztázatlan körülmények között az Atlanti-óceánba zuhant, még a levegőben felrobbant volna.

Nelson Jobim a katasztrófa helyszínén, a tengerben talált olajnyomokra hivatkozott, elutasítva a Le Figaro című párizsi lapban megjelent szakértői feltevést. E szerint az, hogy a roncsok csaknem 100 kilométeres körzetben szóródtak szét, arra utal, hogy a gép már a levegőben fölrobbant.
   
 
A brazil tárcavezető szerint viszont ha tűz vagy robbanás következett volna be, nem találtak volna kiterjedt kerozinfoltokat az óceán vizén, mert az üzemanyag elégett volna. 
    
Két nappal a katasztrófa után még mindig csak találgatások vannak arról, pontosan hogyan történhetett a baleset. A gép feketedobozainak adataiból sok, ma még tisztázatlan részletre fény derülhetne, de a feltételezés szerint ezek az óceán mélyén vannak, s kiemelésük - ha egyáltalán megtalálják őket - legkorábban a jövő héten történhet. Akkor ér ugyanis a szerencsétlenség helyszínére egy speciális, távirányítású, 6 ezer méteres mélységig használható tengeralattjáróval felszerelt francia kutatóhajó.

Forrás: MTI/AFP/Reuters/AP



További magyar utasok kerültek nyilvánosságra

Az Atlanti-óceánba zuhant repülőgép magyar utasai között volt a Kispál és a Borz zenekar volt menedzsere, Gallasz József, egy magyar kisfiú és több prominens személy is. Sajtóhírek szerint a francia Michelin latin-amerikai vezérigazgatója és a brazil királyi család egyik tagja is.

További részletekért klikk ide!



Brazíliában hivatalosan megerősítették, hogy az Air France-gép roncsait találták meg az óeánban

A brazil védelmi miniszter kedden megerősítette, hogy a brazil légierő gépei az AIr France AF447-es járatának roncsait találták meg az Atlanti-óceánban. A gép maradványai - fémrészek és más anyagból készült darabok - öt kilométer hosszan terülnek el a vízen a Brazíliához tartozó Fernando de Noronha szigetcsoporttól több száz kilométerre.
A brazil védelmi miniszter bejelentése előtt néhány órával a dél-amerikai ország hatóságai közölték: fémdarabokat, egy repülőgépülést és kerozinnyomokat láttak a vízen a brazil partoktól 650 kilométerre északkeletre.

Az óceán csaknem 4800 méter mély azon a részen, ahol a roncsokat megtalálták.

Forrás: MTI/AP



Az egyik áldozat a Nemzetközi Pető Intézet munkatársa

Sajtóinformációk szerint az Air France Brazíliából Párizsba tartó, 2009. június 1-jén szerencsétlenül járt repülőgépén utazott a Nemzetközi Pető Intézet munkatársa, aki tanfolyamot tartott a dél-amerikai országban.


Fotó: MTI - Kollányi Péter




Valószínűleg megtalálták a roncsokat

A roncsdarabokat 24 órával a gép eltűnése után, ahhoz a területhez közel fedezték fel, ahol még utoljára kapcsolatba tudtak lépni az Air France szerencsétlenül járt gépével. Brazil, francia, amerikai és spanyol repülőgépek és hajók vesznek részt az Airbus A330-as utasszállító keresésében.

Forrás: MTI/AFP/Reuters/dpa/AP



Az egyik magyar áldozat dunaújvárosi származású

A Fejér Megyei Hírlap információi szerint a Rio de Janeiróból Párizsba indult Air France járat egyik magyar áldozata több forrásból megerősített hírek szerint dunaújvárosi származású.

A férfi 1979-ben végzett a Petőfi általános iskola 8. a. osztályában. A férfi azért utazott a latin-amerikai országba, hogy élettársa - aki, mint a Pethő Intézet munkatársa, három hetes kurzust tartott Rióban - hét esztendős gyermekére vigyázzon. Velük tartott a hölgy tizenegy éves rokona, aki ottani családtagokat látogatott meg. A férfi Pécsett végzett a Janus Pannonius Tudományegyetemen magyar-esztétika szakon. Dolgozott művelődési ház igazgatóként, újságkiadóként, könyv- és folyóiratszerkesztőként, illetve zenekarokat is menedzselt. Első házasságából három gyermeke született.

Forrás:
Fejér Megyei Hírlap Online



A francia Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó gépének veszett nyoma Brazília partjainál

A gépen 228 személy, 216 utas, valamint a személyzet 12 tagja tartózkodott. 

Az A330 típusú Airbusnak párizsi idő szerint 11 óra 10 perckor kellett volna leszállnia Párizs Roissy repülőterén, de már reggel 8.00 órakor nyoma veszett.

Négy magyar név szerepel annak a francia repülőgépnek az utaslistáján, amely hétfőn reggel tűnt el Rio de Janeiro és Párizs között - mondta Mátrai Zsuzsanna, a Külügyminisztérium szóvivője az MTI-nek.

Az Air France hivatalos tájékoztatása szerint az utasok között 126 férfi, 82 nő, hét gyerek és csecsemő volt. A gépre többségében brazilok szálltak föl, de a France 2 közszolgálati televízió értesülése szerint legalább negyven francia, az olasz hírügynökség szerint öt olasz, a marokkói kormányhoz közel álló források szerint három marokkói orvos, egy nő és két férfi is volt az utasok között. Az ARD német közszolgálati televízió a francia kormányra hivatkozva több mint húsz német állampolgárról adott hírt, aki a gépen volt.



Az egyik utas hozzátartozója érkezik a párizsi repülőtérre Fotó: MTI/EPA

A francia külügyminisztérium az MTI megkeresésére azt mondták, hogy az utaslistáról és az utasok állampolgárságról nem adnak információt a sajtónak addig, amíg minden hozzátartozót nem értesítettek a gép eltűnéséről. A hivatalos tájékoztatást késő délutánra ígérte a válságstáb.



Az A330-as Airbus - nyoma veszett Brazília partjaitól 300 kilométerre

Az AF 447 számú járata helyi idő szerint vasárnap este 7 órakor, közép-európai idő szerint éjfélkor szállt fel a riói repülőtérről. Három és fél óra repülés után, a partoktól megközelítőleg 300 kilométerre tűnt el a radarok képernyőiről, utoljára a brazíliai Refice légiirányítói voltak rádiókapcsolatban a géppel. A kapitány a Rio de Janiero-Párizs útvonalat ellenőrző következő, szenegáli, majd a spanyol légiirányításnál már nem jelentkezett be. 

A brazil légierők helyi idő szerint hétfő hajnalban megkezdték a feltételezések szerint az Atlanti-óceánba zuhant repülőgép keresését az ország északkeleti részénél található Fernando de Noronha  sziget közelében.   

A párizsi Roissy repülőtér szóvivője szerint: "semmi remény" nincs arra, hogy élve megtalálják a járat utasait. A francia légitársaság délben "sajnálattal" megerősítette a hírt és közölte: osztozik a gépen tartózkodók családtagjainak érzéseiben.

A párizsi repülőtéren a kijelező táblák egyelőre azt jelzik: késik a riói járat. A gépre várakozók számára lélektani válságirodát nyitottak a repülőtéren, a családtagokat nem közelíthetik meg a kamerák és az újságírók sem. Dominique Bussereau közlekedési államtitkár a helyszínen tartózkodik a várakozókkal.

Nicolas Sarkozy francia elnök közleményben fejezte ki "aggodalmát" a történtek miatt és arra kérte kormányát és az illetékes hatóságokat, hogy mindent tegyenek meg azért, hogy a repülőgép nyomait mielőbb megtalálják, és hogy fény derüljön az eltűnésének körülményeire.



Villámcsapás érhette a gépet

A magyar külügyminisztérium az MTI érdeklődésére közölte: eddig még nem kapott hivatalos értesítést arról, hogy magyar állampolgárok is lennének az utasok között. "Egyértelműen kizárható, hogy a repülőgépet eltérítették" - közölte a francia környezetvédelmi miniszter a párizsi Roissy repülőtéren. Jean-Louis Borloo szerint egyelőre pontos információ nincs arról, hogy mi is történt, de a Rio de Janeiro és Párizs között eltűnt Air France repülőgéptől érkeztek automatikus üzenetek, amelyek rövidzárlatról tettek jelentést, miután a gép átrepült egy viharzónán. A miniszter elmondta: Franciaország erősítést küldött a brazil légierőnek az eltűnt repülőgép megtalálására a brazil partoknál. A francia katonai gép a szenegáli Dakarból szállt fel a délután folyamán.  A brazil légierő helyi idő szerint hétfő hajnalban megkezdte kutatást a feltételezések szerint az Atlanti-óceánba zuhant A330-típusú Airbus utasszállító repülőgép után az ország északkeleti részénél található Fernando de Noronha  sziget közelében.    

Jean-Louis Borloo hozzátette: Nicolas Sarkozy percről percre tájékozódik a fejleményekről. Az államfő várhatóan a délután folyamán felkeresi a repülőtéren várakozó családtagokat. A francia légitársaság vezetője szerint közép-európai idő szerint 3 óra 30 perckor volt utoljára rádiókapcsolat az eltűnt gép kapitánya és a brazil légiirányítók között. Négy óra körül az Air France járata viharzónába került, az automatikus üzenetek a gép egyes műszereit érintő sorozatos technikai meghibásodásokról negyedórával később kezdtek érkezni. Mindez arra utal, hogy "váratlan helyzet" történt a fedélzeten - fogalmazott Pierre-Henri Gourgeon sajtótájékoztatóján. 

A légitársaság igazgatója szerint az Air France feltételezése az, hogy villámcsapás érte a gépet, amelynek következtében légikatasztrófa történt.   

Forrás: MTI


Kapcsolódó cikkünk: 
Az Air France légitársaság közölte az utasok állampolgárságát

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!