Belföld

2011.08.02. 06:50

Újabb népbetegség fenyeget! - Fáj a hátunk, leszakad a derekunk

A felnőttek mintegy nyolcvan százalékát érintő derék- és hátfájásba sem kellene csak úgy beletörődnünk, hiszen bár elcsépelt a szlogen, mégis igaz: egészségünk érdekében magunk tehetünk a legtöbbet.

Kelemen Valéria

- Egyre nagyobb arányban találkozunk gerincpanaszos betegekkel, és sajnos a többségüknél ez már krónikus fájdalomként jelentkezik - szögezte le dr. Fliszár Mária reumatológus, fizioterápiás és mozgásszervi rehabilitációs szakorvos, aki a Kanizsai Dorottya Kórház rehabilitációs osztályát vezeti.

A doktornő az esetek nagyobb százalékában előforduló nem gyulladásos betegségek okaival kapcsolatban elmondta: bizonyos kortól kialakulnak a degeneratív elváltozások (kopás, meszesedés), s 55-60 éves kor után a csontritkulással is oki tényezőként kell számolni.

Ezek maguk után vonják a gerinc statikai elváltozását, az izmok feszültebbé válnak, kötöttek lesznek, romlik a vérellátásuk. Ez bizony kellemetlen fájdalommal járhat, ami a gerinc mozgásának, funkciójának a jelentős korlátozottságához vezet - gyakrabban a derék szakaszon, de bizonyos esetekben a nyaki gerinc szakaszon is előfordulva.

- Évi rendszerességgel járok kezelésre, mivel fáj a gerincem, a térdem, a vállam és a nyakam. Pár hét alatt itt valósággal felújítanak, a kezeléseket követő fél évben egész jól érzem magam, a mozgás is könnyebb - árulta el a rehabilitáció osztályon a 70 esztendős zalakomári Sziva Sándorné, aki nyugdíjazásáig irodában dolgozott, ülőmunkát végzett. - Nem hagyom el magam, otthon is végzem a számomra javasolt gyakorlatokat, ez az én érdekem. A kortársaimnak ajánlhatom: ne szenvedjenek összeszorított fogakkal, inkább menjenek szakorvoshoz.

- A gerincferdülés vagy az egyoldalú munkából adódó, krónikus, rossz helyzetben történő terhelés is vezethet az izomkötöttség kialakulásához, akárcsak az ülőmunkát végzők esetében a rossz szék és a helytelen testtartás - folytatta a doktornő, aki szerint ez egy ördögi kör, mert minél jobban fáj, az izom a feszüléssel annál jobban védekezik, s ez újabb fájdalmat generál. - A rossz helyzetben történő monoton munkavégzés, s nyári időszakban a légkondicionáló használata is okozhat fájdalmat, s ha a nyaki gerinc szakaszon alakul ki, akkor fejfájással, szédüléssel, komolyabb esetben hányingerrel is társulhat. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a lelki problémák és a pszichés zavarok is gerincfájdalomban nyilvánulnak meg.

- Több mint húsz éve, napi nyolc órában ülök az íróasztalnál, így néha úgy érzem: leszakad a hátam és a derekam - fogalmazott a banki alkalmazott Németh Zsuzsa, aki bár sokszor cserélt széket, mégsem tud megszabadulni a hátfájástól. - Hétvégente úszom, masszőrhöz is elmegyek, ami után kifejezetten jobban érzem magam. A mindennapos torna segítene, de a család miatt nehezen tudnám beiktatni.

A prevenció fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Különösen az ülőmunkát végzőknél, a számítógép előtt dolgozóknál kellene odafigyelni a megfelelő magasságú és háttámlájú székre, a kar alátámasztásra, s a monitor helyzetére, magasságára. Időnként fel kéne állni, átmozgatni a váll, derék és csípőizületeket, nyújtó és lazító gyakorlatok beiktatásával. Vannak munkahelyek, ahol a dolgozók napi 20 perces hátmasszázsát is bevezették, s olyan cég is, mely kondibérletet biztosít. Dr. Fliszár Mária óva int attól, hogy a dolgozók egymás hátát masszírozzák, mondván: avatatlan kéz többet árthat, mint használ, inkább a gyógymasszőrt, a gyógytornát ajánlja. A feszülő izmokat lazítani kell, a lusta, görnyedt tartás miatt elernyedt hosszú hátizmokat pedig erősíteni, hogy az egyensúly visszaálljon.

Bunczom Edina gyógytornász szerint a hátfájás rontja a közérzetet, gátolja a nyugodt alvást, elvezet a mozgásszegény életmódhoz, s elszigeteltté teszi az embert. Holott senkinek sem kéne beletörődni a fájdalomba, felül lehet kerekedni, például a mozgás hangulatjavító hatásával.

- Az ülő életmód következtében egyre gyakoribbak a nyaki és háti fájdalmak, illetve fejfájásos panaszok, de ezek leküzdésében a gyógytornász is segíthet - mondta Bunczom Edina. - Megtanulható a megfelelő ülés, s a munka közben és után végezhető nyújtó és lazító gyakorlatok. A dolgozó ülhet görbén és helytelenül bármin: labdán, korongon, szivacspárnás alátámasztáson, igazából az agyban kell eldőlnie annak, milyen testtartást vesz fel. A hátfájás mind korábbra tevődik, pár év ülőmunka után a húszéveseknél is gyakori.

A gyógytornászhoz egyre több irodista jár testtartás-javító tornára, mivel az ülés sokkal jobban megterheli az ágyéki gerincet, mint az állás. Az álló munkát végzőknek azt ajánlja: mindkét lábon egyenletesen helyezzék el a testsúlyukat, ne álljanak sokáig ugyanazon pozícióban, viseljenek kényelmes lábbelit, s óránként mozgassák át izmaikat és izületeiket. A munka utáni aktív pihenést tanácsolja, hangsúlyozva: akinek fájdalma van, mielőbb forduljon gyógytornászhoz, szakorvoshoz. Szakember segítségével könnyebb panaszmentessé tenni a hátat, derekat, idős korban is. Számukra - éppen a csontritkulásból adódóan - másfajta, kíméletesebb gerinctorna kell, egyensúly gyakorlatokkal is fűszerezve.

Csodát tehát senki ne várjon, inkább forduljon szakemberhez a gondjával! Mert nem lehet mindenki olyan szerencsés, mint a kiskanizsai Horváth Ferenc, aki tegnap is a konyhakertben kapált.

- Magam művelem a förhénci hegyi szőlőt, 160 almafáról szüretelem a gyümölcsöt, s 14 gesztenyefa alól szedem fel a termést - mondta a 83 éves Feri bácsi. - Szerintem azért nem fáj a hátam, mert minden nap mozgok, a saját boromat iszom, s békesség van a családban.

Az ifjúkori gerincproblémákról szólva dr. Fliszár Mária elmondta: a mai fiatalok - tisztelet a kivételnek - eleve nem rendelkeznek olyan erős hátizomzattal, ami megakadályozza a panaszok korai kialakulását. Számukra, s persze valamennyi korosztályban az úszás nagyon fontos lenne. Tehermentesített helyzetben, megfelelően ellazít, s gyakorlatilag az összes izmot és izületet átmozgatja anélkül, hogy megterhelné azokat.

Egyre többen vannak, akik a mozgásban találtak rá a hátfájás ellenszerére. Így van ezzel Pálfiné Horváth Edit is, aki a Honvéd Kaszinóban, a felnőtt balettóra előtt elmondta:

- Húsz évig ülőmunkát végeztem, fájt a vállam és a karom, s a gyógytornát követően találtam rá a balettre - mesélt az 57 éves Edit. - Két éve járok balettre, azóta könnyebben mozgok, s a tartásomra is figyelek, ezért nem fáj a hátam. Jó a társaság, igyekszem lépést tartani a fiatalokkal.

- Négyéves koromtól sportolok, a mozgás számomra alap - árulta el a Mező-gimi testnevelője, Sági Erika, aki úgy véli: a diákok között is egyre több a tartáshibás. - Tizenegy éves lányom is balettozik, meg lehet nézni a tartását!

S hogy mi a helyzet az idős, meggörnyedt emberekkel?

- A csigolya-deformitások következtében kialakult görbületet kiegyenesíteni nem lehet, velük csodát tenni nem tudunk - mondta a doktornő, hozzátéve: ilyenkor a túlfeszült izmok lazítására és fájdalomcsillapítására törekszenek. - Őket évente egy 2-3 hetes, masszírozással és fizikoterápiával kiegészített kezeléssel az osztályon feljavítjuk. Gyógytornász szakirányú javaslatával megtanulják azokat a mozdulatokat, melyeket otthonukban is végezhetnek. Minden életkorban a gyógytorna az elsődleges terápia, a többi csak járulékos kezelés.



Lapozzon!

OLDALTÖRÉS: Tippek - Munka közben is végezhető gyakorlatok


Tippek - Munka közben is végezhető gyakorlatok


Tippek - Munka közben is végezhető gyakorlatok


Tippek - Munka közben is végezhető gyakorlatok

- Álljon szembe az asztallal, támaszkodjon rá, s homorítsa, majd domborítsa a hátát
- A széken ülve tegye tarkóra a kezét, kulcsolja össze az ujjait, s gyengéden nyomja lefelé a fejét, majd engedje fel
- Tarkó mögött fogja meg egyik kezével a másikkéz ujjait és húzogassa úgy, hogy a könyöke a hát vonalában maradjon
- Végezzen fejfordításokat jobbra-balra

OLDALTÖRÉS: Szerintem


 Szerintem (jegyzet)


 Szerintem (jegyzet)


 Szerintem (jegyzet)

 Amíg fiatalok, s egészségesek vagyunk, többnyire csak legyintünk a derékfájós öregek panaszaira, mondván: minket ez a dolog úgysem érint. Aztán ahogy korosodunk, s elkezd itt is, ott is fájni, elgondolkodunk: lehet, hogy mégis? Na, ez az a pont, ahol nyomban cselekedni kell, hiszen ha Pató Pál módjára halogatjuk a dolgot, csak magunkkal szúrunk ki. Választhatunk csoportos testtartásjavító tornát, kérhetjük gyógytornász segítségét, kényelmi szempontok miatt dönthetünk az otthoni, dvd-s pilates mellett, eljárhatunk balettre vagy éppen uszodába, teljesen mindegy, hogy melyiket preferáljuk. Egy a lényeg: rendszeresen mozogjunk.

 

 Életmód rovatunk további cikkei itt!

 

 

Ezek is érdekelhetik